Annons:
Etikettermatbrödsmörgåstårtorkaffebröd
Läst 1475 ggr
Kramis65
5/17/09, 1:03 AM

Vad är fel

Varför får jag brödet så tungt och stabbigt ändå tog jag inte allt mjöl?

// Ulrika

Medarbetare på Frivillig arbetare, sorg ochMatlust En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket. Man behöver inte veta allt, men man kan ta reda på det!

Annons:
[Norum]
5/17/09, 1:45 AM
#1

Har du jäst det ordentligt då och vilket sorts bröd är det?

Kramis65
5/17/09, 5:32 PM
#2

Långpanne bröd med rågsikt, tänkte på det att kanske stod för kallt. Använde ju även torrjäst kanske det ska jäsa mera. Man ska nog inte baka mittinatten det blir bara felFörvånad

// Ulrika

Medarbetare på Frivillig arbetare, sorg ochMatlust En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket. Man behöver inte veta allt, men man kan ta reda på det!

[Norum]
5/17/09, 10:35 PM
#3

Torrjäst ska ha nästan hett degspad.. kanske det var för kallt?

Kramis65
5/17/09, 10:46 PM
#4

Tror på det oxå, Men när jag kände om det jäst studdsade det som det ska men mest ovanpåSkäms Ska jäsa det ordentligt nästa gång och sen använda färsk jäst

// Ulrika

Medarbetare på Frivillig arbetare, sorg ochMatlust En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket. Man behöver inte veta allt, men man kan ta reda på det!

AnneN
5/18/09, 1:13 PM
#5

Kan det vara så att det blev för lite mjöl så att degen blev för kladdig?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Kramis65
5/18/09, 8:54 PM
#6

Ja det kan det oxå har varit för lite mjöl

// Ulrika

Medarbetare på Frivillig arbetare, sorg ochMatlust En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket. Man behöver inte veta allt, men man kan ta reda på det!

Annons:
MonisN
8/10/09, 9:37 PM
#7

Om degen är kladdig gör inget. Huvudsaken är att man arbetat degen tillräckligt länge så att glutentrådarna hinner utvecklas. Kall vätska och långa jästider brukar funka bäst och ge det godaste brödet. Kall vätska gäller inte när man använder torrjäst.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Upp till toppen
Annons: