Annons:
Etiketterfiskskaldjur
Läst 2268 ggr
destroyed
2009-05-04 17:16

Om odlad lax

Till er som kanske inte har sett den här eller annat så är det här en väldigt bra sak att tänka på gällande odlad lax fördelar och nackdelar

Uppdrag granskning - Rosa guld

Annons:
[Norum]
2009-05-04 21:18
#1

Jag såg inte hela programmet men det är ju klart att det fiskas mycket för att kunna föda den odlade fisken.. Det blir ju smått absurt det hela.

Tom-B
2009-05-05 15:34
#2

Dessutom rymmer en hel del odlade laxar från sin odlingsbassänger. Och eftersom den odlade laxen har andra gener än våra vildlevande, och de kan para sig med varandra, så håller vi på att förstöra vår vildlevande stam av laxar genom den genuppblandning som sker.

//Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

Maria
2009-05-05 20:29
#3

Har inte ätit odlad lax på flera år…

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Tom-B
2009-05-06 15:34
#4

På sajten Flugfiske i Fokus har vi ännu inte diskuterat laxen (andra fiskar däremot).

Men så mycket kan jag säga här, att om man flugfiskar efter lax och får upp en, så går det oftast klart och tydligt att se om det är en odlad rymling.

Fenorna är oftast skadade, mest stjärtfenan, ryggfenan ofta förändrad (degenererad), och även andra skador på kroppen kan förekomma. Detta beroende på den "trångboddhet" som är för handen i kassarna, och det "kaos" som uppstår då matning sker.

Man frågar sig om det är OK att ta fram vår mat på det sättet.

//Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

[Norum]
2009-05-06 15:44
#5

*4 Hur ska man odla på rätt sätt då? Vad skulle vara det optimala.. Jag har inte så stora kunskaper om hur hela processen går till men jag trodde att det inte var så galet ändå..

Tom-B
2009-05-06 16:01
#6

Tyvärr, Skruttis. Hade jag vetat hur, vore jag väl miljonär.

Och jag tror inte att den vildlevande atlantlaxen, med ett hållbart fiske, räcker till jordens befolkning.

Ur naturens synpunkt, tror jag att den genetiska hopblandningen mellan odlad och vild lax är det större problemet.

Så hur man än vänder sig så har man ändan bak.

//Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

Annons:
[Norum]
2009-05-06 16:27
#7

Vi kanske kan komma på nåt sätt och bli miljonärer båda två? :-)

Det är ju en hel vetenskap detta med fisk, odlad eller vild. Det tragiska är ju att det är vi människor som har ställt till det från början..

Tom-B
2009-05-06 16:34
#8

Och, erkännes, lax är gott och jag äter det gärna. Skäms

//Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

[Norum]
2009-05-06 16:37
#9

Japp, lax är gott! Glad

sissie
2009-05-06 20:01
#10

Har sett program om laxodlingar utomlands. Där de odlas i stora näthagar i floder. Men finns det inte också odlingar på landbacken i dammar också? Dom borde ju inte påverka miljön i alla fall i det avseendet att laxen inte kan rymma?Obestämd

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Tom-B
2009-05-06 20:18
#11

Det odlas fisk i dammar, men inte lax vad jag vet. De behöver nytt syresatt vatten hela tiden och därför är odlingskassarna i havet. Dessutom avger kassens invånare en inte obetydlig mängd avföring, som en damm eller insjö inte klarar av. Viss odling förekommer på något ställe i svensk älv.

I dammar odlas främst Regnbågen, som dels inte blir så stor innan den tas från dammen, dels är täheten inte lika stor. När Regnbågen tagits från sin uppfödningsdamm, släpps den i Put & take-sjöar för att sportfiskaren (läs fiske med spinn och fluga) skall kunna utöva sin hobby även där inte det finns vild fisk av t ex öring, harr och lax.

//Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

sissie
2009-05-06 23:00
#12

Ok, intressant!

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Upp till toppen
Annons: