Annons:
Etiketterfiskskaldjur
Läst 3742 ggr
Ylva-Li
1/25/09, 4:34 PM

Vad kan man göra med lax?

Normalt sett brukar jag bara steka filéerna, koka ris och sen ha nån röra till, köpt på affären. Gott, men lite långtråkigt i längden. Så förslag. Vad kan jag göra av mina filéer?

//Ylva-Li 

 || Studio Li (foto) ||

Annons:
AnneN
1/25/09, 5:39 PM
#1

Sätt ugnen på 175 grader, krydda filéerna efter egen smak, sätt dem i mitten av ugnen cirka 15 minuter (tinade, frysta lite längre). Servera med en citronskiva, kokt potatis, hollandaisesås och en god sallad.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Åsa S
1/25/09, 6:14 PM
#2

Det här receptet brukar vara gott laxburgare   

Tänk bara på att INTE mixa laxen alltför fint ifall du använder matberedare då brukar de bli torra och hårda i konsistensen.

Man kan ju även ugnsbaka större bitar av lax när man köper hela laxfleer och dylikt som man saltar och pepprar + exempelvis har på smörfrästa kantareller på och eventuellt lite ströbröd och skivar över smör och sedan in i ugnen. Kanske hemgjort potatismos till.

Man kan även koka någon tomatsås med dill, creme fraiche och lite fiskbuljong och sedan ha i bitar av laxen och sjuda tills laxen är färdig och ha ex. pasta till.

dolfen
1/25/09, 8:29 PM
#3

Kanske grava!?

botakt
1/25/09, 10:49 PM
#4

Man kan honungsmarinera.. Vet inte hur man gör men. Det finns säkert nått recept nån stans.. Så potatis och nån god sås och sallad till

Ylva-Li
1/26/09, 9:45 AM
#5

Tack för alla förslag! Glad

//Ylva-Li 

 || Studio Li (foto) ||

Hoppfull
1/26/09, 10:50 AM
#6

Jag brukar lägga laxen på fat, sedan häver jag på färsk hackad basilika, hackad vitlök, hackad chili, salt och peppar och på detta häller jag olivolja plus sådan sweet chilisås från icas Thai sortiment (man kan blanda allt innan och skeda över om man vill). Så får det stå och marinera, sedan steker jag dem och serverar med klyftpotatis och tzatziki utan gurka, det är supergott!

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Annons:
tezzie
1/26/09, 11:41 AM
#7

Stek den i stekpanna och slå på en burk creme fraiche med soltorkade tomater och fetaost och späd med lite grädde för såsigare konsistens.

Vi äter detta med både ris, pasta och potatis!

*** Kärleken övervinner allt ***

Ylva-Li
1/26/09, 4:45 PM
#8

Åh mums! Både #6 och 7 låter ju jättegott!

//Ylva-Li 

 || Studio Li (foto) ||

clivia
1/26/09, 7:10 PM
#9

Vad göra? Ja vad kan man inte göra med lax.

En favorit för mig är att salta, peppra och ta på nån örtkrydda och så breda över ett lager creme fraiche och sen ugnsbaka.

En annan favorit hämtad från Anna Bergenström är att salta, peppra och täcka laxen med ett tjockt lager klippt dill. Över detta breder du majonnäs, det står i receptet att man inte kan använda lättvarianter men det brukar min mamma göra ändå. Fettfritt går nog däremot inte. Ja, sen ugnsbakar du och det blir så gott så gott. 

Olika täcken helt enkelt, bara fantasin sätter gränserna. Ska till exempel testa med mango chutney när jag får tillfälle, det borde bli busgott! 

Om jag inte bakar laxen i ugnen så hamnar den i en soppa oftast, med nån vit fisk och lite räkor.

Wruss
1/26/09, 11:47 PM
#10

Åt en alldeles underbar laxsoppa tll lunch på Ishotellet i Jukkasjärvi i förra veckan. Är det någon som har något bra recept på laxsoppa? Det var en rosa-aprikost färgad len soppa med fyrkantiga "laxkuber" i. Ganska gräddig konsistens med svag smak av vitt vin. Inga grönsaker eller dylikt var synliga i soppan, utan endast laxen. Någon som har något bra tips?

bubbelbubbel
1/27/09, 6:45 PM
#11

Jag brukar krydda laxen och vispa ihop en burk creme fraiche med 1 deciliter vatten och curry efter smak, häll det över laxen och "strö" över lite kräftstjärtar. sen in i ugnen tills laxen är klar.
Lätt och otroligt smidigt! Servera med potatis.

tezzie
1/28/09, 11:30 AM
#12

#10

**Fisksoppa
**
1 gul lök
1 purjo
1 fänkål
5 deciliter grädde
5 deciliter vatten
2½ deciliter vitt vin
1 burk krossade tomater
2 fiskbuljongtärningar
1 tesked Curry
1 paket Saffran
½ tesked cayennepeppar
1 matsked timjan
1 tesked salt
Torsk eller Hoki
Lax
Räkor
5 matskedar vetemjöl

Hacka alla grönsaker och fräs med kryddor, saffran och buljongtärningarna tills allt känns mjukt.
Häll på en burk krossade tomater och koka i 5 minuter.
Tillsätt sedan vinet och vattnet, koka ytterligare i 5 minuter.
Red av med mjölet utspätt med grädden och koka i 5 minuter.
Lägg ner fisk och skaldjur i små tärningar, låt allt få ett snabbt uppkok och ställ åt sidan för att dra i någon minut!

Klart att servera med vitlöksaioli och ett gott bröd!

Vill du ha en slät soppa så kan du ju sila den innan du lägger ner fisken!

Denna soppa är helt outstanding Glad

*** Kärleken övervinner allt ***

Krikke
1/29/09, 12:04 AM
#13

Jag skulle föreslå ungefär samma som #1!

/ Krikke

Medarbetare på Hockey iFokusFotboll iFokus

| Frölunda HC | IFK Göteborg |

Annons:
april4
2/1/09, 5:31 PM
#14

Jag brukar lägga laxfileérna på saltbädd (grovsalt 1 deciliter) och i ugnen 250 grader i cirka 15 minuter.

Till det brukar jag göra en kall sås på Creme fraiche, dill, gräslök, citronpeppar och Abbas röda kaviar. Kokt potatis till. Så gott bara.

johan86
2/1/09, 5:38 PM
#15

Jag har ett rätt ok tips vet inte om du redan fått det men annars kan du köra filéerna i rader i en fom och köra haricot verts emellan också kör du de i ugnen! Krydda gärna laxen med citronpeppar och kanske lite färsk eller citron på flaska som du droppar ovanpå! Till de kan du servera hollandaise med potatis rätt så trevligt tar lite tid men värt de de kan jag lova dig.

// mvh Mäster Johan

Ylva-Li
2/1/09, 10:18 PM
#16

Åh tack så jättemycket allihopa för laxrecept! Har ännu inte kommit mig för att tillaga dem än, klurar på vilken av era smaskiga recept jag ska ta! Glad

//Ylva-Li 

 || Studio Li (foto) ||

Upp till toppen
Annons: