Annons:
Etiketterdesserterfruktgodis
Läst 2010 ggr
rakuLotta
2009-01-20 20:28

Crème brulée

Jag är ute efter ett bra recept på crème brulée. Har smakat många och det varierar ju rätt mycket på hur krämiga och goda de är. Så i stället för att bara söka på nätet efter recept så frågar jag här för att få något som jag vet är beprövat och gott.

Tack på förhand/ Lotta

Annons:
Anne
2009-01-20 21:09
#1

Jag har ett bra, basic recept på min blogg. Kör den inte för länge i ugnen bara, det är tricket till att få den krämig Glad

rakuLotta
2009-01-21 08:38
#2

Tack Anne. Hur länge ska den vara i ugnen för krämig konsistens?  I ditt recept står det 45 minuter, ska det vara mindre än det då?

Ska genast testa. Får bli ett test innan helgen så jag vet att det blir braFlört

Anne
2009-01-21 09:08
#3

Titta på den efter 40 minuter redan, det är alltid olika från ugn till ugn. Men precis - kör en testomgång, det är jättebra att göra med recept som man inte är helt hundra på Glad

Vill man smaksätta kan man låta något sjuda med i grädden, till exempel örtkryddor, apelsinskal, kaffebönor eller så, sen silar man av det.

rakuLotta
2009-01-21 09:12
#4

Spelar det nån roll hur många skålar man har i vattenbadet? På tiden alltså. I ditt recept är det två men om vi ska vara rätt många, kan man fylla en långpanna då, eller ska jag göra den i omgångar? ( jag tänker på om tillagningstiden är den samma) Hur länge kan det stå i kylen? två dygn eller bara över en natt?

rakuLotta
2009-01-23 07:20
#5

I går provåt vi din brulée, Anne. Den var kanongod så den får det bli. Tack!

Anne
2009-01-23 07:57
#6

Vad bra att den blev god! Glad Angående hur många formar man har  - om vattnet kyls ner väldigt mycket av många kalla formar, ja, då blir det lite längre tid. Antar jag? Jag har inte gjort några större satser själv  Glad

Annons:
[Asta]
2009-01-23 09:14
#7

Fem har jag gjort som mest samtidigt. Men jag tror inte tiden blev så annorlunda. Smeten är ju varm när man häller den i formarna.

rakuLotta
2009-01-23 09:16
#8

Jag hade 6 stycken i min provomgång (två olika, en med smält dumlekola oxå, men den var alldeles för söt för vår smak)

Det blev bra så jag tror inte heller det spelar så stor roll. (det ska bli 12 formar till på lördag)

rakuLotta
2009-01-24 10:22
#9

Stod hela kvällen igår och förberedde fond och gjorde creme brulée (13 stycken) Nu så har dottern gått och fått hög feber så kalaset måste ställas in. Vad göra? Kan man frysa dem eller måste vi käka brulée till frukost lunch OCH middag närmsta dagarna? (misstänker det sistnämndaGråter) Ja ja, det var ju inte så krångligt att göra så för den delen så går det ju snabbt att göra en ny omgång när det blir dags.

Anne
2009-01-24 10:41
#10

Frysa går nog inte tyvärr, det kommer bli grynigt och vattningt är det tinas. Det får bli Brulée dygnet runt för er.  Glad

rakuLotta
2009-01-24 11:10
#11

Jo jag misstänkte det. Får bränna av dem och bjuda grannarna. Annars lär man väl föräta sig på det och det vore ju synd på vår favvodessert  Glad

[Asta]
2009-01-24 12:15
#12

Nej det är inte det sämsta att äta. Det är min favvodessert också! Den hade vi när vi gifte oss.

Hoppfull
2009-01-27 14:17
#13

Vi har pratat så länge om att testa detta men jag har fått för mig att det är så svårt.

Vad är skillnaden på creme brulée och creme caramel?

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Annons:
rakuLotta
2009-01-27 15:07
#14

Du måste absolut testa. Det var inte svårt alls. TVÄRTOM. Jättesmidigt att göra dan före och sen bara bränna av med råsocker och en sån där liten brännare (finns på Clas Ohlson för 180 kronor)

Hoppfull
2009-01-27 15:42
#15

Det får vi nog göra, det ska gå att köra in i ugnen på grillvärme med vad för att bränna av?

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Upp till toppen
Annons: