Annons:
Etiketterdesserterfruktgodis
Läst 2964 ggr
Anne-Lie
2008-11-20 22:24

Festlig eferrätt

Vi brukar ha knytis på nyårsafton. I år är det vår tur att stå för efterrätten. Jag behöver tips på en festlig efterrätt som är någorlunda enkel att göra till 15-20 personer. Skrattande

Annons:
rakuLotta
2008-11-21 07:12
#1

Förra året gjorde jag den klassiska cheesecaken och hällde över passionsfrukt och satte i chokladstjärnor som jag skedat ut av smält choklad på smörpapper och in i frysen. Enkelt att förbereda.

Anne-Lie
2008-11-21 17:37
#2

Tack! Det låter jättegott!

[Asta]
2008-11-21 17:40
#3

Vit chokladmousse har jag gjort till många. "Soppan" kan man hälla upp på flaskor och moussen har du i en bytta. Sedan lägger man upp det lite snyggt när det blir dags. Hallon hela frysta som man tinar.

Åsa S
2008-11-21 21:36
#4

Vanlig hederlig tiramisu brukar man ju göra något dygn innan den serveras och den är ju urlätt att bara sätta ihop man behöver ju inte ens tillaga något ifall man köper savoiardikexen färdiga. Man kan göra tiramisun direkt i portionsformar om man vill.

april4
2008-11-22 20:30
#5

Den här kan du bara öka mängderna i receptet så det räcker till det antal du vill.

Fruktdröm med vaniljtäcke 

Läcker dessert med persikor och hallon. Chokladfigurer och physalis dekorerar desserten.

4 portioner 

50 gram mörk choklad

1 burk persikohalvor i lag

2 deciliter lättcreme fraiche

1 tesked vaniljsocker

2 matskedar strösocker

6 deciliter frysta hallon

2 deciliter vaniljyoughurt

Dekoration:

Strösocker

4 physalis

1. Börja med att göra en sockerkant på glaset. Ta fram två tallrikar. Fyll en av dem med vatten och den andra med socker. Doppa först glaset i vatten och sedan i socker. Ställ åt sidan för att stelna.

2. Smält chokladen i en skål i mikrovågsugnen. Ringla figurer på ett bakplåtspapper. Låt stelna i kylen.

3. Skär persikohalvorna i bitar och fördela i glasen. Blanda lätt creme fraiche med vaniljsocker och strösocker.

4. Lägg hallonen i matberedaren. Tillsätt yoghurten och mixa till sorbetliknande konsistens. Smaka ev av med socker. Bred ett lager hallon över persikorna och sedan lätt creme fraiche. Jämna till ytan. Garnera med physalis och choklad

Upp till toppen
Annons: