Annons:
Etiketterallergiöverkänslighetsjukdomar
Läst 4134 ggr
[Kreatia]
8/25/09, 10:06 PM

Eländiga mage

Är nyfiken på om någon här har erfarenhet av om omläggning av kosten kan hjälpa då man som jag har en usel mage som ställer till stora bekymmer för mig. Orkar inte dra alla krämpor här men vad jag mest funderar över är om kolhydratsnål kost kan hjälpa? Vet snart inte vad jag ska äta…men lik förb…är jag inte alls mager som en skrika utan har ca. 5 kilos övervikt.

Är kanske på fel forum men prövar här

Hälsningar från magdesporadosen!

Annons:
Loucar
8/25/09, 10:10 PM
#1

Prova först att ta bort mjölken den kan vara en stor bov…..om inte det hjälper ta bort gluten….lite svårt att råda dig då du inte skrivit några symptom

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

Mervi
8/25/09, 10:10 PM
#2

De flesta som skriver om magproblem på kolhydrater i fokus har blivit bättre med lågkolhydratkost.  Jag själv slipper gasig, svullen och krampig mage med LCHF,

Honestyisdead
8/25/09, 10:29 PM
#3

JAg får bättre mage då jag äter mindre kolhydrater. Och som sagt kan mjölken också vara en bov.

Mervi
8/25/09, 10:37 PM
#4

Visst, mjölken och sädeslagen med gluten.

Loucar
8/25/09, 11:07 PM
#5

Men vi ska nog akta oss för att ge för mkt råd innan vi vet vad problemet är jag skulle nog rekommendera att du söker upp en läkare…..

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

korseett
8/25/09, 11:10 PM
#6

mycket kan man göra själv och det är precis som de andra säger, plocka bort mjölk och gluten och se hur det fungerar. Ena riktiga skurkar kan de va.

Annons:
Maria
8/25/09, 11:11 PM
#7

Jag tror man får testa sig fram med uteslutningsmetoden…

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Asta]
8/25/09, 11:18 PM
#8

Jag tror också på att testa lite. Går man till en läkare är det ungefär vad de rekommenderar. Åtminstone är det vad jag fick göra. Själv får jag stora problem när jag ätit för mycket fet mat.

Testa med att utesluta olika saker ur din kost. Var konsekvent någon vecka och testa sedan något annat.

[Kreatia]
8/25/09, 11:35 PM
#9

Tack för tipsen. Jag har i princip prövat allt… har undersökt allt som går att undersöka. Är ej glutenallergiker, ej mjölkallergiker, har ej magsårsbakterien heli nånting etc etc men ändå får jag inte bukt med magen. Är gallopererad och har märkt att jag inte tål alltför mycket fett så Lchf kost är lite svårt, tror jag. Har testat idag att äta grädde, turkisk yoghurt och feta ostar så få se då om magen slår bakut. Har dragit ner drastiskt på kolhydrater i veckan…jag önskar av hela mitt hjärta att jag blir frisk i magen. Den senaste diagnosen är colon irritable, IBS, tarmfickor, tarm och magkatarr och nedsatt bukspottkörtel dvs. jag producerar för lite matsmältningsenzymer. Har haft för mycket candidasvamp också i tarmsystemet men fick hjälp av en homoepat med det problemet. Hoppas jag inte tröttar ut er med allt mitt sjukdomsprat men jag håller på att vara väldigt trött på min eländiga mage. En period var jag så desperat att jag föreslog min läkare att operara bort tjocktarmen och få en stomi istället men fick inget gehör (tack och lov, får man väl säga) Tack i alla fall för alla era råd och jag önskar er en trevlig och frisk höst!

[Kreatia]
8/25/09, 11:35 PM
#10

Glömde berätta att jag har prövat olika dieter förutom renodlad LHCD men inget har hjälpt. Är inne på att jag kanske inte tål något tillsatsmedel eller annat som finns i halvfabrikat. Ska försöka bara äta mat som jag lagar själv från råvaror men ibland räcker inte tiden till då man som jag jobbar mer än heltid ibland.

korseett
8/25/09, 11:44 PM
#11

du kan även kika inne på kolhydrater som har en speceill kategori som heter Vi med mag-tarmsjukdom ( har jag för mig) Läs där och se vilka erfarenheter som finns

lycka till med att bli frisk!

Mervi
8/26/09, 4:06 PM
#12

Det finns massa erfarenheter på Kolhydrater iFokus när det gäller olika magåkommor. De flesta har blivit bättre eller helt bra.

[Spanaren]
8/26/09, 5:00 PM
#13

Jag själv fick till slut komma till en dietist. Jag hade med mig en lista med uppskrivna saker som jag brukade bli dålig i magen av.

Dietisten såg direkt vad jag inte skulle äta :-)

Födoämnesallergiker är vad jag var och tar nu allergimedicin i förebyggande om jag är bortbjuden och inte vet vad värd/värdinnan har i maten.

Så bra jag blev när jag kan undvika ämnen som jag inte tål med!

Lycka till Kreatia/kram Spanaren

Annons:
[Kreatia]
8/27/09, 1:14 PM
#14

Tack för att ni bryr er. Jag undrar om någon av er har gjort en födelseämnesallergitest? Jag vet inte riktigt som "spanaren" vad jag inte tål. Märker ju förstås att vissa matingredienser som t.ex rå lök, rökt kött, för mycket fett etc inte är bra för mig men det skulle vara bra för göra en ordentligt test. Åt mycket fett i går och nästan inga kolhydrater men fick dundrande huvudvärk och problem med förstoppning i morse!!!! Något jag aldrig brukar ha utan det är oftast tvärtom. Har inte direkt haft kramper och ont men den vanligta olustiga brännande, känslan finns kvar. Känns också som om tarmen har fastnat på nåt underligt sätt i magen. Allt känns så stramt och konstigt. Suck! Tur man är van numera…har varit väldigt mycket sämre förut så det går ändå åt ett friskare håll, trots allt!

[Spanaren]
8/27/09, 1:33 PM
#15

Kreatia försök med att skriva ned vad du brukar bli dålig av.

T. ex. jag trodde det första var mjölken som var boven och sedan mjölet, men det var lingonsylten *ler*

Blev dålig bland annat när jag åt Janssons Frestelse … då var det ansjovisen som var boven plus kryddpeppar osv…

SaBa resitent blev jag :-)

Sa står för saker som innehåller Salicylsyra

Ba står för saker som innehåller Benesoesyra

/kram Spanaren

Ps Försök med att göra din egen mat så slipper du dessutom många konstiga tillsatser.

Ds Du är själv din bästa dräng med att komma på vad du tål eller inte tål

[Kreatia]
8/28/09, 7:11 PM
#16

Jo har börjat förstå det mer och mer. I dag har jag fortsatt äta "fettig" mat och lagat allt från scratch. Mår till min stora förvåning riktigt bra. Tror som du att det är nåt jag har ätit i alla år som jag inte har tålt. Nu gäller det bara att komma på vad. Men som sagt jag har tänkt göra mat som är naturlig med inga tillsatser. Såg till exempel att köttbuljongtärning som jag ofta har använt innehåller nåt E-nummer. Har nyss ätit stekt lax stekt i äkta smör med turkisk yoghurt och grönsaker plus två smala flatbröd. Ingen kramp och smärta än så länge…peppar peppar. En trevlig helg önskar jag er alla. Själv åker jag till Rhodos på söndag och då gäller det att tänka sig för vad man stoppar i sig:-)

Upp till toppen
Annons: