Annons:
Etiketterrådtips
Läst 8272 ggr
[Norum]
2009-05-22 12:03

Äggkokare

Om du använder äggkokare så kan det lätt bli en beläggning i botten på den som kan vara svår att få bort.

Men om du häller i ättika medans botten fortfarande är varm så lossnar allt och den blir som ny igen! Glad

Annons:
[Asta]
2009-05-22 12:56
#1

Bra tips. Själv vill jag inte leva utan min äggkokare

[Norum]
2009-05-22 13:12
#2

Visst är dom bra? Har haft min i många år nu..

[Asta]
2009-05-22 15:47
#3

Jag är inne på min andra eller tredje vid det här laget. De är suveräna. Jag kan inte koka ägg så jag behöver ha en sådan. Min man har väldigt svårt att fatta att jag - som fixar annan avancerad matlagning  - inte kan koka ägg. Men så är det - jag saknar helt enkelt den genen.

Anne
2009-05-22 18:00
#4

Jag har haft min sen jag flyttade hemifrån - 1996. Suverän, må den aldrig ge upp..

andreas0
2009-05-22 18:52
#5

Har man inte äggkokare så kan man göra på ett annat sätt:

Lägg äggen i den vanliga vattenkokaren!

Lägg ner äggen, fyll med vatten (en bra bit över äggen, annars blir det för lite värme som kan gå in i äggen). Sätt sedan en äggklocka på 20 minuter, sätt på locket, och starta vattenkokaren. Vattnet kokar upp, sedan stängs kokningen av automatiskt. Vattnet i vattenkokaren har blivit varmt, och värmen går in i äggen med tiden. När äggklockan ringer så är äggen klara, häll ut det varma vattnet och häll i kallt vatten för att avbryta tillagningen.

Det tar lite längre tid än om man kokar hela tiden, men å andra sidan så är det mycket skonsammare mot äggen, jag kan tänka mig att mindre vitaminer osv. förstörs. Och det är ju inte mycket av sin egen tid man behöver lägga på det, den sköter sig själv, man behöver inte stå och passa den.

Äggen blir perfekta varje gång! Tiden får ni förstås experimentera med beroende på hur färdiga ni vill ha era ägg.

Jag brukar lägga ett par ägg i vattenkokaren och starta den när jag går in i duschen på morgonen, sedan när jag är färdig, har rakat mig, och hunnit ta på mig kläder så är äggen klara. Och skulle man glömma äggen så är det inte hela världen, dom är inte förstörda 10 minuter senare, eftersom vattnet inte får någon ny värme.

Det bästa är att man behöver inte någon extra apparat som står och tar plats i köket.

[Norum]
2009-05-22 19:12
#6

*5 Blir det inte en massa jox i kokaren då? För mig känns inte det riktigt hygiensikt faktiskt.. Jag ser ju hur äggkokaren kan se ut ibland och att ha det i vattenkokaren vet jag inte om jag vill..

Annons:
andreas0
2009-05-22 19:15
#7

#6, Jag tycker inte det har blivit det. Om ägget går sönder kanske man får göra rent lite mer grundligt, men det har inte hänt mig ännu.

Hygieniskt och hygiensikt, vad man än lägger i så är det ju sterilt, det finns inga bakterier som överlever kokande vatten. Tungan ute

[Norum]
2009-05-22 19:17
#8

Jo det förstås men jag tänker på hur det kan se ut i äggkokaren. Det blir ju som en grå joxmassa i botten, antar att det är ämnen som kommer från skalet. Men huvudsaken är ju att du är nöjd.. Glad

Upp till toppen
Annons: