Annons:
Etikettmatprat
Läst 1558 ggr
[Norum]
6/1/09, 12:17 PM

Matens innehåll

Det är ju så mycket diskussioner om detta med E-nummer och socker i allt vi stoppar i oss.. Jag har diabetes så jag försöker att tänka mig för lite, med varierat resultat måste jag väl erkänna.

Men hur gör du? Kollar innehållsförteckningen med lupp, skiter fullständigt i det, äter bara om det ligger under en viss gräns eller..

Annons:
Anne
6/1/09, 8:00 PM
#1

Jag har koll - i vissa lägen struntar jag i det (typ godis), men jag köper sällan hel- eller halvfabrikat och väljer gärna produkter med bra innehåll. Alla e-nummer är verkligen inte dåliga, men en del är inga höjdare.

Loucar
6/2/09, 5:51 PM
#2

Ja försöker i möjligaste mån laga mat från grunden o använda så "rena" råvaror som möjligt, men självklart slinker det ner en o annan kebab o hämtpizza ibland.

men jag läser inte slaviskt på förpackningarna.

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

sissie
6/4/09, 2:48 PM
#3

Jag läser inte heller slaviskt. Men jag undviker aspartam t ex. Det är bara att lura kroppen och en moster till mig (som hade sockersjuka) dog i magcancer på grund av att hon ersatte socker med aspartam.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

[Norum]
6/4/09, 4:46 PM
#4

*3 Kan man få det av aspartam?? Det hade jag ingen aning om..

[Asta]
6/4/09, 6:09 PM
#5

Jag gör nog ungefär som Anne skulle jag vilja påstå. Jag vill inte använda mig av kemiska sammansättningar istället för naturliga ingredienser. Sedan måste jag erkänna att jag ibland faller till föga och köper t.ex. färdiga köttbullar eller något annat. Men i de flesta fall försöker jag undvika det.

[Norum]
6/4/09, 6:29 PM
#6

Jag lagar maten från grunden, då vet jag vad som är i den. Fast jag har alltid en påse med Mammas köttbullar i frysen för krissituationer.. Skäms Man vet aldrig när nåt händer så att maten ska vara klar på 5 röda.

Jag gillar inte att den köpta maten innehåller tillsatser som ingen vanlig dödlig har hört talas om och undviker det in i det längsta.

Annons:
Sovgott
6/4/09, 11:33 PM
#7

Jag läser innehållsförteckningarna noga. Om jag har tid.

Jag försöker undvika färdig mat och tillsatser som jag inte vet vad det är. Glutamat och konstgjort socker undviker jag framförallt.

Jag köper aldrig lightprodukter.

Jag använder äkta smör och äkta vispgrädde. Bregott på mackan.

Jag köper bara vaniljsocker som innehåller äkta vaniljstång (finns bara en sort vad jag hittat, och det är Dansukker Fairtrade).

Men ibland orkar jag inte. Och om jag är bjuden på middag hemma hos någon så kan jag inte med att säga att jag inte vill ha bara för att det innehåller x.

Upp till toppen
Annons: