Annons:
Etiketternötviltgris
Läst 6417 ggr
[Norum]
7/11/09, 12:28 PM

Kassler, vad gör man med den?

Jag brukar göra en kaslergryta som jag tycker om men man vill ju variera sig ibland. Vad gör ni med kasslern? Jag vill inte ha det gamla vanliga med skivor i ugnen, utan jag tycker mer om typ grytor och sånt.

Annons:
Loucar
7/11/09, 2:09 PM
#1

Jag brukar strimla den o blanda men creme fraiche chili/paprika eller tomat/basilika o sen ner i stekpannan tills det blir varmt, med ris eller pasta till o en god sallad så blir det både billigt snabbt o enkelt

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

AnneN
7/11/09, 5:31 PM
#2

Kasslergratäng.

Koka ris.

Varva ris med strimlad kassler, paprika och krossad annanas i en ugnsfast form.

Koka currysås och häll över.

Strö över riven ost.

Tillaga i mitten av ugnen på 175 grader cirka 15 minuter eller tills osten har smält.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Norum]
7/11/09, 7:56 PM
#3

Vad det lät gott, Anne. Det ska jag absolut testa.. :-)

AnneN
7/11/09, 8:46 PM
#4

#3 varning, det är väldigt gott och extremt mättande Skrattande

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Norum]
7/11/09, 9:14 PM
#5

Då ska jag ta bara lite, lite.. Skrattande

[Asta]
7/12/09, 12:13 PM
#6

Visserligen ville du ha grytor, men vi brukar emellanåt skära kasslern i avlånga stavar och sedan blanda den med olika rotsaker och så rostar vi alltihop i ugnen. Allt-i-ett-mat.

Annons:
[Norum]
7/12/09, 1:10 PM
#7

Vad har du för rotfrukter då? Lät som nåt jag skulle kunna tänka mig att testa..

[Asta]
7/12/09, 1:24 PM
#8

Det beror lite på säsong. Men morötter, potatis, palsternacka, sötpotatis (den får man dock antingen skära i lite större bitar, alternativt lägga in lite senare), kålrot, rotselleri. Bara att välja således :) Gillar man vitlök så slänger man i ett antal hela vitlöksklyftor (med skal) en 10-15 minuter innan man tror att det är klart. Gör inte så mycket om de ligger lite längre. Gärna blanda i lite färsk timjan innan man slänger in det i ugnen.

Loucar
7/12/09, 6:45 PM
#9

Kasslerfrestelse

10 medelstora potatisar, 1-2 gula lökar,, 200 gram kassler, 3-4 deciliter gräddmjölk, 2 matskedar ströbröd, 1½-2 deciliter riven ost, salt och vitpeppar.

Skala och skär potatisen i fina strimlor. Skala och skiva löken. Skär kasslern i strimlor. Smörj en form som du varvar med potatis, lök och kassler. Det ska vara potatis underst och överst. Salta försiktigt och strö lite peppar mellan lagren. Slå över gräddmjölken. Riv osten och blanda med ströbrödet och strö överst. Grädda i 200 grader cirka 45 minuter.

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

[Norum]
7/12/09, 8:58 PM
#10

*9 Tack för alla goa recept! Detta ska jag testa.. Glad

Stephanie
7/13/09, 1:38 AM
#11

Pappa brukar steka kasslerskivor, tror han steker i någon liten hemmagjord blandning med soya bland annat. Min absoluta favoriträtt! Kyss Kassler, ris och bearnaisesås. MUMMA!

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

[cancan]
7/17/09, 11:47 AM
#12

Vi brukar göra kasslergratäng.

Skär kasslern i skivor, varva med ananasringar. Lägg på skivade champinjoner.

Sen gör vi en sås på visp/matlagningsgrädde, chilisås, svartpeppar och häller över.

Vi brukar servera med ris.

[Norum]
7/17/09, 12:15 PM
#13

Egentligen är det väldigt konstigt, men kasslern har liksom aldrig slagit igenom. Visst många äter den men det är inte lika vanligt som annan mat. Undrar varför?

Annons:
Maria
7/17/09, 3:58 PM
#14

#13 Fast om inte jag har helt fel så var kassler oerhört populär på 70-80 talet så jag ser kassler lite som "retromat" om det nu finns sådan…Flört

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Norum]
7/17/09, 4:51 PM
#15

Det har du rätt i.. Skrattande

[Asta]
7/17/09, 5:04 PM
#16

Håller med om det. Minns att man brukade få kassler hemma hos kompisarna.

vornanen
7/21/09, 8:55 PM
#17

Kasslergratäng the easy way.

Kassler blandas med kokt ris, i med matgrädde och mjölk, salt och peppar samt lök, på med ost och in i ugnen.

Ananas tål jag inte :)

Honestyisdead
7/22/09, 12:00 AM
#18

Tärnad kassler, matlagningsgrädde, curry och ketchup.

Allt efter smak. Serveras till ris eller mackisar.

Chestnut
7/23/09, 7:57 PM
#19

Gjorde kassler i ugnen igår, riktigt gott!

Tog cirka 700 gram kassler, 1 deceiliter grädde, 2 deciliter mjölk, 2 deciliter vatten, 1 pressad vitlöksklyfta, 1 tesked sambal oelek, curry, salt, svartpeppar, 2 tomater, 1 paprika och riven ost.

Skiva kasslern, tärna tomaterna och skär paprikan i lagom stora bitar. Blanda mjölk, grädde, vatten, vitlök och kryddor, häll detta över kasslern och grönsakerna i en ungsform. Strö över riven ost. In i ugnen, tror att jag körde 200 grader i 15-20 minuter. Kokade färskpotatis och gjorde grönsallad till.

Anledningen till att jag tog grädde + vatten var att mjölken tog slut, funkar antagligen med bara 5 deciliter mjölk.

Med vänliga hälsningar
Chess

[Norum]
7/23/09, 9:15 PM
#20

Låter gott.. Det är lätt att man fastnar i det/de recept man har och sen kommer man inte vidare. Men nu ska jag absolut prova andra varianter  Glad

Annons:
SaraC
7/24/09, 2:34 PM
#21

Den gratängen brukar vi göra ganska ofta, god, enkel och mättande!

Snabb italiensk pastagratäng med kassler

4 personer

  • 400 gram kassler
  • 300 gram pasta, till exempel penne
  • 1 burk kronärtskockshjärtan (400 gram)
  • 6 marinerade vitlöksklyftor
  • 6 inlagda soltorkade tomater
  • 2 ägg
  • 1 förpackning färdig ostsås (400 milliliter)
  • 1 burk färdig tomatsås (av pastasåstyp, 420 gram)
  • 1 deciliter riven ost

Sätt ugnen på 225 grader. Koka pastan enligt anvisning på förpackningen.

Skär kronärtskockor, vitlök och soltorkade tomater i bitar. Skär kasslern i lillfingerstora strimlor. Blanda detta med pastan.

Rör ihop äggen med ostsåsen och tomatsåsen. Blanda såsen med pastan. Lägg detta i en smord ugnssäker form. Strö över osten.

Ställ in i ugnen ca 15 minuter.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

[Norum]
7/24/09, 3:22 PM
#22

Åh, vad gott med kronärtskockshjärtan! *slickar mig om munnen*

SaraC
7/24/09, 3:38 PM
#23

Ja, det är mumsmums!

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

[Norum]
7/24/09, 11:40 PM
#24

Dom kan man köra med stavmixern och ha i potatisgratäng tillsammans med ädelost.. Hur gott som helst!

Maria
7/24/09, 11:42 PM
#25

#24 Det låter jättegott.

Ett annat tips är att skiva ned jordärtskockor som faktiskt smakar vädigt likt kronärtskocksshjärtan i potatisgratängen.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Norum]
7/24/09, 11:49 PM
#26

*25 Jag vet att det fanns som barnmatsburkar förr och hade det i gratängen. Vet inte om det finns längre?

Maria
7/24/09, 11:51 PM
#27

#26 Fast numera så tycker jag man kan få tag i färska jordärtskockor nästan året runt. De är väl givetvis inte Svenska mer än på hösten försås….

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
[Norum]
7/24/09, 11:57 PM
#28

Jag köper färska men för typ 100 år sen när jag började med matlagning fanns det inte färska.Minns att jag sprang runt som en yr höna och letade det på burk.. haha

Maria
7/25/09, 12:02 AM
#29

Min man köpte fel och kom hem med Ingefära. I och för sig ganska lika men…Glad

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Norum]
7/25/09, 12:05 AM
#30

Skrattande

Maria
7/26/09, 6:11 PM
#31

Jag blev så inspirerad av kasslertråden att jag hittade ett av mina gamla recept som faktiskt är riktigt gott och enkelt.

pastaröra med kassler och pepparot.

cirka 250 gram kassler

1 gul lök

olja till stekning

cirka 1/2 paket frysta ärtor (à 250 gram)

1-1/2 deciliter créme fraiche

2-3 matskedar färsk riven pepparot

pepparmix

Skär kasslern i tunna stavar. Grovhacka löken. Fräs detta i olja tills löken mjuknar. Tillsätt ärtorna och blanda ner créme fraiche. Smaksätt med pepparot och pepparmix. Puttra en stund. (jag brukar ha mer pepparot men det är en smaksak)

Serveras till pasta (gärna parmesanost) och en tomatsallad.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Norum]
7/26/09, 8:15 PM
#32

Det lät gott… förutom ärterna.. men de kan man ju byta ut. :)

Maria
7/27/09, 5:15 PM
#33

#32 Du kan med säkerhet byta ut dessa mot ex. hackad paprika, majs eller något annat som ger denna annars lite bleka rätt färg.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Norum]
7/27/09, 7:07 PM
#34

Finns mycket man kan ha i när man inte vill ha ärter. Jag blev mer eller mindre tvångsmatad med gröna ärter när jag var liten, får fortfarande kräk-känsla av dom… urk!

Annons:
Maria
7/27/09, 7:09 PM
#35

Jag var på språkresa i England för 100 år sedan och fick ärtpuré VARJE DAG i en månad…konstigt att jag gillar vanliga ärtor ändå…Obestämd

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Norum]
7/27/09, 7:13 PM
#36

Tänk den där gröna sörjan på sjukhuset som dom kallar för ärtpuré.. Den får man jämt om man  har opererat sig i halsen eller nåt.. sen måste man äta kletet med sked.. huga! Jag ryser bara jag tänker på det.. jäkka!

Loucar
7/27/09, 7:25 PM
#37

Själv avskydde jag gröna ärtor tills jag fick ett barn som älskar det så jag vande mig helt enkelt.

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

idalotta
7/28/09, 2:38 AM
#38

Jag brukar göra "hoppande allan", det är samma recept som flygande jacob fast med kassler..supergott  Glad

Ida

Medarbetare på Florist

[Norum]
7/28/09, 10:05 AM
#39

*38 Fränt! Det ska jag absolut testa..

Loucar
9/18/09, 11:33 AM
#40

Inbakad kassler

1 kilo kassler, 2 matskedar senap, 1 färdigkavlad smördegsplatta, 1 ägg, 1 deciliter finhackad persilja

Pensling: 1 uppvispat ägg

Bred ut smördegsplattan på en plåt. Blanda samman senap, ägg och persilja och bred det över smördegen. Lägg på kasslern och vik degen runt om. Placera skarven neråt och skåra degen på några ställen. Pensla med uppvispat ägg. Grädda i ugn på 225 grader i 30-35 minuter.

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

Chrome
9/19/09, 10:40 AM
#41

Jag fick smaka en god gratäng med kassler för ett tag sedan.

Pastasnäckor
Blåmögelost
Kassler i bitar
Matlagningsgrädde
Och kryddor

Koka pastan och lägg i en ungssäker form, smula ner blåmögelosten och kasslern i bitar. Blanda runt och fyll på med matlagningsgrädde, krydda.

Men hur länge och hur varmt vet jag inte men gott blev det.

MVH Agnes

Annons:
Loucar
9/19/09, 7:12 PM
#42

Låter jättegott ChromeGlad

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

Chrome
9/19/09, 7:16 PM
#43

Ja det var det. Första gången jag åt med någon som innehöll blåmögelost. Skrattande

MVH Agnes

[Norum]
9/20/09, 1:51 PM
#44

Det lät supergott. Måste testa. Älskar ädelost, ju mer desto bättre. Glad

Upp till toppen
Annons: