Annons:
Etiketterförrättersmårättertillbehör
Läst 3297 ggr
Yarrow
2009-10-15 20:31

Smaksatt olja

Jag har fått för mig att jag vill göra smaksatt olja, salt och andra roliga grejer. Göra personliga ettiketter och ge bort i julklapp.

Men jag hittar inga bra recept på nätet. Någon som har något kul att dela med sig av?

Undrar lite hur långt innan man kan göra den och hur länge den håller och så vidare.

Annons:
Loucar
2009-10-15 21:30
#1

Här har du en tråd om smaksatt salt det finns ett recept lite längre ner i tråden. Själv brukar jag ta fling eller havssalt i morteln med olika kryddor.

Här finns ett recept på chiliolja.

Jag gör bara så mycket som jag ska ha varje gång så jag har inte tänkt på hur länge det håller.

En annan bra present är ju torkad svamp i en liten burk med fin etikett.Glad

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

aggeelin
2009-10-16 01:32
#2

Jag gick en basilikakurs, där tyckte man att det var riskabelt att göra egen olja, det kunde bli bakterier i ? tror jag att det var som argument.

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

MonisN
2009-10-16 10:51
#3

Chili- och rosmarinolja är väldigt gott. Det köpte jag i Italien. Har dock inte smakat hemgjord. Rosmarinoljan var extra god att steka kött iTungan ute

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


MonisN
2009-10-16 10:54
#4

Glömde säga att det såklart var olivolja!

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Yarrow
2009-10-16 14:24
#5

#1 Tack!

Jag som hade forumsökt men den missade jag!

Svamp är ju jättemysigt. Älskar svamp själv men är ingen "Gå ut i skogen och plocka själv- person" :(

Yarrow
2009-10-16 14:27
#6

#2 Ja! det läste jag också någonstans. Men sedan läste jag någon annanstans att det inte varit något uppmärksammat sjukdomsfall av såna bakterier sen på 60-talet.

Nu ska man ju inte tro allt man läser på nätet. Därför jag blev så fundersam.

#3 Låter jättegott! Ska prova och se om det går själv! Glad

Annons:
Upp till toppen
Annons: