Annons:
Etikettermenyermatsedlarmiddagstips
Läst 6791 ggr
jagM
2009-04-03 17:47

Studentbuffé

Min son tar studenten i sommar och jag vill ha massor av tips och recept på enkel buffé mat gärna sådant som man kan göra en eller två dagar i förväg för att slippa stressa.

Annons:
Chestnut
2009-04-03 21:11
#1

Pajer i mängder!

Ost- och skinkpaj, spenatpaj, tacopaj - you name it. De går att göra färdiga dagen innan(eller tidigare), kan serveras varma eller kalla och går utmärkt att göra i långpanna.

Med vänliga hälsningar
Chess

[Asta]
2009-04-03 21:44
#2

den här sidan finns det massor med recept som är gjorda för att förberedas innan festen. Har själv använt mig av några och de fungerar suveränt.

Gå in på Recept.

jagM
2009-04-04 00:38
#3

Pajer hade jag tänkt göra men tycker det blir så tråkigt med bara pajer.

Hade dock tänkt göra ett par tjälknölar med samt potatissallad men är det någon som vet ett bra recept på en marinerad fläskfilé man kan servera kall.

#2 Tack för tipset, ska kolla den sidan.

[michaelalundgren]
2009-04-06 14:08
#5

Potatissallad, vanliga sallader, kallskuret, frukter och annat mums Glad

Mitralis
2009-04-17 17:34
#6

Smörgåstårta. Smörgåsbakelser. Grillspett med grönsaker, lax, kyckling eller kött Glad



Annons:
Mitralis
2009-04-18 00:26
#7

Tapas kanske?



signemo
2009-04-18 18:06
#8

Potatissallad, grillade kycklingben (köps), lite kallskuret (köps), Småpajer som Du gör innan och bara varmer upp, räkrulle ( urgott).

Honungsmarinerad fläskfile, gör innan och äts kall, Jag hittar bara inte receptet ( finns i en gammal  Allt om mat ). LIte olika sallader. EN bulle som du antingen bakar innan eller köper färdig. Kanske nån frukt.

Lycka till

Var rädda om varandra

Sindri
2009-05-05 00:05
#9

Jag gjorde en Rotfruktsgratäng förra gången vi hade student. Den blev jättesuccé så den kör jag i år igen.

Skala olika rotfrukter och riv på största hålen i matberedare. Packa i olika plastpåsar och lägg i kylen. Gör en rejäl portion bechamelsås och ställ ikylen. Riv massor med ost och spara i plastpåse.

På festdagen blandar du de olika rotfrukterna i en stor eldfast form eller flera små, häller över sås, på med ost och in i ugnen. Cirka 200 i 15-20 minuter.

**Marinerad skinka.
**Kokt skinka i skivor (lite tjockare än till smörgåsmat) läggs i marinad av krossade tomater på burk, vitt vin, rosépeppar och färsk basilika kvällen innan. På festdagen lägger man upp skivorna snyggt, häller marinaden över och dekorerar med lite basilika.

Oj, jag vet en fläskfilé som är urgod, fanns i en Allt om mat för många år sedan. Få se om jag hittar receptet. Återkommer i så fall.

Upp till toppen
Annons: