Annons:
Etikettveggo-vegetariskt
Läst 2145 ggr
korseett
9/28/09, 10:54 PM

Ugnsstekta rotsaker

Något som är populärt här hemma är när jag klyftar potatis, kålrot, rödbetor och fänkål och steker det i ugnen. Man behöver tänka på det att rödbetor och kålrot behöver längre tid på sig så de ska läggas in först. Kålrot på våren behöver nog kokas lite först innan den läggs på plåten medan färska på hösten går snabbare.

Fänkålen tar kort tid på sig så de lägger man på när det är 10 minuter kvar.

Jag klyftar allt och lägger i separata plastpåsar. Sedan häller jag sesamolja som är en fin wokolja och därmed lämplig för ugnen, och skakar om påsarna. Rosmarin till rotsakerna passar fint så det kan man blanda i med.

Ugnen ska vara på 200 grader om det är varmluftsugn och 225 grader med en vanlig ugn. Beräkna 20 minuter för potatisen och lite mer för rödbetorna och kålroten.

När allt är klart i ugnen så strör jag över flingsalt och blandar om. Klart att servera!

Annons:
aggeelin
9/28/09, 11:06 PM
#1

Mums det är populärt hos oss och grannen var här och åt för ett tag sen och blev också förtjusta, mums

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Loucar
9/29/09, 12:11 AM
#2

Ugnstekta rotsaker är alltid gott i olika skepnader. Om ni inte har provat att ha i blomkål kan jag rekommendera det starkt.

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

aggeelin
9/29/09, 12:22 AM
#3

#2 Blomkål oprovat, tack för tipset. Jag har i äpple ibland så att det mosar sig lite, det blir gott, om man tycker om äpple förstås

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Honestyisdead
9/29/09, 1:44 AM
#4

Hela solovitlökar blir jättegoda i ugnen. Tomater också. Skivade.

Åsa S
9/29/09, 10:18 AM
#5

Själv föredrar jag gulbetor istället för rödbetor då man ska blanda olika rotsaker i ugnen, det ser så kladdigt ut när rödbetorna färgar av sig.

aggeelin
9/29/09, 10:21 PM
#6

Smaken är olika vi gillar de röda betorna förresten - har ni provat polkabetor?

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Annons:
DesK
9/29/09, 10:50 PM
#7

Ugnsstekta rotsaker är smaskens, det äter man alldeles för sällan  Tungan ute

Polkabetor är också gott och vackert  Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Loucar
9/30/09, 10:12 AM
#8

Polkabetor har jag inte provat än så det måste ju inhandlas och tillagas.

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

aggeelin
10/2/09, 1:18 AM
#9

Jag har turen att ha en KRAV-odlande bror, det ligger i släkten att äta grönt.

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Martin
10/2/09, 6:31 PM
#10

Vanlig gul lök, shalottenlök och rödlök gör sig också bra att klyftas / grovhackas (snarare delas) och lägga ner i formen.

mvh Martin

Loucar
10/2/09, 9:00 PM
#11

#9 Såna bröder är bra att ha.

#10 Rödlök slinker ofta med får prova med schalottenlök också för det gillar jag verkligen.

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

DesK
10/2/09, 10:08 PM
#12

Jag har alltid i någon lök och hela skalade vitlöksklyftor också

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Puhlo
10/5/09, 8:00 PM
#13

Jag stoppar in allting samtidigt, men kör på ju hårdare de är, desto mindre bitar.

Potatis som är rätt mjuk är större bitar, och rödbetor etc får små bitar.. Det blir klart samtidigt, och ibland får de lite mer tugg, vilket jag tycker är gott.

Annons:
Loucar
12/1/09, 9:34 AM
#14

Jag gjorde potatisklyftor med rödlök och fetaost häromdagen, mot slutet hade jag även på lite svarta oliver och så olivolja, flingsalt och örtkryddor förstås. Vart supergott.

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

Maria
12/1/09, 10:45 PM
#15

#13 Jag gör precis som duGlad

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: