Annons:
Etikettermenyermatsedlarmiddagstips
Läst 1211 ggr
[Mova]
2009-02-12 11:49

Alla Hjärtans dag mat?

Tänkte laga mat till min sambo på lördag, vill ha förrätt varmrätt och efterrätt. Men nu till min fråga, vad ska jag göra? Jag vill att det ska vara lyxig mat och inget vanligt som jag "brukar" göra. Tänkte först ha räkor, men det är söligt och det äter vi ganska ofta ändå. Jag vill ha fin middag ;) Och tillägas bör ju att jag är vegeterian, äter inte kött eller fågel. Min sambo äter absolut inte fisk. Det ända som funkar på fisk fronten är just då räkor. Har du tips på något gottigotti jag kan laga på allahjärtansdag? =)

Annons:
Anne
2009-02-12 12:14
#1

Klurigt! Själv har jag tänkt toast med avocado och skagenröra, och till varmrätt en riktigt god biff. Inget för dig alltså :) 

Kanske en liten soppa till förrätt? Skummig jordärtskockssoppa, eller en klassisk löksoppa? Varmrätt - ja, något med jätteräkor kanske kan vara roligt och kännas lite lyxigt? Typ - en god risotto med sparris och någon god ost, och så ett par grillade jätteräkor till.

[Mova]
2009-02-12 12:36
#2

Helst vill jag inte äta jätte räkor, Men berätta mer om toasten med avokado och skagen röra, det gillar vi ;) mm det lät ju verkligen jättegott !!

Anne
2009-02-12 13:20
#3

Det är ju inte svårare än just så - skagenröra kan man antingen blanda ihop själv på typ räkor, majonäs, dill, citron, lite kaviar om man vill, eller köpa färdig. Jag har en Melanders fisk nära, så jag tänker nog testa deras färdiggjorda. :) 

Man kan såklart göra en helt vegetarisk risotto också, med t.ex. torkad karljohansvamp. Jättegott!

Anne
2009-02-12 13:21
#4

Förresten måste jag tipsa dig om vegariskt.ifokus.se också om du inte redan hittat dit :) Där får du säkert fler tips! :)

[Mova]
2009-02-12 13:40
#5

Tack så mycket för tipsen!! Nu har jag sökt runt lite bland recept och detta blir det :)

Förrät:

Avokado & skagenrörs toast med körsärss tomater (tack anne för inspiration)

Varmrätt:

Chalotten & vitlöks fyllda champinjonhattar med sallad och kall vitlökssås

Efterätt:

Choklad toppade persikohalvaor med hemmagjord vaniljsås samt jordgubbar, hallon och blåbär :)

Hoppas att jag lyckas bara ;) ( brukar vara rätt dålig på att laga mat fast jag tycker det är skoj) hihi

[Mova]
2009-02-12 13:42
#6

Men varmrätten är ju inte direkt varm kom jag på nu men det funkar väl att ha det som det ändå ;)

Annons:
[Asta]
2009-02-12 14:54
#7

Har själv funderat på någon god middag, men det har liksom varit fullt upp så det har stannat där. Men nu blir jag lite inspirerad att fortsätta med mina funderingar.

signemo
2009-02-14 16:47
#8

Har tagit upp en fransyska till middag i kväll. Har ni några kul tips på vad jag skall göra

Var rädda om varandra

Martin
2009-02-15 23:09
#9

Här blev det först avocado med räk- och majonäsblandning samt lite dill på till förrätt.

Till huvudrätt blev det lax som panerats i vetemjöl och därefter rullats i ett ägg, för att sist täckas helt med riven västerbottenost. Stekta ett par minuter per sida och sedan ca 5 minuter i ugnen på 200 grader. Till det ljummen potatissallad (typ fransk potatissallad, med potatis, grön sparris, rödlök och sockerärtor).

Till efterrrätt en vit chokladmousse med hallon och blåbär i.

mvh Martin

Upp till toppen
Annons: