Annons:
Etikettmatprat
Läst 3051 ggr
[Norum]
2009-04-27 09:57

Kålmask

Jag skulle vilja odla lite kålsorter nu i sommar men har dålig erfarenhet av kålmaskar. Kan man göra nåt för att slippa dom rackarna?

Annons:
Kramis65
2009-07-29 17:01
#1

Uppsök och tryck sönder äggsamlingarna, plocka bort larverna så snart de upptäcks", är därför rådet i Sven Greens bok Vackrare trädgård. Där rekommenderas också starkare saker, som jag inte begriper vad de har i sådant som livsmedel och trädgårdar att göra. Så kallas de också biocider - fast jag föredrar päroncider. Sån utan gifter i. är att täcka runt kålplantorna med tång. Av någon underlig anledning trivs kål och tång ihop. Kålmaskarna däremot tycker inte om kål som tycker om tång. Eller snarare som fått smaka tång. Det betyder att det tydligen finns ett naturligt sätt att slippa kålmaskens kalasande. Ge kålen det den helst vill ha så att den mår riktigt bra. Det kan vara så att kålen odlad i tång smakar illa för kålmasken. Det kan också vara så att tången innehåller något som kålmasken inte tycker om. Eller att saltet som finns på tången gör kålen saltare - kål tål hög kloridhalt i jord och vatten. Så enkelt som att det är blåsigare på kusten är det inte. Pröva med dittransporterad tång i ett inlandskålland så ska du få se. Därmed inte sagt att man inte kan reducera kålmaskangreppen genom att odla kål i blåsiga lägen. En sak är dock säker. Kålens vilda släkting strandkålen indikerar dess rätta miljö genom årmiljonerna. Tänk om kålen är äldre än människan, som ras?

// Ulrika

Medarbetare på Frivillig arbetare, sorg ochMatlust En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket. Man behöver inte veta allt, men man kan ta reda på det!

Upp till toppen
Annons: