Annons:
Etiketternötviltgris
Läst 1789 ggr
LinaK
11/26/08, 11:22 PM

Hjälp med recept på fläskfilé

Ja nu behöver jag er hjälp här,
jag och sambon startar en liten tävling här till helgen. Likt programmet "Halv 8 hos mig" på tv4.
Det går då ut på att vi ska laga en trerätters middag, Jag lagar på Fredag och han på Lördag. Sedan ska vi sätta poäng från 1-10 på varje rätt. Bara mest som en liten rolig grej, och dels för att man ska förnya sina recept lite. Man kör ju alltid med samma gamla recept.

Så nu skulle jag behöva mängder med recept på fläskfilé, grytor och annat gott som har med fläskfilé att göra Skrattande Så hjälp mig nu!

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Annons:
[Asta]
11/26/08, 11:57 PM
#1

Här har du ett superrecept. Hos oss återkommer detta hela tiden så fort vi skall ha något festligare.

AnneN
11/27/08, 10:20 AM
#2

Citronfilé
4 Portioner

500 gram Fläskfilé
Smör
1 tesked Salt
Svartpeppar
3 deciliter Grädde
1 1/2 matsked Citron pressad
1 tesked Dragon
1/2 deciliter Persilja hackad

Skär köttet i 2 centimeter tjocka skivor. Bryn lite i taget av köttet i smör i en stekpanna. Salta och peppra. Ta upp köttet. Häll grädden i pannan. Tillsätt citronsaft, dragon och persilja. Lägg i köttet och låt det eftersteka i några minuter.

Serveras med valfri potatis och grönsallad

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

april4
11/30/08, 7:55 AM
#3

Jag brukar ibland göra denna variant och den har inget namn, eftersom jag jag trixat lite i köket.

  • 1 fläskfilé
  • smör till stekning,
  • salt, vitpeppar
  • vit sås

Skär köttet i 2 centimeter tjocka skivor. Salta och peppra. Stek i smöret och låt bli gyllenbruna.

Gör en enkel vit sås som du häller över köttet, riven ost ovanpå och in i ugnen 200 grader  tills osten tagit färg. Supergott till pressad potatis och sallad.

Honestyisdead
12/1/08, 3:26 PM
#4

Jag brukar rulla hela fileerna i en blandning av socker, salt och krossade olika pepparsorter. Finns sådana pepparblandningar i kryddhyllan.

Krossar peppar och blandar ihop det med salt och socker. Sedan rullas köttet och det ska täckas helt av kryddorna.

Sedan bryner jag köttet och sedan in i ugnen. Tid i ugnen minns jag inte med det går ju att se på andra recept.

Sedan skär man det färdiga köttet i 1centimeter tjocka skivor, serverar stekt potatis, sås och grönsallad till.

tezzie
12/4/08, 8:49 PM
#5

FLÄSKFILÈGRYTA

500 gram fläskfilé
4 scharlottenlökar
4 teskedar dijonsenap
2-3 teskedar svartvinbärsgele
15-20 hela grönpepparkorn
5 deciliter grädde
1 köttbuljongtärning
Salt

Strimla filén och stek den i grytan tills den får en fin färg, bara salta då det blir en hel del peppar senare.
Ta bort köttet och fräs löken (ingen färg, bara svetta löken) och salta lite i löken. I med kött, grädde, senap och gelén. Krossa sedan pepparen och låt den göra resten sällskap. Låt det småputtra med buljongtärningen i cirka 20-25 minuter. Smakar underbart Tungan ute

Jag serverar idag med klyftpotatis och grönsallad!

*** Kärleken övervinner allt ***

clivia
12/8/08, 1:28 PM
#6

jag har inte tillgång till mina kokböcker för vi är utomlands just nu men ett himla gott sätt med fläskfilé är att hacka ihop soltorkade tomater i olja och färsk basilika - det ska vara rätt mycket!

Sen skårar du fläskfilén på längden och fläker ut den, och skårar igen på längden på varje sida om "mittstrecket", detta för att fyllningen ska kunna tränga in ordentligt. Salta och peppra. Pressa ned basilika-tomatblandningen och lägg ihop filén igen, knyt om med steksnöre. Bryn i panna och låt sedan gå färdigt i ugn, har ju inte tid och temperatur heller men inte för het ugn och inte för länge!

Skär i skivor, det blir väldigt vackert med fyllningen i mitten, och servera med nån god potatis eller ris, och mozzarella/tomatsallad.

Annons:
Upp till toppen
Annons: