Annons:
Etiketterdesserterfruktgodis
Läst 8016 ggr
korseett
2009-08-25 23:18

inläggning för plommon

Jag har ju då ett gammalt plommonträd som i år ger väldigt mycket frukt. Det är sorten Victoria. Jag har funnit endast ett recept i en kokbok på inlagda plommon i konjak men jag efterlyser fler recept på inläggningar. Jag äter ytterst lite frukt pga kosten men några slinker ner och det vore toppen att kunna lägga in och ge bort om inte annat. Liksom syndatt det ska förfaras.

Så har ni några recept hemma?

Annons:
Loucar
2009-08-25 23:28
#1

Min mamma brukar göra mjuk sockerkaka som hon har i lite större lägre runda formar o så lägger hon halverade plommon överst jättegott med vaniljsås till o går utmärkt o frysa o ta fram vid behov.

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

Loucar
2009-08-25 23:29
#2

romtopf kan du väl göra på plommon även om det kanske blir godast med fler frukter i…

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

korseett
2009-08-25 23:32
#3

sockerkaka ja dte var inte så dumt-  och romtopf har jag aldrig hört talas om, vad är det?

Loucar
2009-08-26 00:07
#4

Romtopf

4 viktoriaplommon

2 äpplen

2 päron

3 persikor

1 ananas

12 körsbär

mörk rom

Skala äpplen och päron, kärna ur och skär i bitar. Kärna även ur plommon och persikor och skär även de i bitar. Skala ananasen och skär i mindre bitar. Körsbären läggs som de är hela i en stor burk tillsammans med övrig frukt fyll över frukten med rom.

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

korseett
2009-08-26 00:17
#5

tack! men vad används den till eller äts det bara som det är?

Loucar
2009-08-26 00:18
#6

Man äter den med glass eller grädde…..den blir bättre ju längre den står Flört undrar om det beror på spritenTungan ute…perfekt present oxå men då måste den ha stått ett tag först

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

Annons:
korseett
2009-08-26 00:20
#7

det blir som med bålen- man ska äta frukten för där finns all sprit Tungan ute

Loucar
2009-08-26 00:21
#8

nu har du fattatFlört

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

korseett
2009-08-26 00:31
#9

*Sluddrar* - vasani? frukten i bålen? näe den åt jag upp *hick*

Loucar
2009-08-26 00:38
#10

haha jag ska se om jag har några mer recept på inläggningar i mina äldre kokböcker

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

Loucar
2009-08-26 00:54
#11

Ingen inläggning men detta kan du ju smaska på vid tillfälle…

Chokladdoppade madeiraplommon

8 plommon

4 msk madeira

75 g mörk choklad

40 g vit choklad

Dela plommonen på mitten och ha over en halv matsked Madeira på varje plommonhalvas köttsida. Smält den mörka chokladen över vattenbad och doppa sedan plommonens skalsida i chokladen, låt sedan chokladen stelna. Smält den vita chokladen och lägg plommonen på bakplåtspapper. Ta sedan en gaffel och lyft på vit choklad som ringlas över plommonen och lägg upp 4 plommonhalvor på varje fat. Servera grädde eller glass till.

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

Bjornen
2009-08-26 09:10
#12

Plommonkompott                                                                     2hg toppsocker, 1½ liter plommon, 1½ dcl. vatten 2 msk. socker.

Salladsplommon                                                                                     till varjre kg plommon ½ liter inläggningsättika, 4.6 hg socker 2 bitar kanel, 1 bit ingefära, 10-12 nejlikor (1 bit lagerblad)

ophelia
2009-08-26 11:44
#13

Här kommer receptet på världens enklaste och godaste plommonkakaSkrattandeGår åt i ett naffs här hemma.

Detta behövs: ugnen 175 grader  35-45 minuter

10 mogna medelstora  plommon ,100g smältsmör/margarin, 3 medelstora ägg +2,5dl socker,2 dl vetemjöl (inget bakpulver)  lite florsocker att pudra över när kakan kallnat.

Kärna ur och dela plommonen i fjärde delar. Smörj en form  jag brukar ta en med löstagbar kant bröa den. Lägg ut plommonen i formen i ett mönster eller huller om buller.Smält smör/margarin och låt det svalna.Vispa socker och ägg poröst ju längre man vispar desto godare blir kakan.Blanda i vetemjölet och häll till sist i det avsvalnade smöret/margarinet.Häll smeten över plommonen och ställ in i ugnen i 175 graders värme i i ca 35-45 minuter. låt den svalna och sikta över lite florsocker.  Den är försvinnande gooood.

Annons:
korseett
2009-08-26 13:19
#14

jag tackar och bockar för de fina recepten

Loucar
2009-08-26 14:03
#15

Hittade ett recept på syltade plommon i Allers

 

2 stora el 4 små urkärnade plommon

lag

2 dl vatten

1d  socker

4-5 katrinplommon

1 stjärnanis

1 nypa vaniljsocker

Koka upp lagen i en kastrull. lägg i plommon och sjud på medelvärme i 10 min. Ta av kastrullen från värmen, täck med lock o låt svalna helt. Ta upp plommonen och stjärnanisen, häll över lagen i matberedaren och kör runt till en slät sås. Servera plommonen med såsen, rosmarincrackers/salta kex och magorost

Magorost är en blandning av mascarpone o gorgonzola.

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

Loucar
2009-08-26 20:27
#16

#14 kan rekommendera allers denna vecka mkt plommon där

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

korseett
2009-08-26 21:13
#17

ah ska köpa den då och det passar ju bra när man ska hem till sin gamla mamma också

Loucar
2009-08-26 23:20
#18

Precis mkt korsord är det ska läsa den lite senare o berätta så du inte köper grisen i säcken Flört

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

ophelia
2009-08-28 10:31
#19

Det går ju bra att frysa plommon också att använda till sylter ,pajer kräm m.m. gott till vinternSkrattande

Loucar
2009-08-28 10:45
#20

Korseett det var bara 2 recept o sånt du fått härinne redan så om du inte prompt vill ska du nog inte köpa tidningen

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

Annons:
korseett
2009-09-01 10:56
#21

haha köpte tidningen iallafall och såg det men mamma blev glad att få nåt att läsa

Upp till toppen
Annons: