Annons:
Etikettfågel
Läst 8025 ggr
Strumpa
2009-04-18 22:51

Koka kyckling?

Med anledning av Robinsons avsnitt ikväll så blev jag lite nyfiken på att koka kyckling någon gång, har aldrig gjort det. Tungan ute 

Hur länge ska man koka en hel kyckling? Blir det gott att bara koka filéer? Vad ska man koka med för kryddor etcetera så att det blir gott? Är det värt för smakens skull att koka istället för att steka eller grilla?

/Sanna

medarbetare på Nattsudd och TV

Annons:
Åsa S
2009-04-19 01:26
#1

Det blir godast att koka med ben, skinn etc. mycket av smaken finns ju där. 

Jag brukar bara slänga ner lite lagerblad, pepparkorn + lite salt i vattnet och koka tills köttet lätt kan lossas från bena. Sedan plockar jag upp kycklingen och benar ur den och tar tillvara på köttet. Sedan kan man göra currysås, eller sån där svamp och paprikasås man har i Chicken á la king och sedan blandar man ner köttet i såsen och serverar till ris. (buljongen man kokat kycklingen kan också användas så den behöver inte kastas bort).

Har aldrig bara ätit kycklingen direkt bara kokad sådär då behöver man nog ha lite mer smaksättning än bara vatten och lite kryddor.

[Asta]
2009-04-19 01:36
#2

Brukar göra kyckling i curry. Gammal hederlig rätt som jag fortfarande är väldigt förtjust i.

Blavingen
2009-04-20 00:10
#3

En enkel variant är att koka kyckingfiléer i kycklingfond/buljong. Sen gör man sås på en bottenredning som späds med buljongen. Servera med ris. Mumma! Även ungarna gillar detta.

sissie
2009-04-20 12:33
#4

När jag behöver kokt kyckling snabbt till någon rätt så kokar jag den i en lergryta i micron. Det tar faktiskt bara 20 minuter. Man får lov att ha lite aluminiumfolie runt ving och ben ändarna de första tio minuterna.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Strumpa
2009-04-20 12:52
#5

Tack för alla jättebra svar Glad

/Sanna

medarbetare på Nattsudd och TV

clivia
2009-04-20 15:26
#6

Prova att göra dillkött på kyckling, det är jätte jättegott! Kycklingköttet passar väldigt bra ihop med den lätta, fräscha såsen. Och det tar inte så lång tid heller som att koka till exempel nötkött. Det är länge sen jag gjorde det nu, men har för mig att kycklingen kokar färdigt på sisådär 40 minuter. Sen tar man vara på buljongen och gör dillsåsen på vanligt sätt, recept finns i alla standardkokböcker.

Annons:
Strumpa
2009-04-20 15:33
#7

#6 åh! jag älskar dillkött. ska absolut kolla upp hur man gör såsen Glad är det nån speciell del som passar bäst, till exempel låren? eller går det bra med bröstfilé?

/Sanna

medarbetare på Nattsudd och TV

Ebba-A
2009-04-21 19:29
#8

#4 Men aluminium kan man väl inte ha i microvågsugnen? Eller är det bara våran micro som börjar brinna eller bränner maten när man har aluminium i den? Obestämd

Värd på Choklad iFokus

clivia
2009-04-22 15:01
#9

#7  Det som passar bäst är att koka en hel kyckling (eller två, när du ändå är i gång) och sen är det lätt att ta loss köttet från benen och skära i trevliga små bitar. Man kan säkert använda kycklingfilé också men det känns lite onödigt dyrt. Man får en god buljong om hela skrovet får följa med också, och man behöver inte pyssla med kycklingen utan bara slänga ner den i grytan.

Upp till toppen
Annons: