Annons:
Etikettveggo-vegetariskt
Läst 1267 ggr
Loucar
2009-09-11 00:26

Sheperd´s pie på svamp

Hittade ett recept på en annorlunda Sheperds pie i Allers som kan passa bra nu när det är svamptider.

4 personer

500 gram blandsvamp

1 gul lök

1 vitlöksklyfta

olja till stekning

2 matskedar tomatpuré

½ tesked paprikapulver

1 matsked worcestersås

salt och peppar

Potatismos

cirka 10 potatisar

3 matskedar smör

salt och vitpeppar

en nypa riven muskot

2 äggulor

Skala potatisen och koka den mjuk i lättsaltat vatten. Häll av vattnet och låt ånga av en stund. Pressa potatisen och rör i smöret. Smaka av med salt, peppar och lite muskot. Låt svalna en stund. Rör ner äggulorna. Ställ moset åt sidan så länge.

Sätt ugnen på 200 grader. Ansa svampen. Skala och hacka löken och vitlöken.

Hetta upp en stor stekpanna med olja. Fräs löken och vitlöken i 2-3 minuter. Tillsätt svampen och låt den brynas 3-4 minuter.

Tillsätt resten av ingredienserna. Rör om och fortsätt stekningen några minuter. Smaka av med salt och peppar.

Lägg svampfräset i en stor eldfast form eller fördela i fyra portionsformar. Täck med potatismos och släta till ytan.

Gratinera i ugnen i cirka 20 minuter.

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

Annons:
DesK
2009-09-11 09:42
#1

Suveränt  Glad

Går det lika bra att "plocka" svampen i grönsaksdisken?

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Loucar
2009-09-11 09:44
#2

Det går säkert jättebra DesK. Jag var ute igår o hitta både höstkantareller, vanliga gula kantareller och 3 stora blomkålsvampar.

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

DesK
2009-09-11 09:48
#3

Åh, jag blir avis, men jag håller mig till grönsaksdisken

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Upp till toppen
Annons: