Annons:
Etikettköksutrustning
Läst 3628 ggr
[Asta]
2009-01-06 13:48

Beställt ny spis!

Vi är mitt inne i vår köksrenovering och var i förrgår och beställde våra vitvaror. Det kändes kul även om det är mycket pengar man gör av med bara så där.

Men nu skall i få en spis med så många finesser så det blir att använda manualen både titt som tätt. Varmluft m.m. Och två ugnar. Och induktionshäll. Längtar tills den kommer på plats. Och allting annat för den delen. Just nu har vi bara ett golv :)

Men snart har vi en sån här spis!

EKD60760X

Och om några veckor till har jag ett arbetsbord i någon form av sten - dvs ett riktigt bakbord!

Annons:
Martin
2009-01-06 23:43
#1

Låter som en lyxig spis :o)

Längtar själv lite efter bostadsrätt så man kan fixa till lite mer hur man vill ha i köket…

mvh Martin

chinerunner
2009-01-07 02:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Grattis till nya köket!

Astas bageri.

Själv har jag en lite äldre modell Glad

[Asta]
2009-01-07 09:03
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

#1 Förstår precis vad du menar. Jag har alltid bott i hyresrätt så jag har också längtat! Därför var det nästan bråttom att få göra något när vi köpte huset.

#2 Vi har en sådan också! (fast inte samma modell). Vi  kommer att ha både en vedspis och en ultramodern spis redvid varandra. Inte så bra bild, men så här var det i gamla köket.

 

Maria
2009-01-07 12:21
#4

Så roligt!

Vi har sedan ett halvår tillbaka gasolspis. Som jag förstår så fungerar iduktionshäll ung. som gasol, dvs. värmen sänker resp. höjer sig direkt. Helt underbart när man lagar mat. Vår ugn däremot är el och har varmluft. Suveränt.

En varning dock för gasol. Jag har alltid förkläde som jag knyter på magen. Tre gånger har det börjat brinna i snoddarna när jag "stått o vevat"Glad

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Honestyisdead
2009-01-09 22:38
#5

Ohh, vedspis! Ge mig!

[Asta]
2009-01-09 23:05
#6

#5  sorry:) - den skall stå kvar även i vårt nyrenoverade kök.

Annons:
Honestyisdead
2009-01-10 01:08
#7

#6 Aaameen (råå skånska) Tungan ute

[Asta]
2009-01-10 01:46
#8

#4 - ser också fram emot varmluftsugn!

#6 Tungan ute

exitingsvillemo
2009-01-15 02:02
#9

Jag har en varmluftsugn men har inte riktigt förstått grejjen med den…

Enda gången jag använder den funktionen är när vi gör strips i ugnen, får att få lite mer yta på dom ;)

april4
2009-01-15 02:23
#10

Dum fråga kanske det här men………vad är det för skillnad mellan varmluftsugn och en vanlig ugn. Tacksam för en förklaring

Anne
2009-01-15 08:05
#11

En varmluftsugn har fläktar som gör att den varma luften rör sig i ugnen. Det blir jämnare temperatur, och maten går fortare att tillaga. Jag tycker att varmluftsugnen är helt oslagbar, jag använder min till i stort sett allt. (Vet att jag valt bort det någon enstaka gång men nu kan jag inte komma på när..) Man får tänka på att ta lite kortare tid än vad som står i receptet, eller något lägre temperatur. Det går också fortare för ugnen att bli varm.

[Asta]
2009-01-15 09:51
#12

Och så ska man kunna ha två plåtar inne samtidigt när man bakar. Det ser jag också fram emot väldigt mycket. Eftersom jag gillar att baka bröd.

Anne
2009-01-15 11:30
#13

Ohja, det kan man absolut :)

Annons:
[Asta]
2009-01-15 14:05
#14

Längtar tills köket är klart.

april4
2009-01-15 15:04
#15

Tack för den jättebra förklaringen Anne

Torparmor
2009-01-24 15:27
#16

Min spisugn har både varmluft och micro - vilket inte finns numer. Idag måste man välja separat ugn och häll för att få den kombinationen. Jag använder alltid varmluften, men ibland med pajer och gratänger brukar jag kombinera en del av tiden med micro.


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Hoppfull
2009-01-28 09:30
#17

Jag har haft en spis med varmluftsugn på ett par ställen och jag får väl säga att jag är inte ett dugg imponerad! Flera saker i ugnen samtidigt, visst men då fick man byta plats på dem under gräddningen.

Däremot om man ville ha saker knapriga var den oslagbar, den gjorde kanonfin stekyta på saker. Men i övrigt var den inte ett smack bättre än en vanlig. Vi köpte den sprillans ny och jag skrev till företaget och klagade men de svarade bara att det var för att jag inte följde deras instruktioner exakt (vilket de bara bestämde rakt av att jag inte gjorde) och sen var det inte mer med det Förvånad

Men en allmän fråga, är det vanligt att köksspisar håller dålig kvalitet? För nu har vi flyttat och bor i ett hus med en relativt ny (svensktillverkad schysst) spis som förra ägaren satte in och den är inte heller bra. Plattorna är superlångsamma och ugnen gräddar så ojämt så det är inte klokt!

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Upp till toppen
Annons: