Annons:
Etikettermenyermatsedlarmiddagstips
Läst 11043 ggr
Ylva-Li
2/13/09, 3:39 AM

Festlig 3-rätters middag

Inom en tid ska jag bjuda mina systrar på middag, då vi brukar ha det varje år. Vi turas om med att bjuda och det har blivit lite av en grej att ha fin mat förstås. Flört Inte överdrivet dyr, men något nytt spännande.

Jag är dock helt rådvill.. Vill ha en förrätt förstås, en varmrätt och en efterrätt. Funderar på att ha blåbärspannacotta som efterrätt. (Tror jag det var. Hittade ett recept på det som jag ska testa i helgen.)

Så bolla lite med mig. Naturligtvis inte allt för dyrt, vi är inga miljonärer. Men fläskfilé går nog bort då det är inte "så" fint. (Beroende på hur man gör förstås.)

Har kikat på till exempel tasteline, men inte hittat något av intresse. Speciellt inte förrätter. Hu så svårt det ska vara!

//Ylva-Li 

 || Studio Li (foto) ||

Annons:
Anne
2/13/09, 8:16 AM
#1

En jättegod förrätt är en sallad med ruccola, druvor och chèvre - receptet finns på min blogg, här:

Till varmrätt - ja, gör en risotto kanske, med något gott till, det passar bra till allt möjligt, från kyckling till jätteräkor, typ Glad

Blåbärspannacotta låter jättegott Glad

[Asta]
2/13/09, 8:57 AM
#2

Ett förslag till varmrätt kan vara - för att spinna vidare på Annes förslag - sparrisrisotto med kallrökt lax. Det är supergott.

Ylva-Li
2/13/09, 4:10 PM
#3

Tack för förslag!
Hm, risotto är gott, men jag vet inte om det passar mina systrar kanske.

//Ylva-Li 

 || Studio Li (foto) ||

Ylva-Li
2/15/09, 12:23 AM
#4

Hm, få se. Har kommit såhär långt. Funderar på antingen vitlöksstekta räkor eller spenatfylld pastarulle som förrätt.
Men sen är ju frågan huvudrätt. Gärna kött av något slag. Funderade först på två olika kyckligrecept som lät ruskigt gott. Kyckling med parmaskinka och Ostkyckling. Funderade också på Agnes gratäng till.

Annars funderade jag på anka. Det är otroligt gott och inte så vanligt att man äter. Dock vet jag inte hur svårt det är att få tag på eller hur dyrt det är.. Har dock en köttaffär i stan. *funderar*

//Ylva-Li 

 || Studio Li (foto) ||

Anne
2/15/09, 11:15 AM
#5

Gratängen är jättegod men väldigt smakrik så jag skulle ta det ganska lugnt med smaker TILL den.

Anka brukar finnas fryst om inte annat, åtminstone bröstfiléer. Gott!

Ylva-Li
2/15/09, 6:58 PM
#6

Jo,antog det. Kanske kan man göra om kycklingreceptet med anka istället. *funderar*
Har du några förslag vad att ha till? Någon god potatis. Vad tror du om detta?

//Ylva-Li 

 || Studio Li (foto) ||

Annons:
Anne
2/15/09, 7:55 PM
#7

Till anka tycker jag att det är gott med något syrligt, eftersom det är så fet och kraftig smak i sig.

Ylva-Li
2/16/09, 2:00 AM
#8

Det är sant. Funderar nästan på "vanlig" kyckling i alla fall.

//Ylva-Li 

 || Studio Li (foto) ||

Upp till toppen
Annons: