Annons:
Etiketterfärskorv
Läst 4238 ggr
Kramis65
2009-08-22 22:10

Köttfärs, tre maträtter

Idag gjorde jag på 2,2 kg köttfärs kålpudding, köttfärslimpa och pannbiff kålpuddingen vart mumsig men jag kunde haft mera kål dom andra har jag fryst

// Ulrika

Medarbetare på Frivillig arbetare, sorg ochMatlust En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket. Man behöver inte veta allt, men man kan ta reda på det!

Annons:
[Norum]
2009-08-22 23:35
#1

Åh, vad gott med kålpudding! Det är en av mina absoluta favoriter.. kunde äta mig fördärvad på det.. haha

Cajza
2009-08-22 23:40
#2

Va man kan göra mycket av köttfärs. Det är bra att köpa en storpack och få ut så mycket. Blev sugen på kålpudding eller kåldolmar Skrattande

Karin
Medarbetare på Days of Our Lives
Uppfödare av perser & exotic - S*Kattakombens

[Norum]
2009-08-22 23:45
#3

Man kan också klä en sockerkaksform, en sån där med hål i mitten, med baccon och läta hälften av bacconet hänga utanför kanten. Fyll sen formen med köttfärs (ungefär som till kålpudding) och täck sen färsen med bacconet som hänger över kanten. Det blir hur gott som helst..

Loucar
2009-08-22 23:52
#4

Köttfärs är en jättebra råvara vill man lyxa till det lite kan man ha i gorgonzolaost i köttfärslampan o ha smördeg runt det är mums det.

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

Cajza
2009-08-23 00:03
#5

#3 Du menar att smeten ska vara lite lös, eller? Det låter jättegott måsta bara prova.

#4 Det låter också gott, men är det nyttigt? Skrattande

Karin
Medarbetare på Days of Our Lives
Uppfödare av perser & exotic - S*Kattakombens

Loucar
2009-08-23 00:05
#6

Nyttigt är det inte men ingen dör ju av att äta onyttigt nån gång iblandTungan ute

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

Annons:
Cajza
2009-08-23 00:14
#7

#6 Helt rätt. Hur mycket ost? hur mycket kött? Hur mycket smördeg? Många frågor på en gång Skrattande Glömde hur länge i ugnen?

Karin
Medarbetare på Days of Our Lives
Uppfödare av perser & exotic - S*Kattakombens

Loucar
2009-08-23 00:21
#8

Smördegsinbakad gorgonzolafärs

1 fp smördeg

600 g nötfärs

1 gul lök

1 dl vatten

1 dl ströbröd

salt, peppar

1 tsk oregano

1 tsk timjan

200 g gorgonzola

olja

1 dl svarta oliver

1 ägg

Låt ströbröd och kryddor få svälla i vattnet 10 minuter. Finhacka under tiden löken som sedan blandas i tillsammans med färsen till en fast smet som formas till en limpa och läggs i en smord ugnssäker form. Skär gorgonzolan i stavar och skiva oliverna. Gör en fördjupning i färslimpan och lägg i gorgonzola och oliver och täck igen öppningen. Linda in färsen i smördegen och pensla med ägg grädda i ugn ca 45 minuter.

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

Cajza
2009-08-23 00:32
#9

Tack så jättemycket, Louise.

Karin
Medarbetare på Days of Our Lives
Uppfödare av perser & exotic - S*Kattakombens

[Norum]
2009-08-23 00:38
#10

*5 Ja, smeten ska vara lite lösare..Det är supergott så du kommer inte att ångra dig.. :)

Cajza
2009-08-23 00:44
#11

Tack så mycket, Åsa

Karin
Medarbetare på Days of Our Lives
Uppfödare av perser & exotic - S*Kattakombens

[Norum]
2009-08-23 00:54
#12

Cajza, det var så lite så…

Du kan ju tala om sen vad du tyckte om det.. :)

Cajza
2009-08-23 01:00
#13

Det ska jag göra, jag lovar.

Karin
Medarbetare på Days of Our Lives
Uppfödare av perser & exotic - S*Kattakombens

Annons:
[Norum]
2009-08-23 01:02
#14

Skrattande

Cajza
2009-08-23 01:08
#15

Det är så lätt att köra fast i gamla recept och därför är det underbart med lite nya idéer. Jag använder ofta köttfärs, det är billigt och gott.

Karin
Medarbetare på Days of Our Lives
Uppfödare av perser & exotic - S*Kattakombens

[Norum]
2009-08-23 01:15
#16

Tycker också om köttfärs… biffar, persiljejärpar, limpa i olika varianter, järpar med bacon runt om, fyllda biffar och limpor, kålpudding och jag vet inte allt..

Cajza
2009-08-23 01:39
#17

Fyllda biffar, hur gör du?

Karin
Medarbetare på Days of Our Lives
Uppfödare av perser & exotic - S*Kattakombens

[Norum]
2009-08-23 09:15
#18

Jag brukar göra en stor köttbulle, gör ett hål med tummen och sen fyller jag det hålet med det jag vill ha.. ädelost, oliver, stekt lök eller vad man nu vill ha. Täpper till hålet och plattar ut "köttbullen" till en biff.. Det ska vara lättsamt att laga mat! Är för lat för nåt annat.. haha

Cajza
2009-08-23 10:46
#19

Håller med dig, lätt att laga och gott att äta.

Tack Åsa för dina fina tips.

Karin
Medarbetare på Days of Our Lives
Uppfödare av perser & exotic - S*Kattakombens

[Norum]
2009-08-23 10:49
#20

Man ska inte behöva stå vid spisen halva dagen bara för att äta lite mat.. :-)

Annons:
Cajza
2009-08-23 10:52
#21

Lagar man sen några rätter en dag, slipper man spisen nästa dag. Det går ju att värma Skrattande, familjen klarar lite själv.

Karin
Medarbetare på Days of Our Lives
Uppfödare av perser & exotic - S*Kattakombens

Loucar
2009-08-23 11:03
#22

När min dotter var mindre var jag t o m så ambitiös att jag gjorde matsedel 1 månad i taget, månadshandlade och sedan lagade jag mat för hela veckan på söndagarna. Sen var det bara o ta fram o ibland då koka potatis eller nåt annat tillbehör. Sparde massor med tid och pengar.

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

Loucar
2009-08-23 11:15
#23

Här kommer lite fler köttfärsrätter

Chiligryta

500 g nötfärs

1 gul lök

1 brk röda kidneybönor

2 paprikor

2 chilifrukter

1 tsk chilipulver

1 brk krossade tomater

2 vitlöksklyftor

Finhacka den gula löken, chili, paprika och vitlöken som sedan fräses i olja. Tillsätt därefter köttfärsen som brynes tills all färs är genomstekt. Krydda. Häll over tomater och kidneybönor och låt alltsammans koka i ca 15 minuter.

Köttfärspaj

pajdeg:

2 dl vetemjöl

1 dl grahamsmjöl

100 g smör

1 msk vatten

fyllning:

400 g nötfärs

2 gula lökar

2 tomater

1 msk basilika

1 krm cayennepeppar

salt, peppar

3 ägg

2 dl mjölk

3 dl riven ost

1 vitlöksklyfta

Blanda ihop alla ingredienser till pajdegen som sedan trycks ut i en pajform. Förgrädda pajskalet ca 10 minuter i 175 grader. Skiva under tiden löken och fräs den tillsammans med färsen tills allt är genomstekt. Fördela blandningen och osten i pajskalet. Skiva tomaterna och lägg ovanpå färs och ost. Blanda ihop ägg, mjölk och kryddor och häll över färsen. Grädda i ca 20 minuter i 175 grader.

Färskaka

600 g blandfärs

1 knippe salladslök

1 dl vatten

1 dl ströbröd

salt, peppar

1 brk krossade tomater

1 riven squash

1 krm muskot

färsk basilika

1 krm cayennepeppar

3 vitlöksklyftor

olja

Låt ströbrödet svälla i vatten ca 10 minuter tillsammans med salt och peppar. Finhacka vitlök och basilika tillsätt det tillsammans med övriga ingredienser och smörj en form eller stekpanna som tål ugnsvärme och tryck ner färsen i den stek i ugn på 225 grader i 30 minuter.

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

[Asta]
2009-08-23 12:26
#24

Köttfärs är praktiskt att ha i frysen. Här finns alltid ett antal påsar med nötfärs i frysen. Tina på TV gjorde även engulaschsoppa en gång som var väldigt god. Den gör vi då och då under höst och vintermånaderna. Riktigt mager är den också för den som vill ha det.

Själv gillar jag inte köttfärslimpa, det är för kompakt för mig. Jag har helt enkelt svårt för konsistensen. Men det finns ändå massor av saker som är supergott att fixa till. Just kålpudding gör jag också emellanåt, bakar dem i folieformar som sedan bara är att slänga in i frysen.

Loucar det där med matlista är inte så dumt. Vi gjorde också något liknande under en period. Lördag-söndag satte vi ihop en lista med 5-10 olika maträtter. När vi veckohandlade så köpte vi hem så att det fanns ingredienser hemma till de här rätterna. Sedan gjorde vi så att den som kom hem först från jobbet valde en maträtt från listan och körde igång. Ofta är det ju inte själva matlagningen som är det jobbiga utan att komma på vad man ska göra.

Cajza
2009-09-15 09:00
#25

Då får jag skriva här också, hittade inte rätt tråd, så jag startade en ny, "blandfärs"

Nu "Skruttis" Åsa, har jag testat ditt recept, bacon i kakform och färs i och vik över baconet som hänger utanför. Det var jättegott och såg så snyggt ut. Detta kan göras till en "bjudmiddag" med lite t.ex. svamp i mitten och lite annat gått runt om. Jag serverade min på "silverfatet" och det såg fint ut och smakade gott. Tack för tipset // Karin

Karin
Medarbetare på Days of Our Lives
Uppfödare av perser & exotic - S*Kattakombens

ophelia
2009-09-15 10:14
#26

    #25     Den rätten låter som något jag kan bjuda dottern på.Vad är det för gradtal på ugnsvärmen och hur länge ska den gräddas //Sylvia

Cajza
2009-09-15 11:53
#27

#26 Hej Sylvia, ja du kan tro att det var gott. Jag hade den inne i 175 grader (varmluft) och ca 1 timme, jag hade 1,2 kilo blandfärs.

Lycka till // Karin

Karin
Medarbetare på Days of Our Lives
Uppfödare av perser & exotic - S*Kattakombens

Annons:
[Norum]
2009-09-15 13:24
#28

*25 Kul att du gillade den! Skrattande Man kan göra många variationer på den, fylla med olika goa saker.. Jag älskar den och sen ser den lite annorlunda ut och inte som "bara" en köttfärslimpa..

ophelia
2009-09-15 13:31
#29

#27

Okidoki  Karin då ska jag sätta igång med den straxSkrattande

#28

Visst är det härligt med färs gillar också att lägga i en massa smakförhöjare familjen gillar att bli överaskadGlad

//Sylvia

[Norum]
2009-09-15 13:33
#30

*29 Håller helt med dig.. :-)
Fast i dag blir det ingen överraskning, det ska bli kålpudding.. :)

ophelia
2009-09-15 13:43
#31

#30  Det som är så himmla gott.:)

Får snart laga till en jag också.Kanske till nästa gång vi kör upp till småland för dottern älskar kålpudding  men ingen annan i hennes familj ,så hon får det sällan.

//Sylvia

[Norum]
2009-09-15 14:07
#32

Jag har också lärt smålänningarna hur en god kålpudding ska vara.. haha

Chrome
2009-09-15 22:05
#33

#8 En sån där maträtt skall jag laga någon dag. Skrattande

MVH Agnes

ophelia
2009-09-16 08:36
#34

Bjöd på Köttfärsen med bacon i går.Blev  jättegott. Men väldigt mättande så dottern tyckte det var synd att far och jag skulle behöva äta rester i flera dagar Flörtså hon erbjöd sig att förbarma sig över det som blev kvar och ta det med sig hemSkrattande.

//Sylvia

Annons:
Loucar
2009-09-17 17:27
#35

Hittade en variant på kåldolmar, den heter Långdolma.

1 vitkålshuvud cirka 1 ½ kilo, vatten, salt

300 gram nötfärs, 100 gram fläskfärs, salt, peppar, 1 ägg,             2 mosade potatisar, cirka ½ liter mjölk

Stekning: 1 ½ matsked smör, 3 buljong

Pensling: stek- och grillolja

Lägg kålhuvudet i kokande saltat vatten i 8-10 minuter. Ta upp, låt rinna av och låssa försiktigt bladen.

Blanda färsen, krydda och ha i ägget. Tillsätt potatis och mjölk och arbeta färsen smidig. Färsen ska vara lös.

Lägg ut kålbladen omlott två och två efter varandra i en smord långpanna. Lägg färsen som en sträng i mitten och vik kålbladen över. Pensla med olja och stek i 200 grader cirka 1 timme. Späd under gräddning med den heta buljongen.

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

DesK
2009-09-17 19:33
#36

#35 detta måste jag testa snarast  Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Loucar
2009-09-17 19:39
#37

Själv är jag ingen fantast av varken kåldolmar eller kålpudding men jag vet ju att det finns några här på sajten som verkligen gillar det.

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

DesK
2009-09-17 19:44
#38

Både och är gott tycker jag, men jag lagar dem inte riktigt som de Svenska standardrecepten  Tungan ute

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Chrome
2009-09-18 15:24
#39

Vårrullar skulle jag vilja lära mig.

MVH Agnes

Loucar
2009-09-18 15:30
#40

Här hitta jag ett recept på vårrullar med färs i åt dig Chrome

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

Upp till toppen
Annons: