Annons:
Etikettersopporsåser
Läst 1527 ggr
attvaraellerintevara
5/4/09, 9:14 AM

Nässelsoppa med piroger

Nässelsoppa med piroger

(receptet taget ur en gammal kokbok).

1 liter nässlor per person

olivolja,gräslök,salt,

1-2 gula lökar

2 klyftor vitlök, vatten 1½ deciliter per person,

plantaforce( är ett buljongextrakt,det är som en tjock pasta,man tar så mycket man behöver och försluter burken väl. I kylskåpet håller sig detta buljongextrakt i flera månader. Extraktet är baserat på rotfrukter,grönsaker,samt en ringa procent jordnöts och sojaolja och litet salt)

Skölj nässlorna hastigt under kallt rinnande vatten.

Häll oljan i en rymlig gryta, skala och skiva löken, krossa vitlöken, koka dem i oljan.

Låt så mycket vatten som du behöver koka upp.( Står så här)

Häll det kokande vattnet i grytan,tillsätt 1 matsked plantaforce till 1 liter vatten.

Tag på dig gummihandskar och grovhacka nässlorna. Om du har en mixer så häll litet av buljongen i denna,tillsätt undan för undan nässlorna. Häll de hackade el. i mixern malda nässlorna i den kokande buljongen. Låt allt sjuda i cirka 4-5 minuter.

Avsmaka soppan och känn om den behöver mer salt. den kan vara tillräckligt saltad tack vare buljongextraktet.

Klipp rikligt med gräslök över soppan.

pirogdegen.

125 gram smör

3 deciliter vetemjöl (fullkorn)

3 deciliter vatten

1ägg

Smöret måste vara rumsvarmt.Mjölet och vattnet likaså.

Häll mjölet i en rumstempererad skål.

Tillsätt smöret.smula sönder det med fingertopparna.Var lätt på handen ju mindre du arbetar degen, desto sprödare blir den.

När smöret och mjölken är välblandat, tillsätt vattnet.

Arbeta in vattnet tills du får en deg, låt den stå på svalt ställe.

Kavla ut degen,skär ut den i rundlar med hjälp av ett glas. Eller kavla ut den i några avlånga bitar, lika stora så att den ena exakt kan täcka den andra.

Vispa ägget, fyll varje pirog eller den avlånga halvan med fyllning se nedan. Obs! Låt kanterna vara fria. Pensla dem med ägg. Vik ihop pirogen,pressa ihop kanterna.

Ägget är ett bra "klister" som håller ihop pirogerna.

Fyllningen;

1 hackat kokt ägg per person, 1 kryddmått dragon,litet salt, 1 matsked keso per person,

några hackade champinjoner per person,

några kvistar finhackad persilja, olja, skirat smör.

Pensla en bakplåt med lite olja, placera pirogerna på denna och täck dem med aluminiumfolie.

sätt plåten i ugnen cirka 200 grader och grädda pirogerna i cirka 10-15 minuter

Tag bort folien efter den tiden, låt pirogerna bli vackert guldbruna.

Skira smöret medan pirogerna gräddas.

Doppa varje nygräddad pirog i smöret. Lägg dem på ett varmt fat och servera dem till soppan.

Njut av en härlig järnrik måltid.

Men i ärlighetens namn så ska jag erkänna att jag brukar reda min nässelsoppa med grädde och brukar också ha ett avkok på potatisvatten som bas, plus någon deciliter grädde i denna, plus att jag sätter till både en grönsaksbuljongstärning och en hönsbuljongtärning och citronpeppar.

Jag tänkte så här nu i kristider och många arbetslösa,så är det en härlig sysselsättning ,man kommer ut i naturen,själen och kroppen får sitt och denna måltid behöver ej kosta så mycket och det blir kanske över några piroger till frysen och något annat tillfälle.

Astrid

Annons:
[Norum]
5/4/09, 11:19 AM
#1

Låter gott detta. Glad Jag har aldrig ätit Nässelsoppa, men borde kanske prova?

Skulle vara kul att veta om det är fler än jag som aldrig har provat Nässelsoppa?

AnneN
5/4/09, 6:53 PM
#2

#1 jag har heller aldrig smakat nässelsoppa

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

attvaraellerintevara
5/11/09, 3:00 PM
#3

Om ni inte har smakat och gillar grönt,eller spenatsoppa, så för sjutton gubbar ut i naturen och plocka en påse, vet jag.

DETTA ÄR GOTT OCH DESSUTOM JÄRNRIKT; CVITAMINRIKT OCH MYCKET MER DÄRTILL:

Om ni har egen gräsmatta eller trädgård, så klipp ner nässlorna, så kommer det nya små späda skott. Jag hade en hörna i min trädgård, där dessa var och trivdes, min alldeles egen komposthörna, där trivdes också smultronen och hallonbuskarna med mera. 

Det finns fjärilar som överlever tack vare fjärilsbusken och nässlorna och där trivdes också en och annan groda, eftersom en liten bäck rann alldeles intill.

Dessutom älskade också rabarberna också denna hörna. Tyvärr så kunde vi ej behålla min älskade trädgård av andra orsaker, men åh vad jag saknar den.  AstridFlört

Åsa S
5/11/09, 6:42 PM
#4

och det går faktiskt även bra att fylla piroger med förvällda hackade nässlor + ost.

+det finns en massa annat man kan göra med nässlor än soppa, fast själv föredrar jag kirskål, jag tycker den är godare och den går lättare och snabbare att plocka.

Upp till toppen
Annons: