Annons:
Etikettermenyermatsedlarmiddagstips
Läst 2328 ggr
idalotta
2009-05-24 15:39

Lergryta - recept

Jag fick häromdagen en lergryta i present. vet ju en del grejer som man kan göra, de klassiska sakerna liksom men är det någon som har nåt gott som man lagar i lergryta?

roligt att fylla på receptbanken lite Skrattande

Ida

Medarbetare på Florist

Annons:
[Asta]
2009-05-24 17:54
#1

Jag har ett brödrecept här som är ganska kul!

Honestyisdead
2009-05-25 01:24
#2

Vilka är de klassiska sakerna undrar då jag :)

[Norum]
2009-05-25 08:33
#3

Jag har ett recept vet jag som innehåller kassler. Jag ska leta upp det så lägger jag ut det här sen. Jag har det i nån av mina pärmar, tar ett tag att bläddra igenom dom men det kommer. Skrattande

idalotta
2009-05-25 11:34
#4

hera: exempelvis köttfärslimpa, hel kyckling, hela bitar kött.

Hittade ett recept som verkade supergott med hel kyckling som fick laga sig med oliver citron & persilja. 

Ikväll blir det en helgskinka som jag ska marinera i en rub med örter & vitlök. Skrattande

Ida

Medarbetare på Florist

[Norum]
2009-05-26 11:09
#5

Nu har jag lagt in ett recept med karré.. Smakligt måltid! Glad

idalotta
2009-05-26 12:15
#6

tack så mycket Skrattande

Ida

Medarbetare på Florist

Annons:
Loucar
2009-05-28 23:05
#7

Hittade detta i en pärm med gamla recept från 70-talet som jag ärvt av mamma har dock inte provat detta själv.

Vinbräserad fisk med grönsaker

4 personer

1 1/4 kilo hel fisk av kolja, gös eller kummel, citron, salt, 1-2 stånd fänkål, 200 gram champinjoner, 1 purjolök, 4 tomater, 2 knippe persilja, 1 knippe dill, 1 1/2 deciliter fiskbuljong, 1 1/2 deciliter vitt vin

Rensa fisken, ta bort gälarna och skölj fisken väl. Gnid in den med citron o salt. Skär purjon i skivor, tomaterna i klyftor och grovhacka fänkål, dill o persilja. Ansa o skölj svampen, dela dom om de är stora. Fyll fisken med lite av alla grönsakerna. Smörj formen med lite matfett lägg på resten av grönsakerna och placera fisken ovanpå. Slå på buljong o vin. Pressa över resten av citronsaften. Lägg på locket och ställ in fisken i 200 graders ugn i cirka 60 minuter. Servera med kokt potatis

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

Upp till toppen
Annons: