Annons:
Etikettmatprat
Läst 2547 ggr
snurro89
7/26/09, 1:41 AM

Vegetarisk mat

Jag vill bara tipsa, Om att man åtminstonde en gång i veckan Borde äta en vegetarisk måltid eftersom detta är bra för miljön och för dig själv, Glad Finns mycket gott som är vegetariskt! till exempel Grekisk sallad.

/ Mikaah

Annons:
werner
7/26/09, 8:35 AM
#1

Då måste jag och min sambo nu ligga på topp för miljön, käkat vegetariskt i 2 månader totalt (oplanerat, knasigt)

[Norum]
7/26/09, 11:05 AM
#2

Nja, jag vill ha mitt kött jag. Men vi äter mycket grönsaker så det är nog mer grönt än kött på tallriken ibland..

[Asta]
7/26/09, 11:28 AM
#3

Vi äter vegetariskt allt som oftast. Fast vi tänker inte så. Att "idag äter vi vegetariskt". För oss är det maträtter vilka som helst. Istället säger vi kanske "Idag äter vi paprikapasta" och har inte en tanke på huruvida det är vegetariskt eller inte.

[Norum]
7/26/09, 11:30 AM
#4

Sen jag fick diabetesen så äter jag väldigt mycket grönt. Älskar sallader i alla dess former. :) Men visst blir det mycket kött också, sambon jagar ju både älg och rådjur så frysen är full med det.

Loucar
7/26/09, 11:34 AM
#5

Vad är det som säger att vegetariskt är bättre från miljön. Man kan ju köpa kött från gårdsbutik o fiska själv. Många grönsaker färdas ju över halva jordklotet innan de kommer hit o det kallar jag knappast miljövänligt.

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

[Asta]
7/26/09, 11:43 AM
#6

Det är bättre om man ser vad som händer näringskedjemässigt. Det går åt väldigt mycket grönt för att få ihop ett kilo ko. Dvs en viss yta mark skulle kunna föda betydligt fler människor om man odlade gröda på den än om man låter djur beta på den.

Plus att djuren åstadkommer en hel massa koldioxid (Hm - eller vilken oxid det nu är) under sin livstid. Varav en källa var att de helt enkelt pruttar. Och hur mycket beror på vilken sorts djur det är. Låter löjligt, men med många kor så…

Hörde ett program om det här på P1 - faktiskt väldigt intressant. Och det var ett objektivt program, det är en programserie om vad vi gör med vår värld. Har olika teman varje gång.

Annons:
snurro89
7/26/09, 12:54 PM
#7

#5 Det är bevisat att det är bättre för miljön att göra detta, Själv vet jag inte varför men så är det

Loucar
7/26/09, 1:13 PM
#8

Vem har bevisat detta? Jag ser fortfarande inte miljöförbättringen genom att bara äta vegetariskt. Jag tror på att man ska äta blandad kost. Alla djur o växter har ju en funktion om inte det ena fanns skulle inte det andra fungera.

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

[Asta]
7/26/09, 2:19 PM
#9

Loucar - nu diskuterar du två olika saker.

Att äta eller inte äta blandad kost är en fråga.

Om det är mer miljövänligt att odla gröda än att föda upp djur är en annan fråga.

Jag är inte själv någon vegetarian. Men så länge jag har levt (vilket börjar bli ett tag nu) har det varit känt att det är snällare för miljön att odla gröda än att odla kött. Att föda upp djur är inte något naturligt och kostar energi samt leder till föroreningar i högre grad än att odla gröda. FN har nyligen kommit med en rapport som handlar om bla detta.

Att äta vilt kött är tex klimatsmart. Det är helt naturligt precis som du själv skriver.

FNs rapport säger inte heller att man ska sluta äta kött eller att man ska sluta föda upp kött, man inser att det tillhör vår kultur så mycket. Men man menar att man måste förändra något eftersom boskapsuppfödning har en stor påverkan på växthuseffekten så som den hanteras idag.

Man brukar också rekommendera den som vill äta klimatsmart att äta mindre kött eller att äta kött från vilt.

snurro89
7/26/09, 3:11 PM
#10

#8 

Ett effektivt sätt att motverka klimatförändringarna vore att minska på köttätandet, säger FN:s ledande klimatexpert Rajendra Pachauri. Han rekommenderar en vegetarisk dag i veckan.Ekonomen och miljöforskaren Rajendra Pachauri leder FN:s klimatpanel. Han föreläser i dag i London om köttproduktionens och köttkonsumtionens inverkan på den globala uppvärmningen.
Enligt Pachauri vore en dietändring viktig för att minska växthusgaserna och andra miljöproblem som följer med uppfödning av boskap till köttindustrin.
En femtedel av växthusgaserna härstammar från köttproduktion, enligt FN:s livsmedels och jordbruksorganisation FAO.

Loucar
7/26/09, 3:17 PM
#11

#9 Håller inte med dig till fullo visst kan jag se att på det sätt en del föder upp djur idag inte är ok för miljön. Men om inte djuren fanns skulle det gro igen eller så måste maskiner användas för o ta bort gräs o annat o det är inte miljövänligt. Jag äter mer än gärna grönsaker, jag gillar bara inte alla dessa rapporter som säger en sak ena dan o en annan en annan dag. Det är det jag ifrågasätter o mkt starkt för jag tycker det förvillar för de stackare som tror på ALLT de läser. O vi får inte glömma att den största miljöboven är vi själva genom alla kemikalier o annat vi använder dagligen.

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

snurro89
7/26/09, 4:29 PM
#12

#11 Näe men ändå vad spelar de för roll? Om du kan vara snäll mot miljön genom att äta god vegetarisk mat en dag i veckan, Det skadar väll ingen?

Maria
7/26/09, 4:40 PM
#13

Min man åt bara vegetariskt i 1 ½ år och jag lärde mig laga en massa gott. Han äter kött igen nu.

Numera kan vi ibland komma på oss att vi faktiskt har ätit vegetariskt flera dagar i rad utan att ens reflektera.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
snurro89
7/26/09, 5:14 PM
#14

#13 ja va bra:) Vegetarisk mat e ganska gott

Loucar
7/26/09, 8:03 PM
#15

#12 Jag har aldrig opponerat mig mot att man inte kan äta vegetariskt 1 ggn per vecka. Det jag stör mig på är diskussionen om miljöpåverkan då större delen av grönsakerna färdats runt halva jordklotet det är för mig inte att vara miljövänlig. Jag äter lika gärna vegetariskt som annat.

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

Maria
7/26/09, 9:19 PM
#16

#15 Människor blir mer och mer medvetna och äter närodlat och äter mer sässongsbetonade grönsaker/rotfrukter.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

dolfen
7/26/09, 10:06 PM
#17

#15 - Är det inte så att sojabönor som går till djurfoder skickas rätt långt!?

Maria
7/26/09, 10:10 PM
#18

#17 Har ingen aning…

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

snurro89
7/26/09, 10:37 PM
#19

#15 Nä så är det inte med alla grönsaker heller

Loucar
7/26/09, 10:45 PM
#20

#19 Jag har aldrig skrivit ALLA grönsaker men mkt av det som finns i diskarna i affären har färdats väldigt långväga. Du bör nog läsa hela budskapet innan du drar dina slutsatser av vad andra skriver.

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

Annons:
dolfen
7/27/09, 7:19 PM
#21

I djurfodret ingår det importerade vegetabilier (typ soja).

Hur stor del vet jag inte.

Upp till toppen
Annons: