Annons:
Etikettmatprat
Läst 1031 ggr
Niklas
12/29/08, 4:26 PM

Bakvänt tänk om tillsatser

Vi konsumenter börjar bli mer medvetna om faran med olika tillsatser, ämnen som inte borde finnas i maten. Mats-Eric Nilssons (Den hemlige kocken och Äkta vara) böcker är bra guider för den som vill undvika tillsatser, eller åtminstone veta vad man stoppar i sig.

Tidningen Matmagasinet går åt andra hållet. I sitt recept på bärmuffins med hallonsås tycker de att vi ska hälla i en påse vaniljarom eller två teskedar Vanilla. Bägge är industriframställda ersättningsmedel för vanilj. I ett recept på aioli vill de att vi ska tillföra rökarom.

Använder du tillsatser när du lagar mat?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
Anne
12/29/08, 5:49 PM
#1

Tja - jag tycker att tillsatsdiskussionen är lite väl hysterisk. Jag skulle säga att konsumenter börjar bli medvetna om tillsatser, men inte om faran med tillsatser. För den är i många fall betydligt överdriven.

Det känns dessutom lite taskigt att peka ut just Matmagasinet, för de lär inte vara värre än någon annan. Det är väl hur vanligt som helst med t.ex. margarin eller vaniljsocker i recept - även om de innehåller tillsatser och är onaturligt framställda.

Tillsatser är inte lika med farligt. Och precis som Mats-Eric Nilsson säger: vi kan välja. Själv väljer jag ibland det ena, ibland det andra - jag är tacksam för att det finns alternativ.

Niklas
12/29/08, 6:52 PM
#2

Jag håller med dig till en del. Många tillsatser finns det inte anledning att vara rädd för. Andra verkar dock direkt olämpliga att sätta i sig och borde över huvud taget inte få finnas i mat. Där tycker jag att vi borde vara mer hysteriska för att få en ändring.

"Vi kan välja" och det är därför jag ställer frågan i #0. Jag är nyfiken på hur andra resonerar.

Vänliga hälsningar

Niklas


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

AktieTrader
12/29/08, 10:24 PM
#3

Skilnaden med att använda tillsatser hemma är att man vet varför man använder dom.

Frida
12/29/08, 10:27 PM
#4

När det gäller tillsatser vet jag att många undviker allt som innehåller E-nummer, i vissa fall just för att det är ett nummer och de tror att tillverkarna inte vågar skriva ut vad det "egentligen" är för något och därför måste vara något dåligt. Själv är jag väldigt förtjust i E 174 och E 175 som jag alltid brukar dra upp när det kommer till diskussioner i detta ämne. För är rent silver respektive guld farligt?

För övrigt kan jag inte mer än att hålla med Anne i hennes inlägg, jag tänker och tycker nämligen precis likadant.

#3 Det är inte så svårt att ta reda på vad för tillsatser som finns i färdiga produkter och varför dessa används. Alla E-nummer till exempel är kodade så att alla som börjar på 100 är färgämnen (för livsmedel), de som börjar på 200 är koncerveringsmedel och 300 är antioxidationsmedel. Därefter blir det dock lite svårare att urskilja ämnena.

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

april4
12/29/08, 11:18 PM
#5

Jag anser att alla metaller är direkt olämpliga i kroppen. Själv har jag fått kvicksilverförgiftning och den metallen tar evigheter att få ur kroppen + alla biverkningar man får av metallen.. Metaller är tunga och sätter sig i njurarna och i hjärnan, så har jag fått det förklarat för mig.

Åsa S
12/29/08, 11:31 PM
#6

Svårt att svara på frågan det går ju aldrig att undvika tillsatser till 100% men jag försöker. Köper definitivt inga produkter med kerragenan vilket tar bort en stor mängd produkter i mejeridisken. Undviker även produkter så långt det går som innehåller E-ämnen.

Jag köper mjölk man processat så lite som möjligt = gammeldags mjölk.

Riktigt smör istället för det där skräpet de flesta har på smörgåsen.

Buljongtärningar har jag dock svårt att hitta utan tillsatser, innehåller de inte glutamat innehåller det palmolja som jag undviker som pesten då tar jag hellre lite glutamat.

Annons:
Frida
12/30/08, 3:09 PM
#7

#5 Nej alla metaller är inte olämpliga, utan järn dör du som ett exempel. Vidare är zink och mangan två viktiga metaller som finns i kroppen.

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

april4
12/30/08, 3:21 PM
#8

Zink och mangan har man bara pyttesmå mängder av i kroppen. Har du för mycket blir du sjuk. Håller med om att järn måste man ha, ananrs får man anemi, men inga mängder där heller. Har man fått kvicksilver i sig t ex genom amalgam, då har man mängder i kroppen och det är inte alls bra. Jag har varit sjuk pga det   snart i 14 år.

Anne
12/30/08, 4:55 PM
#9

Fast just guld och silver är väl ingen hit att äta :) Men det finns å andra sidan sällan i mat.

mattiz73
1/6/09, 10:21 AM
#10

Ibland använder vi och ibland inte!

kerre
1/9/09, 12:32 AM
#11

lagar majoriteten av maten från grunden och den är vegansk dock blir min sambo sugen på den rökta smaken ibland och då tillagar jag med rökarom men tror inte det är ett farligt tillsatsämne och särskilt i det stora hela äter vi nog ovanligt lite tillsatser =)

Upp till toppen
Annons: