Annons:
Etikettmatprat
Läst 1454 ggr
Honestyisdead
2009-10-23 14:37

Förrätt eller efterrätt?

Du får en tvårättersmiddag. Du måste välja att ta en med antingen förrätt eller efterrätt. Vad väljer du?

Annons:
[Norum]
2009-10-23 15:00
#1

Jag tar hellre en efterrätt än förrätten faktiskt. Lagomt mätt efter middagen och sen sitta ner och njuta av nåt onödigt gott, mums!

Honestyisdead
2009-10-23 15:08
#2

Jag är inget fan av efterrätter, så jag tar definitivt förrätt. Glad

Loucar
2009-10-23 15:11
#3

Jag tycker givetvis om efterätter också men om jag måste välja blir det oftast förrätt. Att jag väljer så beror på att vi oftast tar in meze eller någon annan provsmakningstallrik med olika rätter. Äter jag efterätt så kommer den oftast tvärt på huvudrätten och då är man ju oftast rätt mätt redan, det brukar ta lite längre tid mellan förrätt och huvudrätt så då hinner man smälta det hela lite bättre.

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

Sehvrin
2009-10-23 15:23
#4

Brukar känna rätt stort sockerbehov efter att jag ätit, så jag skulle välja efterrätt.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

[cancan]
2009-10-23 18:48
#5

När vi är ute och äter brukar vi alltid beställa in typ vitlöksbröd eller något likvärdigt. Så jag får säga förrätt.

dolfen
2009-10-23 20:20
#6

Väljer förrätt och tigger sedan till mig lite efterrätt av någon vänlig själ. Flört

Annons:
MonisN
2009-10-24 23:36
#7

Tycker ofta att det blir för mycket mat med både förrätt och varmrätt, därför väljer jag efterrätt. Den kan man alltid trycka ner även om man är proppmättSkäms

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Chrihanna
2009-10-25 16:19
#8

Jag väljer efterrätt, absolut.

Oftast är jag så hungrig så jag vill ha in varmrätten omgående. Men är jag inte så hungrig är både för och efterrätt bäst Flört

Martin
2009-10-25 22:05
#9

Förrätt, alla gånger. Glad

mvh Martin

MonisN
2009-10-25 23:17
#10

Nu vet jag inte riktigt hur många kvinnor vs män som svarat, men har en känslan av att det är flest kvinnor. Lite förvånad är jag att så många kvinnor valt förrätt, trodde det skulle vara övervägande efterrätt för kvinnorna. Fördomsfullt kanske?

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Loucar
2009-10-26 08:24
#11

Varför skulle vi hellre vilja ha efterrätt Monis?

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

Honestyisdead
2009-10-26 20:58
#12

Ja varför skulle kvinnor hellre äta efterrätt Glad

MonisN
2009-10-27 19:53
#13

#11 & 12 Jag har tyckt mig märka att män hellre äter mer mat än söta desserter, åtminstone om man ska tro den glädje dom visar när maten bärs in TVÅ gånger, en förrätt och en varmrättFlört Kvinnorna brukar mer sukta efter smarriga desserter. Detta var nu ingen vetenskaplig analys utan bara en känsla jag hade. Kanske finns det någon eller några män här som kan dementera eller bekräfta?Flört

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Annons:
Loucar
2009-10-27 19:56
#14

Då har vi helt olika erfarenheter Monis de flesta män jag känner är riktiga gottegrisar och tar helst för, huvud och efterrätt. Flört

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

MonisN
2009-10-27 20:11
#15

Jo, vid närmare eftertanke är dom nog både mat- och gottegrisarTyst

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


[Tassy]
2009-10-29 15:22
#16

Eftersom jag är så liten i maten brukar jag bli mätt på de flesta förrätter, så vida det inte är en munsbit typ då. Så jag valde efterrätt, eventuellt att jag orkar ta nån liten tugga när jag väl ätit huvudrätten :P

MaMaMade
2009-11-01 10:57
#17

Det beror på om det skall ätas hemma hos mig, någon bekant eller på resturang och vilken meny restaurangen bjuder på.

Hemma går vilket som för då vet jag vad som kan tänkas bjudas på så det kan bli vilket som, beroende på vad jag är sugen på just då såklart! Flört

På restaurang brukar det nog överlag bli förrätt då jag tycker att de ställen jag någon gång besöker har rätt så tråkiga efterrätter.

Hos vänner föredrar jag nog oftast förrätt då de lite snällt sagt inte direkt är några konditorer. Inte för att man är proffs på bakning själv men jag har några säkra kort så att säga. Skäms Oskyldig

Loucar
2009-11-01 13:06
#18

Verkar som förrätter vinner om än med väldigt liten marginal.

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

DesK
2009-11-01 13:14
#19

Jag röstar nog på förrätt, för det mesta i alla fall  Glad

Fast en riktigt smaskig efterrätt är väldans gott ibland Tungan ute

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

SaraC
2009-11-02 19:39
#20

Efterrätt om jag måste välja. Annars är det helt beroende på urval av för- och efterrätter, vad det är för varmrätt och vad jag känner för just då!

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Annons:
Upp till toppen
Annons: