Annons:
Etikettermenyermatsedlarmiddagstips
Läst 7497 ggr
Martin
12/11/08, 6:39 PM

Meny för Nobelmiddagen

Tidningen AlltOmMat har presenterar hela menyn från årets Nobelmiddag.

En middag som det väckts lite rabalder om sedan man serverat rödlistad fisk (sjötjunga) till förrätt. Vad tycker ni om det?

Här är hela menyn (AlltOmMat-Nobelmiddag), det är kocken Stefan Eriksson som tillsammans med Nobelkommittén tagit fram menyn:

Förrätt: Bakad sjötunga med svenska skaldjur som hummer, havskräfta, krabba, räka och mussla samt fänkål, ostronört och skaldjursdressing.   Huvudrätt: Svensk kalvfilé med Karljohanssvamp, sellericrème, kalvsky med rödvin och timjanpotatisterrine.
 
Efterrätt: Ingefära- och vaniljkokt päron på chokladglaserad mandelbotten med mörk chokladkräm samt vaniljglass och päronmarmelad.   Viner: Jacquart Brut Mosaique Millésimé 2002.   Chateau Moulinet 2000.   Beerenauslese Chardonnay, Helmut Lang 2006.

mvh Martin

Annons:
Martin
12/12/08, 6:43 PM
#1

Själv tycker jag att havet har så mycket annat att erbjuda, så att det borde gå att undvika att servera rödlistade arter. Bakad fisk har jag inte ätit någon gång, vad jag kan minnas, men det låter gott och hade varit spännande att testa. Är inte mycket för skaldjur, men hummer och räka och eventuellt havskräfta (aldrig provat) hade slunkit ner, resten hade jag nog avstått.

Huvudrätten låter god, har ätit kalv vid ett tillfälle vad jag minns och det var ett otroligt fint och gott kött.

Efterrätten låter också smaskens Förvånad

mvh Martin

bubbelbubbel
12/12/08, 7:20 PM
#2

Jag tycker också det lät som en trevlig meny som jag gärna hade smakat på Glad känns väldigt svenskt också.

AnneN
12/12/08, 11:26 PM
#3

Inte alls en meny för kräsna lilla jag Tungan ute (äter inte varken skaldjur eller svamp och är allergisk mot päron, tycker inte om vin heller)

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Upp till toppen
Annons: