Annons:
Etikettermenyermatsedlarmiddagstips
Läst 2542 ggr
Mamadragon
7/30/09, 8:03 PM

Storfamiljsmat

Behöver lite ideér. Har varannan vecka en storfamilj på fem barn och två vuxna. Börjar få en aning idétorka vad gäller lunch och middag, till någorlunda vettigt pris också. Till saken hör att två av dem är livrädda för allt som är "hopblandat" och en fullkomligt avskyr falukorv i alla former (utom rå). Fisk är bara aktuellt när jag är ensam med bara mina två, och de andra tre får jämt och ständigt kyckling på längden och tvären i SITT andra hem. Det börjar bli lite enformigt med köttfärssås, pannbiff, pannkakor, och hotdogs.

Tar livet med en klackspark...NÄR jag orkar sparka överhuvudtaget vill säga...

"Aliquando et insanire iucundum est"

Annons:
[Norum]
7/30/09, 8:20 PM
#1

Fläskpannkaka, grytor, lasagne. Det finns stora, runda pastarullar som man kan fylla med köttfärs och sen gör man som lasagne på dom. Blir himmelskt gott! Men jag kommer då inte på vad pastarullarna heter.

Kasslergrytor, kålpudding eller tacopaj kanske?

[Asta]
7/30/09, 8:37 PM
#2

canneloni kanske?  pastarullen alltså

[Norum]
7/30/09, 8:42 PM
#3

Det kan det vara Glad Det var verkligen gott och mättande, rivna morötter till det. Slurp!

promenixan
7/30/09, 9:52 PM
#4

Klara soppor? med köttfärs eller helt kött.

 Sajtvärd för mitt eget liv

Honestyisdead
7/30/09, 10:22 PM
#5

Biff stroganoff
Lasagne
Kötbullar, sås och potatis
Rotfruktsoppa som man mixar och sedan har stark korv i
Pastasås med bacon, matlagningsgrädde och valfria kryddor.

Hemmagjord pizza, då kan alla välja vad dom vill ha på

Loucar
7/30/09, 10:34 PM
#6

Kassler/skinka, stuvad spenat o potatis

Chicky bits, currrysås o ris

Cevapcici, tzatsiki o klyftpotatis eller rostade rotfrukter

Köttfärslimpa, gräddsås, potatis

Vi brukar när vi är lata göra pizza på hönökaka då kan ju var och en oxå välja vad den vill ha

Våfflor , sylt o grädde eller glass

Fattiga riddare

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

Annons:
Mamadragon
7/31/09, 1:18 PM
#7

Bra, TACK, en del som jag kunde lägga till matsedeln tror jag. Sen måste det ju helst gå fort att tillaga oxå, man har en del annat hushållsarbete oxå när det är fem barn i åldrarna 7-12 i huset Kyss (var e gubben? Jo han försöker få ihop pengar till alltihop)

Problemet är väl att mina och hans barn har helt olika smak. Mina älskar fisk o grönt ialla former, medan hans är mera inne på "barn"-mat typ snabbmakaroner o falukorv Obestämd Jag totalvägrar ju att göra flera rätter samma måltid så det brukar bli lite varannandags-stuket. Idag blev DU mätt, imorgon blir HAN mätt istället Glad

#6  Men gud vad jag blev sugen på köttfärslimpa nu Tungan ute

Tar livet med en klackspark...NÄR jag orkar sparka överhuvudtaget vill säga...

"Aliquando et insanire iucundum est"

Honestyisdead
7/31/09, 1:30 PM
#8

#7 När jag var liten åt man det man fick, varesig man gilla det eller ej. Man kan inte alltid äta god mat Glad

Mamadragon
7/31/09, 6:14 PM
#9

Nä jag vet ju det. Det är därför en del får gå hungriga från bordet en del dagar. Men sen vill man ju gärna göra sig lite populär hos bonusbarnen ibland oxå.  MEN det viktigaste är väl nog ändå att försöka få till varierad, snabb och billig mat. Och det kan vara nog så krångligt

Tar livet med en klackspark...NÄR jag orkar sparka överhuvudtaget vill säga...

"Aliquando et insanire iucundum est"

Kramis65
8/1/09, 2:04 AM
#10

Kajsa vargs grytor där man kan har i det man har hemma soppgrönsaker, grytgrönsaker och köttkorv, kyckling med lite cremefraiche så är grytan klar. Gratänger kan man ju oxå mixa och mixtra med. Ravioli med köttfärs ås. schnitzel ostpanerad och vanlig. Kalops och dillkött,

// Ulrika

Medarbetare på Frivillig arbetare, sorg ochMatlust En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket. Man behöver inte veta allt, men man kan ta reda på det!

Honestyisdead
8/1/09, 2:36 AM
#11

#9 Här fick ingen gå hungrig. Här fick man stanna till man hade ätit! Glad

Loucar
8/1/09, 2:38 AM
#12

Mitt barn måste alltid smaka om det är en ny rätt men det skulle aldrig falla mig in o laga sånt jag vet hon inte äter. Om det är nåt jag verkligen gillar som hon inte äter kan jag äta det när hon inte är hemma.

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

Honestyisdead
8/1/09, 2:56 AM
#13

#12 Självklart lagar man inte mat man vet att barnet hatar, men om man har olika smaker i familjen, så MÅSTE man faktiskt laga mat ibland som vissa inte gillar.

Då fungerar det i alla fall inte för mig att man tillåter att vissa barn låter maten vara GladMan måste ibland äta sånt man inte gillarGlad Speciellt som barn. Då är man så påverkad av allt runt om kring.

Annons:
Loucar
8/1/09, 2:58 AM
#14

Håller med dig till viss del men har man barn med funktionshinder, vilket är väldigt vanligt idag så kan man inte tillämpa att alla ska äta samma mat. De kan få ångest, bli illamående med mera.

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

Honestyisdead
8/1/09, 3:05 AM
#15

#14 Förlåt, det tänkte jag inte alls på :/

Loucar
8/1/09, 3:07 AM
#16

Nej det är inte så lätt att göra det om man inte lever i det *S*.

Jag har en granne som kan få laga upp till 3 rätter varje måltid om det vill sig illa. Hon börjar hata o laga mat men vad gör man inte för sina små telningar.

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

Upp till toppen
Annons: