Annons:
Etiketternötviltgris
Läst 1571 ggr
DesK
2009-09-11 19:59

Restanvändning

Ofta är vi dåliga att ta hand om resterna, delvis därför att vi har 2 hundar som gärna äter upp alla våra rester.
Idag gjorde jag dock nedanstående resträtt som hela familjen blev nöjda med. Vinslattar fryser jag i istärningslåda och förvarar sedan i plastpåse i frysen.

**Köttgryta av stekrest
**1 bit stekrest1 stor gul lök
2 stora morötter
1 bit squash
några kalla kokta potatisar
1 köttbuljongtärning
1/2 liter vatten
lite svamp
soya
peppar
vitlök
blandad örtkrydda
3-4 tärningar fryst vitt vin
1 liten burk creme fraiche

Skala och strimla löken. Smält lite smör i en gryta och fräs löken, tillsätt skalad och skuren morot, krydda och häll på vattnet och lägg i buljongtärningen. Låt koka en stund.
Skär köttet i tärningar och lägg i grytan.
Krydda och lägg i den skurna svampen.
Lägg i vintärningarna, låt koka 10 minuter.
Tillsätt squash skuren i tjocka bitar och den kokta potatisen skuren i bitar och sist creme fraichen. Låt koka cirka 10 minuter till och smaka till sist av med mer kryddor.

Servera grönsallad till

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
Loucar
2009-09-11 20:05
#1

Bra tips.Glad Det blir ju ofta rester när man äter stek.

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

DesK
2009-09-11 20:13
#2

Japp och ibland känner man bara inte för kall stek med sallad, även om det är gott också

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Loucar
2009-09-11 20:15
#3

Nej pytt i panna blir det mest här om jag ska va ärlig.

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

MaMaMade
2009-09-11 22:14
#4

Blir ofta stekrester över här då vi mer el mindre lever på älgkött…det blir *inte* gott när det legat i frysen som rest, torrt o tråkigt. Då brukar jag göra gryta på det, går ju fort när köttet redan är klart sas. Mkt lök, vitök, grädde o en skvätt soya blir det oftast…har inte morötter hemma särskilt ofta.

Går ner lättare än ren stek hos ungarna också…vovvarna hos oss föredrar när vi äter stek vill jag lova! Flört

Loucar
2009-09-11 22:24
#5

Tror jag flyttar hem till dig ett tag #4 gillar älgköttGlad

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

MaMaMade
2009-09-11 23:13
#6

Är sjukt less på det…ungarna har svårt för det, särskilt Minstan som har lite tuggproblem. Man får se till att långköra det så att det blir riktigt mört o dränka det i fett så går det ner. Jag känner inte ens att det smakar vilt längre!

Det är Gubens passion att jaga älg o med taskig ekonomi känns det hemst att vi sålt vidare till underpris förut. Det kostar honom 7000 kr att jaga i år…får se hur mkt kött vi får innan jakten är över.

Tacka vettja sidfläsk! Tungan ute

Annons:
Upp till toppen
Annons: