Annons:
Etiketterfärskorv
Läst 6947 ggr
moondancer
2009-02-24 20:25

Vad gör man av hästfärs?

Har fått häst-färs från en kompis, och undrar vad jag ska göra med det. Har någon ett bra recept eller någon kul idé på vad jag skulle kunna göra med den?

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Annons:
Sukram
2009-02-24 22:54
#1

Finns det ens att köpa? Eller har kompisen gjort det själv? Vi äter ju sällan häst i Sverige så det är nog ont om recept, kanske något italienskt? Det verkar vara vanligare med hästkött i Italien och andra medelhavsländer.

moondancer
2009-02-24 22:57
#2

Det finns att köpa på vissa ställen, men det är som du säger ovanligt. Jag har fått egenslaktad häst (vilket gör det hela lite mer speciellt)

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

andreas0
2009-02-24 23:20
#3

Du får väl göra hamburgare, det är väl det man traditionellt sett gör av hästkött?

Annars kanske man kan göra någon spännande med en blandning av olika köttfärser? Lammfärs går ju att få tag på i en del mataffärer, lägg till lite nötfärs också så har du tre sorter att blanda.

Emma-Andersson
2009-02-26 14:13
#4

Hästkött är relativt vanligt i mat det är bara det att det inte står hästkött på förpackningen. de ända gångerna man kan vara hundra procent säker på vad det finns för kött i maten är när det står preciserat vad det är tex bog av nöt.

Detta fick vi lära oss på livsmedels kursen för några veckor sen snacka om att alla vi hästmänniskor blev paffa.

moondancer
2009-02-28 22:05
#5

Men kom igen, någon här inne måste väl ha något kul recept, eller en länk till något sånt

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

exitingsvillemo
2009-03-04 02:33
#6

du får väl prova göra ngn vanlig färs-rätt. jag har ingen aning om hur häst-färs smakar så kan inte komma med så mycket idéer…

Nu måste jag ut och pussa på mina hästar och tacka Gud för att dom fortfarande lever och mår braFlört

Annons:
Maria
2009-03-04 12:11
#7

Jag skulle använt det som vanlig köttfärs.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Lena82
2009-03-04 12:50
#8

Jag har tyvärr inga recept. Mamma och pappa brukade alltid ha pålägget hamburgekött. Det var gott, men jag slutade äta det när jag läste vad det var för kött. Är hästtokig, men visst jag har säkerligen ätit häst efter det flera gånger utan att jag vet om det. Ett tag fanns det resturangfilé att köpa. Det var inte oxfilé det syntes, men det var också alldeles för stort och rött för att vara fläskfilé. Man kunde steka och äta den som man gör med oxfilé alltså göra den blodig. Hur gott som helst. Vet fortfarande inte vad det var för kött. Priset låg mellan fläsk- och oxfilé.

Kramis65
2009-05-14 22:43
#9

Går inte ens att googla häst recept men tydligen servas häst kött i kazakstan men hittade inge recept tyvärr

// Ulrika

Medarbetare på Frivillig arbetare, sorg ochMatlust En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket. Man behöver inte veta allt, men man kan ta reda på det!

AnneN
2009-05-14 23:23
#10

"Rythms Bouletter

Ingredienser:

400g Hästfärs (annan köttfärs går också bra)
3-5 skivor ljust bröd
1 lök
50g hackad bacon
2 ägg
Salt, Peppar, kummin efter smak, börja med två nypor vardera.

Gör så här:

Lägg bröden i vatten tills de är uppmjukade. Blanda med övriga ingredienser och knåda tills du har något som liknar en tjock 90g hamburgare. Stek i olivolja eller smör och låt dom sen stå kalla över natten. Serveras med senap, en skiva vitt bröd och fyra pilsner.

Perfekt mellanmål från Berlin. Prova den ödlan, jag tror du kommer att uppskatta den :D"

Kopierat från http://www.oldgents.se/forum/index.php?action=printpage;topic=9550.0

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

AnneN
2009-05-14 23:26
#11

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Upp till toppen
Annons: