Annons:
Etikettmatprat
Läst 1714 ggr
[Norum]
2009-07-23 23:18

Vad är nyttigt egentligen?

Jag har funderat på detta med olika matvanor och dieter.. Kolhydrater, kalorier, medelhavsmat, soppor, grönt, frukt, ingen frukt och absolut inget grönt och… Det är ju hur mycket som helst!

Desutom är det färgämnen, tillsatser och besprutningar både uppifrån och underifrån..

Bra fett och dåligt fett, långsamt och snabbt..

Men vad är då egentligen nyttigt? Förvånad

Annons:
Honestyisdead
2009-07-23 23:25
#1

Jag tror faktiskt på att det helt beror på ens kropp.
En sak som är bra för ngn, är inte alls lika bra för en annan.

Tror mest att det viktiga är att man anvönder kroppen. Motionerar osv.

[Norum]
2009-07-23 23:43
#2

Hur ska man använda kroppen menar du? Obestämd

Loucar
2009-07-24 01:15
#3

Håller med Hera det  gäller att hitta det som fungerar på sig själv. Stavgång är en bra motionsform.

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

Honestyisdead
2009-07-24 13:02
#4

Promenader, jogging, cykla osv.

Anne
2009-07-24 15:14
#5

Allt är nyttigt, i lagom mängd. Jag tror på en varierad kost, och att lyssna på sin egen kropp. :)

[Norum]
2009-07-24 15:19
#6

Allt kan inte vara nyttigt.. Men om man vill äta en nyttig kost, hur ser den ut? Varierad är ju en självklarhet, men vad ska man undvika?

Jag undviker socker, äter mindre med kolhydrater och undviker halvfabrikat med en massa nummer och tillsatser. Jag är nyfiken på hur andra ser på nyttig mat. Och vad man ska/bör undvika.

Annons:
[Asta]
2009-07-24 15:39
#7

Jag säger ungefär som Anne, det mest anser jag vara nyttigt. Äter man en varierad kost och inte mer än man behöver så tror jag man äter nyttigt. För min egen del undviker jag för det mesta halvfabrikat och jag köper inte "light"produkter där man byter ut riktiga råvaror mot kemiska produkter.

Ibland är det också vktigt att tänka inte bara på vad som är nyttigt för kroppen utan även på vad som är viktigt för själen. Det kan ändå vara nyttigt för helheten. Som t.ex. godis eller en riktigt vacker efterrätt.

Kontentan för min del. Lagom av det mesta är nyttigt.

Maria
2009-07-24 22:26
#8

#7 Jag håller med dig.

Nyttigt för mig är hemmalagad mat utan halvfabrikat och konstgjorta tillsatser. Färdiga dressingar t.ex.

Jag äter mycket grönsaker men det är för att jag älskar grönsaker.

Jag älskar vitt bröd också (Snoddas, Barkis). Det är nog mer nyttigt för själen…Flört

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Norum]
2009-07-24 23:38
#9

Står man i kassakön kan man ju se folk som handlar färdig, fryst mat för hur mycket som helst! För mig verkar det inte som att folk lagar mat längre, utan det är micromat och burkar som gäller..

Vanlig husmanskost är det ju snart ingen som vet vad det är längre.

Maria
2009-07-24 23:39
#10

#9 Jag brukar också roa mig (eller oroa migFlört) på vad folk har i sina varukorgar.

Skrämmande.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Norum]
2009-07-24 23:48
#11

En del har ju vagnen full med Cola, chips och micromat… Inte en gurka eller tomat så långt ögat når. Fattar inte att folk kan leva på det.. Förvånad

Maria
2009-07-24 23:49
#12

Det värsta är ändå när halva vagnen är full med barnmatsburkar. Stackars ungar…

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Norum]
2009-07-24 23:50
#13

Håller med… Men så länge kebab och taccos inte finns på burk får man väl vara nöjd? Flört

Annons:
Maria
2009-07-24 23:52
#14

#13 Skrattande

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: