Matprat

Rotmos

2009-08-22 23:11 #0 av: Cajza

Idag har jag köpt kålrötter och imorgon ska jag göra rotmos. Nu är kålrötterna som bäst och det är lätt att göra och det bästa, det är gott.

Någon som brukar laga rotmos?

Karin
Medarbetare på Days of Our Lives
Uppfödare av perser & exotic - S*Kattakombens

Anmäl
2009-08-22 23:17 #1 av: AnneN

Gjorde en lite egen version av rotmos i våras, då använde jag kålrötter, potatis, morötter, palsternacka och det blev jätte gott Glad

/Mvh Anne
~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Anmäl
2009-08-22 23:18 #2 av: Cajza

Jag har inte palsternacka i, annars har jag samma och visst är det gott.

Karin

Anmäl
2009-08-22 23:34 #3 av: [Norum]

Rotmos är ju jättegott. Fast det är sällan jag gör det.. men skulle aldrig köpa på påse, den smakar ju urk.. bläää

// Skruttis

Godmanskap & Gmfinfo

Anmäl
2009-08-23 13:07 #4 av: Cajza

Nu är rotmosen klar, den blev jättegod.

Karin

Anmäl
2009-08-23 13:32 #5 av: Loucar

det finns ju en variant på rotmos som heter rotvälska och är en rätt från Norduppland. Recept finns i boken Uppländsk undfägnad men jag har inte tillgång till den så jag kan bidra med receptet. Nån annan som har boken o kan skriva av det kanske.

Anmäl
2009-08-23 18:32 #6 av: Cajza

#5 Om man Googlar ordet "rotvälska" kommer det upp att det betyder obegripligt språk .

Karin

Anmäl
2009-08-23 19:07 #7 av: Loucar

Jo det betyder det också men om du söker på uppländsk undfägnad ska du se att det dyker upp även där.

I denna använde man buljong och en kryddbukett om jag inte minns fel o det slog det vanliga rotmoset med hästlängder smakmässigt. Får kolla efter receptet när jag är hos mamma nästa gång för jag tror hon har boken.

Anmäl
2009-08-23 19:50 #8 av: Cajza

#7 Jag kokar mina kålrötter i två buljongtärningar (kalvbuljong).

Karin

Anmäl
2009-08-23 20:50 #9 av: [Spanaren]

Detta recept var bra/kram Spanaren

Rotmos 

8 mjöliga potatisar

1 kålrot

1,5 deciliter mjölk

1 matsked margarin

salt

peppar

muskotnöt

Skala potatisarna och kålroten. Skär i mindre bitar. Koka mjuka i saltat vatten. Häll ur vattnet.

Mosa potatisarna och kålroten och tillsätt margarinet och mjölken i moset i små portioner tills moset har en lämplig konsistens. Krydda.

Vill du göra moset laktosfritt kan du använda kokvattnet i stället för mjölk.

Alla recept från den 09.01.03:

Anmäl
2009-08-24 13:18 #10 av: Maria

Jag gör alltid egen rotmos och har potatis i för att binda och morötter för den fina färgen.

Dessutom brukar jag ha rikligt med hackad persilja i också. Både gott och vackert.

Rotmos går bra att frysa också så därför kan man göra en rejäl gryta när man ändå håller på.

/Maria

Anmäl
2009-08-24 13:25 #11 av: [Norum]

*10 Jaha? Blir den inte grynig alls när man har fryst den? Förvånad

// Skruttis

Godmanskap & Gmfinfo

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.