Matprat

God vegetarisk middag?

2009-04-30 00:40 #0 av: Tussebus

Någon som har ett köttfritt samt quornbits-fritt middagsalternativ till nån som har ont om tid? Obestämd

Anmäl
2009-04-30 00:50 #1 av: AnneN

Får det innehålla mjölk och/eller ägg?

/Mvh Anne
~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Anmäl
2009-04-30 00:59 #2 av: Strumpa

Hemmagjord falafel går väldigt snabbt.

/Sanna

medarbetare på Nattsudd och TV

Anmäl
2009-04-30 01:04 #3 av: Tussebus

Ja mjölk o ägg är helt ok. Jag äter bara inte "rött" kött eller fyrfota saker Flört

#2 hur gör man det då? Fick för mig att det innehöll köttfärs?

Anmäl
2009-04-30 01:09 #4 av: AnneN

#3 ok, enda jag kommer på så här på rak arm då jag är väldigt trött är plåttar/tunnpankaka eller ugnspankaka

/Mvh Anne
~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Anmäl
2009-04-30 10:18 #5 av: Anne

Falafel innehåller kikärter, absolut inte köttfärs. Om du äter fisk och skaldjur finns det ju massor av saker där, eller mitt standardtips vad gäller vegetarisk risotto. Både risotto och goda pastarätter går ju att variera i oändlighet, helt utan kött.

Anmäl
2009-04-30 13:27 #6 av: Tussebus

Coolt, Anne. Falafel låter jättegott i så fall. Du verkar ju jätteavancerad när man kollar på din blogg! Flört Superfina bilder o allt...

Anmäl
2009-04-30 16:07 #7 av: Sehvrin

Jag gör spenat och morotsbiffar ibland som går väldigt snabbt och lätt att göra.

Har inget recept men ungefär så här gör jag:

Tar två ägg och lite mjölk och vispar ihop och kryddar med salt och peppar. River morot (jag brukar riva grovt) och tinar upp lite hackad spenat och rör ihop med äggsmeten. Forma till biffar och stek (jag brukar forma smeten när jag väl hällt i den i stekpannan)

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Anmäl
2009-04-30 17:19 #8 av: Tussebus

Vad smart! Det låter nyttigt också Glad

Anmäl
2009-04-30 20:19 #9 av: Maria

Jag brukar woka en massa rotfrukter plus potatis med bla rödbeta i, då färgen blir så vacker. När de har wokats halvmjukt tillsätter jag lite vatten med grönsaksbuljong och låter allt puttra under lock tills det blir lagom mjukt. 

Det är jättegott med kapris som man strör över och massa hackad bladpersilja.

/Maria

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.