Matprat

Matens innehåll

2009-06-01 12:17 #0 av: [Norum]

Det är ju så mycket diskussioner om detta med E-nummer och socker i allt vi stoppar i oss.. Jag har diabetes så jag försöker att tänka mig för lite, med varierat resultat måste jag väl erkänna.

Men hur gör du? Kollar innehållsförteckningen med lupp, skiter fullständigt i det, äter bara om det ligger under en viss gräns eller..

// Skruttis

Godmanskap & Gmfinfo

Anmäl
2009-06-01 20:00 #1 av: Anne

Jag har koll - i vissa lägen struntar jag i det (typ godis), men jag köper sällan hel- eller halvfabrikat och väljer gärna produkter med bra innehåll. Alla e-nummer är verkligen inte dåliga, men en del är inga höjdare.

Anmäl
2009-06-02 17:51 #2 av: Loucar

Ja försöker i möjligaste mån laga mat från grunden o använda så "rena" råvaror som möjligt, men självklart slinker det ner en o annan kebab o hämtpizza ibland.

men jag läser inte slaviskt på förpackningarna.

Anmäl
2009-06-04 14:48 #3 av: sissie

Jag läser inte heller slaviskt. Men jag undviker aspartam t ex. Det är bara att lura kroppen och en moster till mig (som hade sockersjuka) dog i magcancer på grund av att hon ersatte socker med aspartam.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Anmäl
2009-06-04 16:46 #4 av: [Norum]

*3 Kan man få det av aspartam?? Det hade jag ingen aning om..

// Skruttis

Godmanskap & Gmfinfo

Anmäl
2009-06-04 18:09 #5 av: [Asta]

Jag gör nog ungefär som Anne skulle jag vilja påstå. Jag vill inte använda mig av kemiska sammansättningar istället för naturliga ingredienser. Sedan måste jag erkänna att jag ibland faller till föga och köper t.ex. färdiga köttbullar eller något annat. Men i de flesta fall försöker jag undvika det.

Anmäl
2009-06-04 18:29 #6 av: [Norum]

Jag lagar maten från grunden, då vet jag vad som är i den. Fast jag har alltid en påse med Mammas köttbullar i frysen för krissituationer.. Skäms Man vet aldrig när nåt händer så att maten ska vara klar på 5 röda.

Jag gillar inte att den köpta maten innehåller tillsatser som ingen vanlig dödlig har hört talas om och undviker det in i det längsta.

// Skruttis

Godmanskap & Gmfinfo

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.