Annons:
Etikettermjölmatgrynris
Läst 3223 ggr
Kaninisen
2009-08-07 19:09

Pannkakor - bra frukost?

Jag har otroligt svårt med frukost, men jag måste äta det för att orka skolan. Nu har jag funderat på att steka nyttiga pannkakor i förväg, säg kvällen innan så man snabbt kan värma på morgnarna och ta mosade bär (hallon och blåbär typ) till.
Jag är inte alls bra på vad man kan äta och inte, och inte hur kroppen fungerar morgon och kväll. Vad jag vet är att jag lätt kan må illa om jag äter för sura saker.

Är någon av dessa recept något att äta på morgnarna? Eller är pannkaka fy skäms på morgonen? Bättre än en vit smörgås dock…
Kanske om någon ingrediens man kan ta bort/tillsätta?

2 dl vetemjöl med fullkorn (tex. dinkel eller rågmjöl)
½ tsk vaniljsocker
½ tsk bakpulver
3 dl sojamjölk (Tofulines naturella sojamjölk)
Linfrön
½ dl mjölkfritt flytande margarin
---------------------------------------------
2 st ägg
1 dl bovetemjöl
1 dl dinkelmjöl
4 dl mjölk (tänkte då sojamjölk typ)
0.25 dl krossade linfrön
0.5 tsk salt
smör till stekning

Annons:
[Norum]
2009-08-07 19:37
#1

För min del skulle pannkaka bli för stabbigt på morgonen.. men det finns dom som äter det så det är inget konstigt med det. Vill du äta det och mår bra på det, så bara njut.. :-)

Fast jag skulle nog kanske göra små plättar i stället.. Glad

Loucar
2009-08-08 13:49
#2

kan du inte göra en fruktsallad då kan du ju själv välja vad du vill ha i o variera rätt bra…..Grapefrukt tycker jag är gott på morgonen o så brukar jag koka ett ägg som jag har på hårdbrödmacka med skivade tomater oxå.

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

Kaninisen
2009-08-08 21:55
#3

#2 Önskar jag kunde, men dels blir jag inte mätt av frukt (om jag inte proppar i mig tre bananer) sen så mår jag lätt illa om jag börjar dagen med för mycket frukt.. Därför försökte jag blanda ihop något gott med nyttigt men vet inte hur det är med mjölet bara…

[Asta]
2009-08-08 22:21
#4

Jag har också haft oerhört svårt för att äta på morgonen. Men något jag har lärt mig det är att om man är envis och ser till att äta även om det är äckligt så klarar man mer och mer. Jag kan idag äta mycket mera olika saker än förr även om jag fortfarande inte gillar frukost.

Något som faktiskt gick ganska bra för mig var gröt. men inte vilken som helst utan jag fick testa mig fram till en som fungerade. Havregrynsgröt har jag aldrig gillat, men jag brukade göra en på gryn som var gjord av fyra olika sädesslag, den var inte lika kladdig som havregrynsgröt. Pannkakor hade jag aldrig kunnat äta, det hade växt i munnen på mig.

Den här var det som jag gjorde gröt på som jag faktiskt klarade av att äta.

Flingor, typ K-special eller annan flinga som inte är för söt, är också något som jag fixade. Med mjölk, Men väldigt lite mjölk så att flingorna inte blev blöta för då gick det inte. Utan jag fick fylla på mjölk efter hand.

Idag äter jag fruktsallad som jag häller yoghurt och lite olika fröer på.

Men jag har som sagt full förståelse för att inte kunna äta på morgonen. Bläh!

Kramis65
2009-08-10 16:10
#5

Ät frukost som DU mår bra av inte vad andra tycker. Pannkaka helt okej bättre med någonting än ingenting alls. Alla är vi olika

// Ulrika

Medarbetare på Frivillig arbetare, sorg ochMatlust En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket. Man behöver inte veta allt, men man kan ta reda på det!

[Norum]
2009-08-10 16:18
#6

Avskyr frukost.. Skäms Nu sen jag fick diabetesen har jag tvingat i mig lite på morgonen men innan dess.. Icke! Hellre en lättare tidig lunch då..

Annons:
[Asta]
2009-08-10 16:33
#7

Jag började äta inte äta vettig frukost förrän jag började jobba på ett visst jobb. Där gick det inte alltid att styra rasterna och jag var tvungen att vara på så mycket topp som möjligt. Om jag inte åt något var jag helt slut vid tio-tiden. Men det var en kamp ska jag säga att få ner maten. Önskar jag hade börjat tidigare i livet. Kanske jag inte hade haft den övervikt jag har idag om jag alltid ätit vettig frukost. (eller så hade jag det :))

Loucar
2009-08-10 17:38
#8

Bacon o äggröra kanske skulle funka för dig

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

Kaninisen
2009-08-10 21:06
#9

#8 Jo, har kört me bacon och knäckebröd vid sidan om men försöker hitta lite olika saker att äta då jag lätt tröttnar också.
Kan man göra äggröra innan och ställa i kylen? Föredrar sömn framför att ställa mig och laga frukost… ^^

Loucar
2009-08-10 21:22
#10

Det funkar men kan bli lite "vattnigt" när du värmer det. Tar inte många minuter o laga heller så det blir klart medans du steker baconet

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

Upp till toppen
Annons: