Annons:
Etiketterfärskorv
Läst 9062 ggr
Markegard
4/25/09, 5:31 PM

Hantering av köttfärs

Om jag tar upp köttfärs från frysen, sedan låter det ligga två dagar i kylen - är det ät bart? :) Jag är så rädd för att åka dit på någon bakterie !

Annons:
[Norum]
4/25/09, 6:57 PM
#1

Det är ingen fara att äta det. Det har ju legat kallt hela tiden..

andreas0
4/25/09, 9:16 PM
#2

#0, Använd näsan. Luktar det okej så är det antagligen ätbart.

Markegard
4/26/09, 2:38 PM
#3

Nu har det iofs gått 3 dagar, luktar lite sen då ! :)

[Norum]
4/26/09, 2:41 PM
#4

Vilken sorts färs är det? Fläskfärs är ju lite känsligare än annan färs..

Markegard
4/26/09, 2:49 PM
#5

Oj !det har jag ingen aning om, har fått av mamma bara i små påsar.. hihi. men tror inte det är fläskfärs ? ska jag skippa att äta det ?!

det var så att jag skulle tillaga det för länge sen, haha iaf 3 dagar sen ! sen har jag varit iväg massor, sen vill jag inte bara slänga mat.

[Norum]
4/26/09, 2:51 PM
#6

Balndfärs eller om det är vilt går nog bra. Men jag skulle nog laga till det i dag eller lukta väldigt noga i morgon. :)

Du kan ju alltid göra en jätteladdning med järpar, köttfärsås eller nåt och frysa in. Är färsen tillagad kan du lätt frysa om den utan att det gör nåt..

Annons:
Markegard
4/26/09, 3:48 PM
#7

Tack !

Kisemisen
4/26/09, 7:23 PM
#8

Jag är väldigt rädd för vad jag äter.
Har sån fobi för binnikemask, vill absolut inte ha det.
Inte direkt salmonella eller några andra matförgiftningar.
Så därför är jag väldigt noga med vad jag äter/dricker, så jag hade absolut inte ätit det..
Men det är ju annorlunda från person till person om man vågar, även om det är hur friskt som helst!

vilken mes jag är, haha!

MIN NYA IFOKUS-SAJT ÄR LINDDA, JAG KOMMER VARA INNE PÅ DEN MERA JUST NU OCH TILLSLUT LÄGGA NER VERKSAMHETEN HELT PÅ KISEMISEN.

Kisemisen
4/26/09, 7:28 PM
#9

Lägger in en bild.. på en, ja en binnikemask.
*rysning*

Dock är det en väldigt kort, kan bli upp till 30m lång

MIN NYA IFOKUS-SAJT ÄR LINDDA, JAG KOMMER VARA INNE PÅ DEN MERA JUST NU OCH TILLSLUT LÄGGA NER VERKSAMHETEN HELT PÅ KISEMISEN.

[Norum]
4/26/09, 7:29 PM
#10

*8 Bakterier dör när man tillagar det.. det är därför det är så viktigt att man genomsteker tex kyckling.

Binnikimask är väl i rått kött om jag inte minns helt fel? Och det är väl desutom ägg och blir en mask i magen? Kan vara ute och cykla nu men jag tror det..

Kisemisen
4/26/09, 8:16 PM
#11

#10, vet inte så mycket om binnikemaskarna, bara att det är hemskt äckligt! :-P

MIN NYA IFOKUS-SAJT ÄR LINDDA, JAG KOMMER VARA INNE PÅ DEN MERA JUST NU OCH TILLSLUT LÄGGA NER VERKSAMHETEN HELT PÅ KISEMISEN.

Honestyisdead
4/26/09, 8:50 PM
#12

Jag hade inte ätit köttfärs som för det första varit fryst och sedan legat i kylen i 3 dagar.

Markegard
4/26/09, 8:51 PM
#13

Jag kommer inte äta det ! haha ! Skrämmer upp mig med binikemask och grejjer ! Haha … det blir ssskooorgen !

Annons:
Anne
4/26/09, 8:55 PM
#14

Två dagar kan vara helt okej, men då skulle jag se till att det blir rejält genomstekt, och jag skulle inte frysa om den färdiga maträtten. Man får lukta och känna om det är okej.

[Norum]
4/26/09, 9:16 PM
#15

Lagar man maten och sen fryser in den igen är det helt ok. Värmen gör nåt kemiskt med maten som tar död på alla bakterier och sånt.. Kan inte förklara hur det sker rent kemiskt men så är det..

andreas0
4/27/09, 12:24 AM
#16

Efter tre dagar hade jag nog inte heller ätit köttfärs. Inte för att jag tror att det är farligt, bara det är genomstekt, men det lär inte smaka särskilt gott efter den tiden. Annat kött hade jag dock ätit efter 3 dagar, men just köttfärs är det som blir dåligt snabbast just eftersom det är malet och därmed blir det mycket större ytarea, och eftersom det är ytan som blir dålig först så blir det så stor del av köttfärsen som blir dålig snabbt.

Egentligen skulle man ha en köttkvarn hemma och mala sin egen färs precis innan man tillagar den, så som de gjorde förr. Skulle nog bli godare och roligare (eftersom man kan experimentera att mala i olika saker i köttfärsen). Sedan får man mer kontroll över det, kan mala i så mycket fett att det blir precis så saftigt som man vill ha det till exempel. Plus att man vet säkert att den inte har legat på golvet på ica och sedan märkts om med datumet…

Upp till toppen
Annons: