Annons:
Etiketterfiskskaldjur
Läst 1780 ggr
sissie
4/14/09, 9:16 AM

Äta fisk med gott samvete

Vissa fiskar bör man inte äta eftersom de är utrotningshotade. Andra kan man ta det lite lugnare med av andra orsaker. Till exempel sättet de fiskas på.

Här hittade jag en lista över fiskar som kan vara till hjälp när man handlar.

http://www.testfakta.se/img/2007/10/15/18832.pdf

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Annons:
[Tassy]
4/28/09, 1:02 AM
#1

bra länk! Jag fick bakläxa på tonfisk och lax. Men hur tusan ska man veta om tonfisken är gul eller blåfenad när det inte står på burken? Skäms

sissie
4/28/09, 8:27 AM
#2

Man kan nog inte veta allt. Men man kan ju till exempel hoppa äver haj och svärdfisk. Fast svärdfisk är ju väldigt gott.Obestämd

Tack och lov är ju listan idelad i tre delar. En med ok fiskar, och en sisådär fiskar och låt bli fiskar. Om man äter sisådär fiskar ibland så är det ändå ok om man inte gör det ofta.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Honestyisdead
4/28/09, 9:31 PM
#3

Bra tips.

[Norum]
4/28/09, 11:34 PM
#4

Måste erkänna att jag är dålig på sånt.. Vill jag ha en fiskbit så köper jag en. Skäms

Honestyisdead
4/28/09, 11:36 PM
#5

Börjar inte fler tänka på vad dom köper, kanske det snart inte finns ett lika stort utbud :)

[Norum]
4/28/09, 11:39 PM
#6

Jo, jag vet.. Vet inte varför egentligen men jag får börja att tänka mig för. Skulle ju inte vilja ha ett liv utan fisk.. Vad hemskt!

Annons:
Honestyisdead
4/28/09, 11:41 PM
#7

Ja usch, hemsk tanke.

[Norum]
4/28/09, 11:42 PM
#8

Men varför ska man låta bli Öring och Röding? Om man fångar den själv måste man ju kunna äta den.. Det finns ju hur mycket som helst av den i älvar och vattendrag.

Honestyisdead
4/28/09, 11:43 PM
#9

Jag kan inget om det faktiskt. Men det borde gå att kolla upp på ngt vis.

sissie
4/29/09, 8:52 AM
#10

Öring och röding står med bland de som man ska tänka sig för. Där står ju fiskar med som fiskas eller odlas på tvivelaktiga sätt. Eller att de odlas på ett sådant sätt som påverkar miljön negativt. Jag kan tänka mig att det har med fångstmetoden när det gäller dessa fiskar. Inte för hur många som finns. Så de som man fiskar själv borde ju vara helt ok.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

[Norum]
4/29/09, 8:57 AM
#11

Tur det, för när jag är hemma i Jämtland är det underbart att kunna dra upp lite fisk.. :-)

sissie
4/29/09, 9:06 AM
#12

Det kan du med gott samvete fortsätta med.

Skicka en fisk med posten!!

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

[Norum]
4/29/09, 9:35 AM
#13

Brukar röka den med en Abu-rök.. kanongott! Men får jag många nästa gång ska jag tänka på dig.. :-)

Annons:
Sehvrin
4/29/09, 1:10 PM
#14

Känner mig tveksam till att äta fisk från havet över huvud taget efter att sett den här filmen:

http://www.ted.com/talks/view/id/467

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

sissie
5/6/09, 4:56 PM
#15

"putt"

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Tom-B
5/6/09, 7:52 PM
#16

Jag vill pusha lite för tråden "Om odlad lax". Där framgår lite om hur man kan se på den odlade laxen.

#8 Skruttis. Röding är faktiskt inte så allmän och talrik. Men visst kan man behålla en och släppa tillbaka de andra, s k Catch & Release. Läs mer på Flugfiske!

//Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

sissie
5/6/09, 7:59 PM
#17

#16 Håller med dig. Det är skillnad på odlad och odlad lax. Puttade upp tråden för jag tyckte den hörde ihop med din.

Visst kan det vara svårt att veta exakt om dom olika fiskarna för vanligt folk så listan kan ju vara en hjälp på vägen.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

[Norum]
5/7/09, 12:08 AM
#18

*16 Röding fiskar jag ju hemma i Jämtland.. Skulle den vara hotad?

Tom-B
5/7/09, 12:36 AM
#19

Det beror kanske lite på både vilken typ av Röding och lokalen.

Vätternrödingen är så vitt jag vet på tillbakagång (men den har Du ju inte i Jämtland).

Fjällrödingen, som finns i de nordligare delarna på vår jord, är ju p gr av att den gärna går lite djupare, kanske inte utsatt för direkt utfiskning och rödlistning. Så jag tror nog Du med gott samvete kan äta Din röding. Men den har ju sitt begränsade levnadsområde.

Fiskar Du röding genom vinterpimpel, kast eller fluga?

Och rätta mig om jag har fel. Är inte rödingen just en typisk fisk för pimpel?

//Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

andreas0
5/7/09, 12:52 AM
#20

Man behöver inte ha dåligt samvete för att köpa och äta fisk, även uthotningsrotade arter.

Detta eftersom fiskarna redan är uppfiskade inom fiskekvoterna. Det gör ingen skillnad om folk köper mer eller mindre torsk t.ex. eftersom fiskekvoterna är samma ändå, det fiskas inte mer eller mindre för det. Enda skillnaden om folk börjar köpa mer eller mindre blir att priserna förändras för att anpassas till efterfrågan. Tillgången är fixerad tack vare fiskekvoterna.

Slutar vi köpa fisken så exporterar dom den till något annat land bara där det inte har varit lika intensiv debatt om den här frågan, så även om vi svenskar skulle sluta äta utrotningshotade arter helt så skulle fiskekvoterna i området fyllas ändå. Enda sättet att göra något för fiskarna skulle vara att politisk verka för att sänka kvoterna.

Men det verkar inte behövas det heller. Enligt forskarna så är fiskekvoterna just nu satta tillräckligt låga så att det räcker, fiskebestånden håller på att återhämta sig, så köp och ät torsk och annan fisk med gott samvete eftersom du har kunskapen att att du inte bidrar till utrotning av arten. Och hellre att fisken som fångas lagligt äts upp här lokalt än att den fraktas hundratals mil bort till andra länder och äts upp där istället.

Sedan finns det säkert tjuvfiske också, men så länge man inte köper fisk som har fiskats upp på olagligt sätt så bidrar man inte till något dåligt, och den olagliga fisken lär man knappast hitta i vanliga affärer.

Annons:
Tom-B
5/7/09, 1:10 AM
#21

En sak till, Skruttis. Rödingen är i förhållande till andra fiskarter inte så aggresiv. Finns det t ex Öring i samma vatten, så blir det Rödingen som tar stryk.

AndreasO. Jag kan i och för sig förstå Ditt resonemang, men det är lite för enkelt. Handeln styr sina inköp efter vad konsumenten köper. Om vi t ex tar torsken (lite grand överspelat eftersom den nu börjar återhämta sig), så om det blir brist på torsk i affärerna, så importeras det mer och så är karusellen igång.

Vi konsumenter måste visa att vi bryr oss, först då reagerar handeln. Det har ju visat sig att många affärer och restauranger inte tillhandahållit torsk under en period. Det har säkert bidragit till att torsken så sakteliga återhämtar sig. Det finns naturligtvis även andra orsaker som hjälpt till.

//Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

andreas0
5/7/09, 1:23 AM
#22

#21, Handel styr sina inköp ja, men det är inte handeln som bestämmer fiskekvoterna, det är politikerna som gör det. Handeln har ingen makt i det sammanhanget. Och vad gör det om vi importerar torsk? Det är här vi har/hade brist på torsk, inte i en annan del av världen.

Anledningen till att en del affärer inte har tillhandahållit torsk var för att ingen ville köpa det. Ingen ide att ha fisk som ligger och ruttnar i hyllorna. Men torsken fiskades upp i alla fall, och exporterades till frankrike. Så det hjälpte inte torsken något.

Tom-B
5/7/09, 2:06 AM
#23

Om Du påstår att torsken inte var utfiskad på andra håll i världen har Du fel.

Torsken är t ex i det närmaste utrotad utanför Kanada. Skall vi bidra till yterligare minskning av torsken genom import?

Fiskeindustrin är duktiga lobbyister. Det är inte otroligt att fiskekvoterna för vissa arter och på vissa platser borde sättas lägre.

//Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

[Norum]
5/7/09, 8:03 AM
#24

*19 Fiskar med fluga.. Älskar att stå med spöt och bara låta naturen svepa över mig! Det brukar bli Öring, Rödig, Harr och Sik.. Sen kan jag lika gärna använda kastspöt och få upp en abborre eller två.. :-)

sissie
5/7/09, 8:53 AM
#25

Jag tror inte folk i andra länder äter mer fisk bara för att vi äter mindre av en sort.

Med dagens beställningssystem i butikerna, där mycket går på automatik, så beställer butikerna in i förhållande till hur mycket de har sålt. Om tex torsken halveras i försäljning som kommer också inköpen av torsk till butiken autmatiskt att minskas till hälften. Butikernas system är snabba på att minska sina inköp när något minskar i försäljning. Däremot tar det mycket lång tid innan systemet ökar på inköpet igen. Så en minsknig av en produkt påverkar under lång tid framöver.Glad

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

andreas0
5/7/09, 12:44 PM
#26

#23, Jag menade inte att den inte var utfiskad alls utanför vårt område, bara att det finns platser där den inte är utfiskad.

Och visst kan det hända att man behöver sätta fiskekvoterna lägre för vissa arter, men det är inte konsumenterna som har makt att påverka det, utan politikerna och politiska organisationer. Det finns flera organisationer som verkar för lägre fiskekvoter, känner man starkt i frågan så kan man alltid gå med eller stödja dem, det skulle ge mycket bättre resultat.

Upp till toppen
Annons: