Annons:
Etikettutanför-ämnet
Läst 1738 ggr
[Norum]
4/26/09, 1:33 PM

Hur bor ni?

Tänkte jag skulle ta upp detta med att odla saker och ting själv men för att det ska bli så bra som möjligt kan det ju vara bra att veta hur ni bor. :-)

Sen är jag ju lite nyfiken också.. haha

Annons:
[Norum]
4/26/09, 1:34 PM
#1

Vi bor i ett hus nästan mitt i skogen. Har stor tomt och ett land där vi odlar allt från potatis till rädisor och sallad. Fast vi har fått hägna in trädgårdslandet så att inte hunden rammar det vi har sått. haha

Ebba-A
4/26/09, 1:57 PM
#2

Vi bor i kedjehus så att säga, det är villor som är ihopknutna med ett tak över en carport. Svårt att beksriva.

Ett brunt hus, ser ut som pepparkakshus på vintern. Våran tomt ser ut som jag vet inte vad. Om mamma fick som hon ville skulle hon plattlägga hela baksidan med trä, bygga en bubbelpool i ena hörnet och ett växthus i det andra eller flytta till lägenhet.

Vi har ingen gräsmatta på baksidan heller, det är mest mossa och jord.

Men tro mig, inomhus är det väldigt fint. Tulpaner över allt, ganska modernt och rent. :)

Värd på Choklad iFokus

[Norum]
4/26/09, 2:01 PM
#3

jag förstår vad du menar med huset. :)

Vad gör ni på tomten då? Odlar ni nåt eller är det mer ett grillställe?

Ebba-A
4/26/09, 2:14 PM
#4

Vi har ett mellanstort land där vi odlar potatis, lök, räddisor och sallad som sniglarna äter upp ;)

Rabbatter där det växer diverse blommor och ett hörn med kryddor och örter.

Sen tar en studsmatta upp en del av tomten också, fats den har vi inte tagit fram än.

Vi har en terass också där vi grillar och har bord, stolar och en hamock.

Trädgården är inhägnad med ett trästaket, så hundarna kan gå fritt där :)

Värd på Choklad iFokus

[Norum]
4/26/09, 2:16 PM
#5

Vad bra för hundarna. Vår springer också lös och det märks att han trivs med det. :)

Sniglar hörs inte kul.. Gillar dom inte. Urk.

Ebba-A
4/26/09, 2:26 PM
#6

Ja, våra älskar att ligga och sola sig på terassen :)

Glömde ju träden, vi har fyra träd på baksidan: ett äppleträd, ett plommonträd, ett körsbärsträd och ett päronträd som vägrar ge fler än två fruukter var tredje år.

Sen har vi en damm också, som vi försökt odla näckrosor från holland i. Ibland flyttar det in nån padda där, och en gång planterade vi grodyngel vilket var kul att se ur de utvecklades från geléklumpar till mini-grodor.

Fast i veckan druknade en näbbmus i dammen, stackars liten :/

Värd på Choklad iFokus

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Kisemisen
4/26/09, 2:43 PM
#9

Flyttar om exakt en vecka, från hus till lägenhet. Därav valet att jag bor i en lägenhet :)

MIN NYA IFOKUS-SAJT ÄR LINDDA, JAG KOMMER VARA INNE PÅ DEN MERA JUST NU OCH TILLSLUT LÄGGA NER VERKSAMHETEN HELT PÅ KISEMISEN.

Honestyisdead
4/26/09, 3:16 PM
#10

Bor just nu i en villa med stor trädgård där vi odlar en massa örter, frukter, bär och grönsaker. Har även ett växthus.

Men snart bor jag förhoppningsvis med killen ;) Då blir det i en tvåa.

[Norum]
4/26/09, 3:27 PM
#11

Vad avundsjuk jag blir på växthuset! Skulle så gärna vilja ha ett själv..

maddopaddo
4/26/09, 6:08 PM
#12

Vi bor i en lägenhet..men som tur är så har vi en ganska så stor trädgård ändå :) Jag gillar ju att pyssla i trädgården! Har inte så mycke ätbart just nu..De ända som finns är jordgubbar,björnbär,krusbär,gräslök och en annan sorts lök. Men detta ska jag utöka så småningom :)

dolfen
4/26/09, 9:39 PM
#13

Lägenhet.

Ätbart på min balkong i sommar (förhoppningsvis blir det skörd): Tomater, gräslök, citrongräs, rädisor, stevia (om de klarar det), kapkrusbär (physalis), persilja, djungelgurka, paprika (några ute och några inne för säkerhets skull)…

Tror det var allt… Glad

Annons:
[Norum]
4/26/09, 9:42 PM
#14

*13 Vad gott med Physalis! Hur odlar man det?

Kisemisen
4/26/09, 9:47 PM
#15

På tal om physalis så äter jag det just nu!
Smarrigt, jag odlar mina på ICA.. Dem växer i små förpackningar, bland all annan frukt..
he he

MIN NYA IFOKUS-SAJT ÄR LINDDA, JAG KOMMER VARA INNE PÅ DEN MERA JUST NU OCH TILLSLUT LÄGGA NER VERKSAMHETEN HELT PÅ KISEMISEN.

dolfen
4/26/09, 10:04 PM
#16

#14 - Jag tog fröer från köpefrukt i höstas, då jag läste att man kan ha dom inne som krukväxter under vintern (tror jag läst att någon övervintrar de något svalare).

Har haft dem under "lyse". Ska testa att ha tre plantor i en 28cm-kruka och en planta i en något mindre kruka.

Det skulle vara bra om krukan med tre plantor skulle funka hyffsat. Har ju balkong och måste därför tänka "plats-ekonomiskt". Flört

[Norum]
4/26/09, 10:20 PM
#17

*16 Hojta till om det fungerar.. Tänk att kunna odla egna! Vad jag skulle äta.. Tyst

SaraC
4/26/09, 10:46 PM
#18

Bor i radhus med två gräsplättar till godo. Har ingenting ätbart på odling än så länge, men har tänkt fixa det. Är så oerhört gott med hemodlat!

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

bubbelbubbel
4/26/09, 11:00 PM
#19

lägenhet och jag ogillar det.

är uppväxt i hus på landet och längtar tills jag själv köper hus.
och då ska vi ha ett växthus, har sambon bestämt :)

[Asta]
4/27/09, 12:12 AM
#20

Bor i villa som vi flyttade in i förra året. Alltså andra sommaren med vår trädgård.

Annons:
[Norum]
4/27/09, 12:14 AM
#21

Än så länge är det lika många i villa som i lägenhet.
Men är det bara jag som bor på landet?? Förvånad

Kisemisen
4/27/09, 12:15 AM
#22

Min pappa bor på landet Tungan ute

MIN NYA IFOKUS-SAJT ÄR LINDDA, JAG KOMMER VARA INNE PÅ DEN MERA JUST NU OCH TILLSLUT LÄGGA NER VERKSAMHETEN HELT PÅ KISEMISEN.

[Norum]
4/27/09, 12:18 AM
#23

Yes! Vi är 2.. Eller 1.5 för han är ju inte medlem.. Oskyldig

Kisemisen
4/27/09, 12:20 AM
#24

He he, nej det är han ju inte :-P.
Fast till hösten ska han och hans flickvän, hennes 4 barn och jag flytta in till en lägenhet i ''storstan''

MIN NYA IFOKUS-SAJT ÄR LINDDA, JAG KOMMER VARA INNE PÅ DEN MERA JUST NU OCH TILLSLUT LÄGGA NER VERKSAMHETEN HELT PÅ KISEMISEN.

David
4/27/09, 12:29 AM
#25

Undra om jag ens kan beskriva hur jag bor. Rent teoretiskt är det en lägenhet med balkong och allt sånt. Men huset ligger mitt mellan två enorma grönområden och en liten älv, så det finns all möjlighet i världen att odla lite utomhus. Hörde av en av grannarna som bott här länge att man gjorde det förra året. I år har jag inte sett någon planera något än.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Love-
4/27/09, 11:14 AM
#26

jag bor både i villa och lägenhet :P

Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/
 Medarbetare på återbruk , trädgård och Feminism

 

  

[Norum]
4/27/09, 11:18 AM
#27

*26 Åh, du är flexibel? Flört

Annons:
Solaika
4/27/09, 12:35 PM
#28

Jag bor i radhus, på landet ;) Har flyttat hit för en vecka sen lite drygt o planerar mina rabatter för fullt. Ska försöka odla så mycket som möjligt på så liten yta som möjligt faktiskt. Morötter, ärtor o lite sånt. Sen har jag planer på att sätta ett par hallonbuskar, plantera min rabarberplanta jag fick av mamma och gärna nån mer bärbuske. Och så ska jag göra en jordgubbspyramid oxå. Mycket pyssel men det ska bli såå kul :)

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

[Norum]
4/27/09, 12:39 PM
#29

*28  Vi har blåbärsbuskar i vår trädgård. Jättegoda! Men man måste ha 2 så att de kan pollinera sig..

Solaika
4/27/09, 12:43 PM
#30

Oh, blåbär vore ju fränt :) O smultron vill jag ha. Det sitter en gammal planta med amerikanska blåbär, men den är tvärdöd så där tänkte jag bygga jordgubbspyramiden :)

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

[Norum]
4/27/09, 12:46 PM
#31

Det blir jättefina vackert blå blåbär.. Älskar att gå och ta mig n näve ibland och mumsa på.. Smultronen blommar här just nu.:)

Solaika
4/27/09, 12:48 PM
#32

Du bor lite längre söder ut än jag va? För jag har några småttiga smultronplantor utefter husväggen men de blommar då inte. Men jag tänker sätta nya fina smultronplantor iaf :)

Vad är det för blåbär då? Blåbärsbuskar har jag aldrig hört talas om, bara blåbärsris ;P

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

[Norum]
4/27/09, 12:49 PM
#33

Vet inte vad dom heter faktiskt men det kan jag ta reda på. Min svåger har handelsträdgård och vi köpte dessa buskar av honom.

Ja, jag bor i Småland så det är en aning nedanför dig.

Solaika
4/27/09, 12:50 PM
#34

Jag tänkte åka ut till en handelsträdgård idag.. men jag har blivit förkyld så det får nog bli en annan dag :( Men ta gärna reda på vad det är för buskar :) Blir ju nyfiken :D

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

Annons:
[Norum]
4/27/09, 12:51 PM
#35

Jag ska fråga honom senare i dag.. Lovar! :)

SaraC
4/27/09, 2:24 PM
#36

#21 Vi bor på landet beroende på hur man definerar det. Finns bönder, åkrar, kor, hästar osv här.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Solaika
4/28/09, 10:57 AM
#37

#35 Frågat? ;)

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

[Norum]
4/28/09, 11:42 AM
#38

Den ena heter Vaccinum corymbosum "Earlyblue" Och den andra "Colville" på slutet.. Då pollinerar dom sig själv och det blir kanongoda blåbär! :-)

Trivs i soliga/halvskugiga lägen i mullrik fuktighedshållande jord, så står det på skötselkortet.

Anders 50
4/28/09, 11:53 AM
#39

För att blåbärsbuskarna ska trivas bör de ha jord med lågt pH, 4,0-5,0.  Samma som rododendron-buskar. Tror inte de trivs så långt upp i landet.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

[Crazyonthis]
4/28/09, 11:56 AM
#40

Vi bor i lägenhet, bostadsrätt, och vi har som ingen möjlighet att plantera något, annat än ute på balkongen, lite trist tycker jag…….

[Norum]
4/28/09, 12:03 PM
#41

*40 Du kan plantera mycket på balkong om du vill det. Vart i landet bor du?

Annons:
Solaika
4/28/09, 12:37 PM
#42

Så långt upp i landet bor jag inte. Jag har faktiskt otäcka rododendron som växer som ogräs här. Dock tänker jag ta väck dem.

Däremot vet jag inte om vi har fuktighetshållande jord. Grannarna säger att det är stenigt under gräset.

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

Sovgott
4/28/09, 1:06 PM
#43

Bor i lägenhet utan balkong. Men odlar lite i mitt köksfönster. Och så får vi odla i svärmors trädgårdsland om vi vill. :)

AnneN
4/28/09, 3:56 PM
#44

Bor i lägenhet med balkong (ej inglasad), med sol hela eftermiddagen.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

chinerunner
4/28/09, 8:45 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#45

Hus vid lågfjällets fot. Här kan man inte odla. Pilen pekar på mitt köksfönster med fönsterluckor.

[Norum]
4/28/09, 11:32 PM
#46

*45 vill jag bo! Längtar hem… Gråter

(jag är utflyttad jämtlänning)

sissie
4/29/09, 9:05 AM
#47

Bor i villa. Skulle gärna vilja odla något men jag är ingen trädgårdsmänniskaRynkar på näsan. Skaffade hus för många år sedan bara för ungarnas skull. Och för att det är så mysigt att gå ut och dricka kaffe.Cool

Vi har dock flera äppelträd på tomten så det blir en hel del äppelpyssel på hösten. Vi kokar eget äppelmos och gör pajer bl a. Ungarna hjälper till.

Skulle gärna vílja ha ett litet trädgårdsland men jag är usel på att ta hand om sådant.

Vi har gräsmatta över hela tomten så det är en del att klippa varje år. Man kan alltid muta ungarnaOskyldig.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

[Asta]
4/29/09, 9:55 AM
#48

sissie - det där med att vara trädgårdsmänniska eller inte. Det är jättekonstigt. Jag har aldrig varit trädgårdsmännska jag heller. Mina krukväxter brukar dö och när jag haft trädgård förut har de varit de fulaste i området. Men nu plötsligt så gillar jag att fixa i trädgården. Min teori är att det är åldern. Det måste ha hänt något helt enkelt. Jättekonstigt, men nu vill jag ha blommor. Överallt helst.

Annons:
Upp till toppen
Annons: