Annons:
Etikettmatprat
Läst 2497 ggr
[Norum]
2009-07-16 21:51

Sötpotatis

Jag har hört att sötpotatis ska vara det nyttigaste man kan äta. Men vad gör man med den? Har man den som vanlig potatis eller vad? Skulle vilja testa men kan inget om det. Vet nån?

Annons:
[Asta]
2009-07-16 22:41
#1

Man kan göra massor med sötpotatis. Vi använder det ungefär som vanlig potatis. Det blir tillagat lite snabbare bara.

Den här gratängen brukar vi göra då och då.

Vi brukar ha i den när vi rostar rotsaker. Men som sagt - antingen lite större bitar eller lägga i dem lite senare, annars kan de bli lite för mosiga.

Man kan baka den och sedan grilla den, supergott. Så här.

Att koka den som vanlig potatis tror jag dock inte är någon hit. Men jag har inte försökt, kan dock tänka mig att det kan blir för mosigt.

Honestyisdead
2009-07-16 22:54
#2

Brukar göra rotgrönsaker i ugnen, och tillsätta sötpotatis efter ett tag. Blir mums.

[Norum]
2009-07-17 10:52
#3

Gratängen ska jag absolut prova. Men när man rostar i ugnen? Hur gör man då?

[Asta]
2009-07-17 11:24
#4

Sätt ugnen på 225 grader. Skär rotsakerna i lagom bitar. Blanda olivolja - kanske 1 matsked - med salt och peppar och ev andra kryddor.

Lägg rotsakerna i en bunke, ner med oljan, håll en tallrik för öppningen på bunken, skaka om. Det är väldigt gott att ha med färsk timjan också när man skakar om.

Bred ut på en plåt, gärna med bakplåtspapper på. In i ugnen, låt vara där tills det blir mjukt. Rör om ett par gånger.

Har man sötpotatis och hela vitlöksklyftor (Med skal) slänger man i dem lite senare. Hur mycket senare får man nog testa sig till själv.

Så gör vi.

Vilka rotsaker beror på säsong.

[Norum]
2009-07-17 12:14
#5

Ok, då ska jag testa på det. Jag har faktiskt aldrig rostat så förr, varför vet jag inte riktigt.

AnneN
2009-07-17 17:19
#6

#4 varför ska skalet vara kvar på vitlöken? Förvånad

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Annons:
[Asta]
2009-07-17 17:50
#7

#6 - därför de går inte att tillaga annars. De blir bara mos. Nu blir de liksom krämiga. Jättegoda! Och en liten överraskning när man delar dem. Blir inte alls starka.

Honestyisdead
2009-07-17 18:05
#8

Solovitlökar gör jag i ugnen utan skal, de går hur bra som helst. OCh de blir sååå goda.

[Asta]
2009-07-17 19:06
#9

Vad är solovitlökar?

Honestyisdead
2009-07-17 20:11
#10

Det är vitlökar som är hela, inte i kyftor. Små söta runda vitlökar Glad

[Asta]
2009-07-17 20:20
#11

Ok - nu fattar jag! Men där är mer substans i dem än i en klyfta. Det här med skal såg jag i ett Jamie Oliver program en gång. Förutom att det är gott är det så nedrans enkelt. Bara slå isär vitlöken och släng in klyftorna i ugnen. Allt som är enkelt går hem hos mig Glad

Upp till toppen
Annons: