Annons:
Etikettermatbrödsmörgåstårtorkaffebröd
Läst 1965 ggr
Trazzel
12/12/08, 2:25 PM

Chokladkaka från Allas nummer 47 eller 48

Hejsan! Söker ett recept från en Allas tidning, något av de senaste nummrena borde det vara kanske 47 eller 48, det är ett recept på en kaka med chokladbotten och sen saffransfyllning ovanpå. Tror banne mig jag slängde tidningen utan att riva ut receptet, Skrikandes, tänkte ha den som efterrätt på julen.

Så nu håller jag tummarna att nån har det receptet. Prövar också på kost.ifokus och lägger in ett inlägg på Bakverk Flört

Kram på er

Annons:
Trazzel
12/16/08, 11:10 AM
#1

Har fått tag på receptetSkrattande så jag delar med mig, har inte smakat, men det verkar smaskigt!

Chokladkaka med tryffel

200 g smör

200g mörk choklad

3 ägg

2,5 dl strösocker

2,5 dl vetemjöl

Tryffel

1 kuvert saffran +  1 sockerbit + 1 msk okryddad sprit

1 dl vispgrädde

250 g hackad vit choklad

Garnering

fikon + granatäppelkärnor + kumquats

1. Smält smör och grovhackad choklad på medelvärme. Vispa ägg och socker pösigt. Sikta mjölet, och vänd ner det försiktigt omväxlande med chokladblandningen i äggsmeten.

2. Häll smeten i en bakpappersklädd form ca. 23 cm i diameter. Grädda i 175 grader i 35-40 minuter. Låt svalna.

3. Stöt saffran och sockerbit i mortel och lös upp med brännvin. Låt dra en kort stund.

4.  Koka upp grädde och saffran. Låt chokladen smälta i grädden. Låt stelna till bredbar konsistens. Bred tryffeln över tårtan och låt stelna i kyl. Garnera.

Bregotta
12/17/08, 12:31 AM
#2

Låter jättegott! Tack! Jag älskar saffran! Den tror jag faktiskt att jag skall göra också!Skrattande

Bregotta
1/4/09, 11:45 PM
#3

Jag gjorde denna till nyår och hade jordgubbar, kapkrusbär och sharonfrukter till. Verkligen jättegod och chokladig, - hur gick det för dig Trazzel, gjorde du den?

Upp till toppen
Annons: