Annons:
Etikettermatbrödsmörgåstårtorkaffebröd
Läst 34765 ggr
[SarahOhrn]
2009-05-23 21:07

Baka och sälja? Regler?

Hej! Är det någon som vet hur allt detta funkar, om jag skulle köra en liten catering/försäljning vid sidan av min vanliga syssla. Vad är det som gäller? Eftersom det är så mycket regler nu, kan man inet baka hemma då?

Vi bakade nämligen i skolan och fick ju göra detta bara vi hade städat i köket där vi va, hade på oss engångsförkläden och engångsmössor som höll upp håret. Och plasthandskar tror jag vi hade?

Eller är det ens möjligt att sköta detta hemifrån numera :S

Annons:
[Norum]
2009-05-23 21:24
#1

Tror det är ganska hårda regler om sånt… Men kan inget om det så jag ska inte säga för mycket, för då kanske jag bara lurar dig och det är ju inte meningen.

Loucar
2009-05-23 21:32
#2

Gå in på miljö och hälsokontorets sida i din kommun där hittar du alla upplysningar. Det är dock väldigt svårt att få tillstånd att göra mat eller baka för försäljning i sitt eget hem om man inte gör det i ett separat kök.

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

[SarahOhrn]
2009-05-23 21:42
#3

Okej.. :/ Men jag känner t ex en kompis som brukar sälja lite bakverk på torg oså, som hon bakar hemma och hon får tydligen göra det, hon utbildar sig just nu inom hotell o restaurang och borde ju veta såna saker.. :O

[SarahOhrn]
2009-05-23 21:43
#4

Och samma Ev Blixman (http://www.blixman.blogg.se) säljer ju cupcakes och hon är uj ganska offentlig med det.. Och bakar ju hemma :O Utan att ha åkt på nåt..

Loucar
2009-05-23 21:46
#5

Du kan få tillstånd men det är som sagt svårt. Man kan chansa såklart men det kan kosta i slutändan. Jag har jobbat i storkök i många år och även om det var ett tag sedan jag tror inte man har lättat så värst på reglerna.

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

[SarahOhrn]
2009-05-23 22:07
#6

Okej :/ Nä reglerna har ju blivit värre. Innan va det ju inga problem att baka o sälja på olika marknader o sånt, men nu är det ju jäkligt hårt.

Annons:
Sagakeramik
2009-05-25 10:58
#7

Jag tror det kan skilja lite mellan olika kommuner. Det som gäller här i min kommun är att man måste tillreda maten i ett industrigodkännt kök. Då gäller vissa regler som att det måste vara kaklat halvvägs upp på väggen bland annat. Det måste finnas nerskrivan städrutiner och en massa andra saker. Bäst är att ringa miljö och hälsa och fråga. Jag tror man kan råka rätt illa ut om någon blir sjuk om de ätit av det man tilllagar om man inte är godkänd.

[SarahOhrn]
2009-05-26 01:01
#8

jo men jag menar jag har aldrig nånsin blivit sjuk av nåt jag lagat :S

Sagakeramik
2009-05-26 10:43
#9

Nej, jag har heller aldrig blivit sjuk av något jag bakat, men jag har å andra sidan heller inte skrivt reglrena…

Smitta sprids ju uppenbarligen i kök, även de industrigodkända, så någon vitts med reglerna finns ju ändå.

[SarahOhrn]
2009-05-26 19:37
#10

Jo det är klart, men ag menar om jag säljer något bakverk ibland i mindre skala är ju risken ganska liten att nån blir sjuk. :)

Loucar
2009-05-27 00:26
#11

Risken att nån blir sjuk har ju inget med hur stor produktion man har utan det handlar ju om renligheten i köket o råvaruhanteringen.

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

[SarahOhrn]
2009-05-27 00:33
#12

Jo men jag menar eftersom ag själv aldrig nånsin blivit sjuk när jag lagat nåt i mitt kök och inte nån annan som ätit här heller för den delen, menar ag att risken är ganska liten att det skulle hända om jag säljer 2 gånger. Skulle jag sälja 40 gånger så skulle u risken va större..

Loucar
2009-05-27 00:37
#13

Jag förstår faktiskt inte hur du resonerar när du tänker så, om du skulle glömma tvätta händerna efter toabesök eller torkar av en bänk med skitig trasa eller får en dålig råvara eller hanterar den fel 1 gång så räcker det. Klart fler kan bli sjuka om du skulle göra misstaget 40 ggr men som sagt olyckan kan vara framme den enda gång du gör detta men som sagt det är upp till dig om du chansar.

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

Annons:
[SarahOhrn]
2009-05-27 00:40
#14

Jo men skulle jag nu göra det skulle jag väl verkligen hålla koll på att jag inte gör såna missar. Då skulle jag ju ligga bra risigt till.

Om nån ALDRIG nånsin blivit sjuk trots att jag gett bort saker jag bakat eller bjudit på mat, varför skulle det hända om jag gör detta ett par gånger.. :S

[SarahOhrn]
2009-05-27 00:41
#15

Och är extra noggrann!

menhir
2009-05-27 14:26
#16

Jag skulle ordna tillstånd för försäljning av  popcorn o sockervadd och pratade med kommunen. Dock krävdes diskning i certifierat restaurangkök, hygienutbildning etc etc så jag lade ner det.

Det skiljer sig säkert mellan olika kommuner men rent allmänt är det hårdare idag än för 5-6 år sedan.

Anne
2009-05-27 15:07
#17

Fast det är ju alltså inte bara så att man kan säga "jag är jätteförsiktig, jag lovar" och så tuta och köra. :) Du måste kolla med din specifika kommun vad som gäller, helt enkelt.

[SarahOhrn]
2009-05-27 15:39
#18

Okok. Får ställa mig på marknader o sälja de ja bakat ist då. Konstigt man får sälja där dock, utan tillstånd, det man bakat hemma. Men inte sälja runt annars, det man bakar, samma saker på samma ställe.

Men det är väl enklast så då..

Anne
2009-05-27 15:51
#19

Det tror jag inte att du får - sälja på marknader alltså. Det krävs tillstånd för all typ av kommersiell matförsäljning, så vitt jag vet.

menhir
2009-05-27 16:08
#20

Jag tror att de flesta kommuner ser mellan fingrarna om det tex är en skolklass som säljer hembakat på torget och det klart framgår att det är HEMbakat.

Som företagare är det dock mer regler både runt hygien och bokföring.

Annons:
[SarahOhrn]
2009-05-27 16:30
#21

#19 Jo man får sälja på marknader. Jag har kollat och folk har skrivit att det får man göra.. Många privatpersoner gör det, då står marknaden för om någon blir sjuk t ex.

Jo men man är inte företagare vare sig om jag säljer på marknad ibland eller säljer till privatpersoner i en liten mängd, det är hobbyverksamhet. Så den delen är jag insatt i, det är mer det med hygienreglerna..

menhir
2009-05-27 16:40
#22

Frågan är om det inte blir mer lönsamt att bedriva det i enskild firma (beroende på omfattning givetvis)?

Om jag förstod Skatteverket rätt (men jag skummade bara igenom) så skall all inkomst av hobbyverksamhet beskattas men ingen moms dras? Eller missuppfattade jag?

Räknas tillverkning av bakverk o försäjlning som hobby?

Loucar
2009-05-27 17:37
#23

Sara var har du kollat att du får göra det? Varför ringer du helt enkelt inte till miljö o hälsokontoret det är ju bara dom som kan säga dig vilka regler som säger var du bor.

O precis som Menhir skriver bakning är ingen hobbyverksamhet dit räknas hemslöjd och bärplockning.

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

Sagakeramik
2009-05-27 17:49
#24

19

Att lita på "vad folk har skrivit" är ju knappast ett bra sätt att skaffa sig information om hur vida vissa regler och föreskrifter gäller eller inte.
Ring din kommun. Vad jag förstår det som behöver du ändå ett tillstånd för tillfällig fösäljning. Tillståndet skall sökas två veckor innan försäljningen börjar.

Här är ett expempel på vad som kan behövas:

http://www.mhso.fi/download/8334/A=href

[SarahOhrn]
2009-05-27 18:35
#25

#22 Oke, jag får kolla upp det närmare. Men baka o säla kan väl va lika mycket hobby som o avla fram möss o sälja? Men vad vet jag vad dom räknar in..

#23 Jag har u själv sålt på marknader tidigare utan o behövt nåt tillstånd, i så fall har det kommit till nu. Men ag ska kolla upp det närmare längre fram..

[stass]
2011-12-02 22:05
#26

Hobbyverksamhet har mer med intäckterna att göra och inte så mycket med vad man gör. Det måste ligga under en viss summa och man måste presentera sin verksamhet som Privatperson som bedriver hobbyverksamhet och inte som en företagare.

På vanliga marknader får man både vara företagare och privatperson

Upp till toppen
Annons: