Annons:
Etiketterfiskskaldjur
Läst 2215 ggr
Chestnut
10/4/09, 3:16 PM

Tonfisklasagnette

Var på experimenterings humör igår och resultatet blev en väldigt god tonfisklasagnette. Tycker om tonfisk väldigt mycket, speciellt kombon tonfisk och pasta.

Tonfisklasagnette, 4-5 portioner, ugn 200 grader.

2 burkar tonfisk i vatten
1 burk krossade tomater
½ grönsaksbuljong tärning
2,5 deciliter vatten
1 matsked tomatpuré
1 matsked vetemjöl
1 klyfta pressad vitlök
10 deciliter fullkornslasagnette
2 matskedar +1 matsked olivolja
1 grovriven morot
½ röd paprika, skivad
1 deciliter champinjoner
½-1 gul lök, grovhackad
1,5 deciliter riven ost
1 kryddmått chilipulver
Basilika (torkad eller färsk)
Oregano (torkad eller färsk)
Salt
Svartpeppar

  1. Börja med att koka upp pasta vatten, minst 1½ liter. När vattnet kokar, salta rikligt och häll i 2 msk olivolja. Tilsätt därefter pastan och koka i cirka 5 minuter (pastan ska inte bli färdig på långa vägar!) utan lock. Häll av i durkslag och låt svalna.
  2. Fräs den pressade vitlöken, gul lök, riven morot och champinjoner i 1 matsked olivolja.
  3. Häll ut tonfiskspadet och tillsätt tonfisken till grönsakerna. Ha spisen på medelvärme.
  4. Tillsätt 2 deciliter vatten, krossade tomater och buljongtärning. Låt koka upp och koka i 5 minuter.
  5. Blanda mjölet med 0,5 deciliter vatten till en klumpfri blandning.
  6. Dra av kastrullen från plattan och rör i mjölblandningen, chilipulver samt tomatpuré.
  7. Låt koka upp under omrörning och därefter sjuda i 5-8 minuter. Smaka av med salt, svartpeppar, basilika och oregano.
  8. Lägg paprikan i skivor i en ungsfast form. Lägg dit lasagnetten och häll till sist över tonfiskssåsen. Blanda väl.
  9. Strö till sist över riven ost och sätt in formen i övre delen av ugnen. 200 grader i cirka 15 minuter.
    Tonfisklasagnetten är klar när osten har blivit gyllenbrun och om man sticker genom en pastabit så är den al dente.

Serveras gärna med en grönsallad!

/Amanda

Med vänliga hälsningar
Chess

Annons:
DesK
10/4/09, 3:46 PM
#1

Låter mycket gott  Tungan ute

Vad är egentligen skillnaden mellan lasagnette och lasagne?

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Chestnut
10/4/09, 3:55 PM
#2

Lasagne är stora plattor medans lasagnette är små kvadrater som är lite vågiga.

Med vänliga hälsningar
Chess

DesK
10/4/09, 4:00 PM
#3

#2 Ah, tackar för informationen  Glad Borde jag kanske kunna ha räknat ut  Foten i munnen

Dags att baka kanelbullar här  Skrattande

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Loucar
10/4/09, 4:28 PM
#4

Låter supergott detta ska provas.

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

Chestnut
10/4/09, 4:44 PM
#5

Kul att det uppskattas Glad

Med vänliga hälsningar
Chess

Loucar
10/4/09, 9:09 PM
#6

Tonfisk och pasta är ju som du säger en väldigt bra kombination. Jag gör rätt ofta pasta och tonfisksås. Jag har alltid tomat i och även fänkål tycker jag passar till tonfisken.

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

Annons:
Upp till toppen
Annons: