Annons:
Etiketteromsajtenifokus
Läst 1502 ggr
[Norum]
7/26/09, 2:28 PM

Receptsamlingen uppdaterad

Nu har jag uppdaterat receptsamlingen med ett helt gäng med recept! Glad
Kika in och se om du hittar nåt som du tycker om..

Tack för hjälpen med pdf-filerna, Loucar!

Annons:
Kramis65
7/29/09, 12:54 AM
#1

Okej det ska jag göra när min fina spis är inkopplad och än har den stått i 3 årSkrattande Tur att någon uppfann vedspis och bänkspis

// Ulrika

Medarbetare på Frivillig arbetare, sorg ochMatlust En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket. Man behöver inte veta allt, men man kan ta reda på det!

[Norum]
7/29/09, 10:23 AM
#2

Vedspisen är ovärdelig.. :)

[Asta]
7/29/09, 6:13 PM
#3

Vedspis har faktiskt vi också. Gillar den. Fast den används framförallt vintertid.

[Norum]
7/29/09, 6:33 PM
#4

Särskilt när man blir strömlös.. Då är den guld värd!

[Asta]
7/29/09, 6:36 PM
#5

Absolut!

werner
7/31/09, 8:16 PM
#6

Fan så snygg recept samling ni lyckats skrapa ihop :)

Annons:
Loucar
7/31/09, 8:17 PM
#7

Kan inte ni som har vedspis bidra med lite recept o hur man lagar mat på och i den.

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

[Norum]
7/31/09, 8:20 PM
#8

*6 Tack för det! Tycker det är kul och sen blir det ju så mycket lättare att hitta det man söker.. Glad  Så kom in med fler recept bara! Bara mailbomba.. haha

*7 Laga mat på vedspis? Vad skulle vara annorlunda med det? Jag lagar samma saker som på en vanlig spis..

[Asta]
7/31/09, 8:21 PM
#9

För min del lagar vi vanlig mat precis som vanligt på vedspisen. Man flyttar runt grytorna i förhållande till hur mycket värme man ska ha. Bakat i ugnen har jag inte vågat mig på, har inte heller någon plåt. Vi har istället fyllt ugnen med tegelstenar som ska hålla värmen lite längre.

werner
7/31/09, 8:21 PM
#10

#8 jo kom på en grekisk panna som jag har på recept på en lapp någonstans som är förjävla god och enkel att göra till många.

Loucar
7/31/09, 8:22 PM
#11

Jo men det finns ju inga värmeknappar o justera med mer så jag menar. Rätterna är ju desamma det är jag med på men eftersom jag själv alltid lyckas bränna allting när jag försökt behöver jag lite rådGlad

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

[Asta]
7/31/09, 8:23 PM
#12

Det gäller att flytta grytan från eller mot lågan helt enkelt. Sedan brukar jag värma tallrikar allra längst bort från lågan.

[Norum]
7/31/09, 8:24 PM
#13

Jag gör som Asta, flyttar runt med kastrullerna allteftersom värmen är. Hett i mitten, lite mindre hett i ytterkanten..

Annons:
Loucar
7/31/09, 8:24 PM
#14

Asta hann svara medans jag skrev ser jag, jag kanske eldar för bra i vår spis på landet dåFlört.

Hur man bakar skulle var kul o veta men det var ju ett bra tips det där med tegelstenarna för o hålla värme.

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

[Norum]
7/31/09, 8:27 PM
#15

Elda för bra? Nja, jag stoppar in ved så det knastrar på rätt skapligt.. Jag tror att man "bara" får lära sig hur värmen går runt på spisen. Sen beror det ju på om man har en stor spis med fyra plattor eller en liten med kanske 2 plattor.

Loucar
7/31/09, 8:29 PM
#16

Vi har en med 4 plattor men vi har ju vanlig spis oxå så det blir att man använder den mest av lathet. Men nu vet jag ju hur jag ska göra ifall jag provar igen.

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

[Norum]
7/31/09, 8:31 PM
#17

Kör med vedspisen när vi är strömlösa.. då har vi alltid värme och mat. Helt underbart! Särskilt när Gudrun hade hälsat på..

[Asta]
7/31/09, 8:48 PM
#18

Vi använder faktiskt vår ganska ofta vintertid. Vi vill gärna komma åt värmen från spisen och när vi ändå eldar i den så lagar vi mat också. Sparar ju lite el också :)

[Norum]
7/31/09, 8:52 PM
#19

Man kanske skulle använda den oftare än vad vi gör.. tänk näsr fet sprakar och knastrar så där varmt och gott! Då är livet underbart..

Upp till toppen
Annons: