Annons:
Etikettmatprat
Läst 19384 ggr
[Asta]
10/26/08, 8:09 PM

Tips på mat som kan förberedas i förväg

Sambon och jag skall bjuda på en fin middag. Vi kommer att vara fem personer. Vi kommer att vara i någons lägenhet som ligger ganska långt hemifrån. Vi kommer att jobba under dagen och måste fixa middagen efter jobbet.

Vi har pratat om att förbereda så mycket som möjligt dagarna innan och sedan ta med i en kylväska i bilen och göra det sista på plats.

Har ni några förslag på rätter som kan förberedas och tas med? Jag tror att jag är klar med efterrätten, men förrätt och varmrätt?

Det får inte innehålla nötter, skaldjur eller kiwi.

Annons:
Anne
10/26/08, 8:43 PM
#1

Någon gratäng kanske? Det kan ju förberedas helt, och sen enkelt plockas med och gräddas på plats. Förrätt - någon god röra på bröd? En favorit är ruccolaröra - hackad ruccola, riven ost, vitlök och creme fraiche, på toast med någon skiva parmaskinka.

[Asta]
10/26/08, 9:04 PM
#2

Fungerar det att förbereda en gratäng dagen före?

Anne
10/26/08, 11:10 PM
#3

Det beror kanske lite på vad det är - en pastagratäng borde inte vara några problem, men en potatisgratäng kommer nog läcka ut för mycket stärkelse.

[Asta]
10/26/08, 11:27 PM
#4

Pastagratäng är inte tillräckligt "fint". (ursäkta uttrycket)

Jag hittade dock en sida med bröllopsmiddagar med flera bra recept som gick att förbereda till stor del i förväg. Beräknade till 12 personer så det är ju faktiskt bara att halvera.

Blir nog jordärtkocks- eller kantarellsoppa till förrätt.

Parmalindade kycklingfiléer med gräddkokta rotsaker, timjanpotatis och portvinssås.

Crème Brule till efterrätt.

Åtminstone ser det ut så just nu. Det hinner fortfarande ändra sig Glad

Anne
10/27/08, 7:53 AM
#5

Låter som en bra plan!

vasskoete
11/1/08, 11:57 AM
#6

Finns ju underbart god färdig rotfruktsgratäng på ICA och till den kan man köra enkelt med det mesta som ungsbakad kyckling eller karré som man steker på plats.

För att komma med något än ovanligare skulle jag rekommendera Toros fisksoppa med tillsats av lite nykokt hajmal…supergott!

Annons:
Martin
11/5/08, 1:50 AM
#7

Jag var på Svensexa i lördags och som middag på kvällen lagade vi potatisgratäng och helstekt oxfile.

Potatisgratängen var gjord och stod redan i kylen, bara att sätta in i ugnen.

Oxfilen (hel bit) stektes runt om tills den fått färg i stekjärn, sedan in i ugnen tills innertempen var på 52 grader, sedan ut och inslagen i folie i 10 minuter för "efterstekning". Då var den lagom röd i mitten vid serveringen, och allt från att vi kom hem tills servering gick på cirka 45-50 minuter och vi hann duscha under tiden.

mvh Martin

[Asta]
11/5/08, 8:50 AM
#8

Det är inte något dumt tips Marnyman. Men nu har vi bestämt oss - nu vågar vi inte in och peta i menyn då vet man aldrig var det slutar. Glad

Martin
11/5/08, 6:14 PM
#9

Nej, det är bäst att sluta i tid har jag hört Förvånad

mvh Martin

[Asta]
11/22/08, 4:15 PM
#10

Vi gjorde de rätter jag skrev om här. Hittade förrätt och varmrätt på den här sidan. Crème brulén hittade jag någon annanstans. Och det blev jättegott! Vilket var väldigt roligt för det var faktiskt som så att det var vårt bröllop vi firade. Sambon och jag gifte oss förra veckan. Vi ville gifta oss den 14 november, men då vi skulle resa iväg till Dublin ganska tidigt den 14:e så hade vi ett lite bakvänt bröllop istället. Vi bjöd vigselförrättaren, två vittnen och oss själva på middag  den 13 november och så avslutade vi med vigsel efter midnatt. Väldigt trevligt blev det faktiskt.

Jag ville skriva om maten för på den länkade sidan (gå in på Mat & dryck > Laga mat själva) finns det massor av mat med beskrivningar på hur man kan förbereda dem. Vi förberedde allting hemma kvällarna innan. Creme brulén gjordes i portionsskålar. Lastade allt i två kylväskor (vi har sådana man kan koppla in i bilen och sedan i väggen när man kommer fram), körde upp dem på morgonen och ställde in dem där vi skulle vara, jobbade under dagen och fixade sedan bröllop på kvällen. Gick smidigt och bra. Åkte sedan till Dublin fredag förmiddag och lämnade då kylväskor, burkar med mera i bilen under tiden (ingen mat kvar såklart).

Anne
11/22/08, 6:07 PM
#11

Oh, grattis Asta, vad roligt!!

[Asta]
11/24/08, 8:59 AM
#12

Tack - vi har varit tillsammans i tio år så det var väl mest en praktikalitet egentligen. Men en LITEN fest hade vi i alla fall.

Upp till toppen
Annons: