Annons:
Etikettmatprat
Läst 2327 ggr
[Norum]
8/21/09, 8:09 PM

Följa recept?

Är jag ensam om att inte laga mat efter recept? Jag vet aldrig om man ska ha 1 msk av det ena och 0,5 dl av det andra. En dutt av det och en kllick av det andra samt vätska tills det blir bra.. Kan behövas en skätt av det tredje med ibland..

Jag kan laga massor med maträtter men jag har aldrig nåt recept.. Skäms

Annons:
Loucar
8/21/09, 8:17 PM
#1

Recept för mig är en inspiration inte nåt man följer slaviskt, sen finns det ju några grejor man måste följa typ stek o koktider men annars är det bara o exprimentera friskt.

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

Honestyisdead
8/21/09, 9:46 PM
#2

Följer aldrig recept slaviskt. Men har de som hjälp.

[Asta]
8/21/09, 9:57 PM
#3

Det beror påvad detär typ av rätt. Mat, då kan man alltid mixtra lite själv, mer se det som inspiration.

Kakor, godis, vissa efterrätter är jag mycket noga,för annars kan det bli helt fel.

Ibland om det är en viss maträtt jag tycker verkar spännande då följer jag receptet ganska noga första gången jag gör maträtten, för annars vet jag ju inte hur det är tänkt att smaka. När jag vet hur den är tänkt att smaka kan jag ägna mig åt lite improvisering.

Många gånger läser jag recept och har lite av idéerna i bakhuvudet och lagar helt fritt, men har fått lite tips.

AnneN
8/21/09, 10:11 PM
#4

Jag har recepten som inspiration och om det är något nytt jag provar att tillaga så försöker jag följa receptet på ett ungefär iallafall

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Loucar
8/21/09, 10:15 PM
#5

Asta du har helt rätt när det gäller bakverk etc där är det noga o följa recept.

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

Mitralis
8/22/09, 1:00 PM
#6

Jag gör som AstaGlad



Annons:
Maria
8/24/09, 1:20 PM
#7

Jag har receptet som en slags grund men ofta lagar man ju mat som man "kan" så att säga och då duttar och skvätter man i både det ena och det andra…Flört

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Norum]
8/24/09, 1:24 PM
#8

Tänk vad lika vi tänker, Bumbleboo! Glad

Maria
8/24/09, 1:28 PM
#9

#8Skrattande

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Superstars
8/24/09, 2:01 PM
#10

En san kock skall kunna kontruera sina ägna recept och våga mixa själv! Men man kan väl ta lite inspiration från olika recept som finns runt om kring. Som på netet och i böcker.Glad

evaste60
8/25/09, 10:25 PM
#11

Hej på er alla!  Jag är ny här på Matlust och jag älskar att laga mat! Flört

Jag sitter ofta och läser recept för att få inspiration. Efter det brukar jag få ideér på egna recept, som jag "kokar" ihop. Blir det gott, så skriver jag ner receptet och lagar det fler gånger.

/Eva

[Norum]
8/25/09, 10:31 PM
#12

*11 Så du lagar alltså inte det ursprungliga receptet, utan du trixar redan från start?

evaste60
8/25/09, 10:39 PM
#13

#12 För det mesta så trixar jag redan från start! Skrattande Jag har väldigt svårt att hålla mig till ursprungreceptet, vet inte riktigt varför… Obestämd

Visst händer det att jag följer ett recept till punkt och pricka, men då är det oftast ett recept jag fått av någon och ett recept som jag smakat och gillat.

Eva

Annons:
korseett
8/25/09, 11:26 PM
#14

Första gången gör jag gärna efter recept men sedan så blir det på gehör. Fast kylskåpsrensning kan bli riktigt trevliga maträtter ibland

Kramis65
8/26/09, 12:36 AM
#15

Jag tager det jag haver sa Kajsa VargSkrattande Jag hivar i både den ena och andra

// Ulrika

Medarbetare på Frivillig arbetare, sorg ochMatlust En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket. Man behöver inte veta allt, men man kan ta reda på det!

korseett
8/26/09, 12:38 AM
#16

#15 lät farligt att vara i närheten av dig när du lagar mat. Vem vet vilken maträtt du kan hitta på av mig!

Kramis65
8/26/09, 12:42 AM
#17

#16 OT Vad är lembas? har inte sett alla filmerna

// Ulrika

Medarbetare på Frivillig arbetare, sorg ochMatlust En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket. Man behöver inte veta allt, men man kan ta reda på det!

korseett
8/26/09, 11:41 AM
#18

#17 Alvbröd, fast inne på kolhydrater är det namnet på ett populärt egentillverkat brödsubstitut

dolfen
9/22/09, 6:01 PM
#19

Första gången jag gör efter ett recept följer jag det. (Man kan ju missa poängen annars.)

Om jag sedan vill testa en ny version så gör jag det nästa gång.

Om jag "bara" har en vision om vad jag ska göra, kikar jag på flera liknande recept och tar till mig sådant som tilltalar mig.

Chestnut
9/23/09, 12:56 PM
#20

Är det bara vardagsmat trixar jag hej vilt från början. En skvätt där, en dutt sånt någon minut i ugnen med det. Men är det mat som andra ska äta (typ min storasysters 18-årsfest) då följer jag recepten slaviskt (eller nästan, mixtrade lite med tilagningssättet på en rätt) Flört

Med vänliga hälsningar
Chess

Annons:
Anne
9/23/09, 4:32 PM
#21

Jag följer recept i stora drag, men mäter aldrig sånt som kryddor, olja och så vidare. Det blir lite på känn, och så smakar jag förstås av med mer av det som behövs.

Upp till toppen
Annons: