Annons:
Etikettermatbrödsmörgåstårtorkaffebröd
Läst 1472 ggr
Loucar
8/6/09, 9:37 PM

Äppelfocaccia

Det här spännande receptet hittade jag i Allers denna vecka.

2 bröd

25 grm jäst, 3 deciliter vatten, ½ deciliter olivolja, 2 matskedar honung, 1 tesked salt, cirka 7½ deciliter vetemjöl special

fyllning: 2-3 matskedar olivolja, 1 syrligt äpple, 70 gram parmaskinka, färsk rosmarin, 2 teskedar flingsalt

Smula jästen i en bunke. Värm vattnet fingervarmt. Lös upp jästen i vattnet. Tillsätt oljan, honungen och saltet.

Blanda ner mjölet och arbeta samman till en blank och smidig deg. Täck med bakduk och låt degen vila i bunken i ca 40 minuter.

Klicka ut degen på oljat bakpapper till två längder. Droppa oljan till fyllningen över längderna o platta ut o format till dem med händerna.

Kärna ur äpplet och skär i tunna skivor. Stick ner skivorna lätt i längderna.

Skär skinkan i något mindre bitar och stick ner i brödet. Stick ner några färska rosmarinkvistar.

Låt jäsa i cirka 20 minuter. Sätt ugnen på 225 grader.

Strö lite flingsalt över det färdigjästa brödet. Grädda i mitten av ugnen i 10-12 minuter.

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

Annons:
[Norum]
8/7/09, 12:38 AM
#1

Måste erkänna att jag aldrig bakar bröd.. Äter så lite själv och dessutom ska det ju helst vara sockerfritt. Jag kanske äter en limpa i månaden..

Loucar
8/7/09, 1:17 AM
#2

Oj vad du är duktig önskar att jag inte var så förtjust just i bröd ibland.

Jag är periodare på bakning.

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

[Norum]
8/7/09, 11:17 AM
#3

Jag har inget val i och med diabetesen..
Men nu ska jag baka tunnbröd och då kommer jag ju att åka dit så det smäller om det! Skäms 
Men jag ska bara bara en halv sats så…
*dämpar samvetet lite, lite..*

Upp till toppen
Annons: