Annons:
Etikettfågel
Läst 1590 ggr
Loucar
10/13/09, 1:23 PM

Kyckling

Tänkte vi kunde vara lite kreativa och skapa lite nya eller skriva ner våra "gamla" recept genom att vi utser 3 ingredienser som rätten ska innehålla och därigenom ser hur många olika varianter vi kan få ihop.

Denna gång är ingredienserna kyckling (i alla former), färska örter (valfritt vilka) och lök.

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

Annons:
Sovgott
10/13/09, 1:44 PM
#1

Jag har ett favoritrecept som jag gärna delar med mig av!

Kyckling och pasta med krämig sås (4 portioner)

4 färska kycklingfiléer

150 gram färska champinjoner

1 purjolök

Smör

2 matskedar vetemjöl

2 deciliter vatten

1 hönsbuljongtärning

2 1/2 deciliter grädde

125 gram färskost Cantadou vitlök och örter

1 kryddmått vitpeppar

1 kryddmått salt

Hackad persilja

Skär kycklingfiléerna i strimlor. Skölj och skiva champinjoner och purjolök. Stek kycklingbitarna i smör i en traktörpanna. Ta upp kycklingköttet och lägg på en tallrik. Fräs champinjoner och purjolök. Lägg tillbaks kycklingköttet. Vispa ner mjölet i grädden. Häll i. Tillsätt vatten, buljongtärning, osten i bitar och kryddor. Låt allt koka upp under omrörning. Låt koka cirka 3-5 minuter. Strö över persilja. Servera med pasta.

Loucar
10/13/09, 1:46 PM
#2

Låter jättegott #1, detta ska jag prova vid tillfälle.Glad

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

Loucar
10/14/09, 2:31 PM
#3

Här är mitt bidrag passar bra nu när det är äppeltider.

Kycklinggryta med cidersmak

600 gram tärnad färsk kyckling

1 matsked olja

salt, peppar

1 matsked fransk senap

1½ deciliter äppelcider

1 deciliter vispgrädde

margarin

4 schalottenlökar

1 äpple

½ deciliter hackad persilja 

Värm olja i en gryta. Bryn köttet, salta och peppra. Rör ner senap och cider och låt det småkoka. Rör ner lite grädde i taget så såsen kokar ihop. Skala löken och hacka den och äpplet i mindre bitar. Stek löken och när den börjar bli mjuk tillsätt äppelbitarna. Fördela blandningen i grytan och servera med ris och en fräsch sallad.

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

DesK
10/14/09, 8:54 PM
#4

Stekt kyckling med gräddsås och stekt lök

4 kycklingfiléer
1-2 gula lökar
Morötter
Broccoli
Färsk basilka
Färsk persilja
Salt
Peppar
Vitlök
3 deciliter grädde eller creme fraiche
smör

Skala, dela och skär löken i fina halvskivor. Smält lite smör i en rymlig stekpanna och stek löken sakta tills den är gyllenbrun och salta helt lätt. Lägg över den på ett fat.
Stek sedan kycklingfiléerna i lite smör i samma stekpanna som du nyss stekte löken i och krydda med vitlök, peppar och salt. När filéerna är lagom brynta runt om häll på cirka 3 deciliter grädde och låt puttra till kycklingfiléerna är färdiga.
Hacka under tiden basilkan och persiljan rätt fint.
Ta upp filéerna och lägg på ett uppläggningsfat, garnera fatet med lite lättkokta morötter och broccoli. Lägg även den stekta löken på samma fat.
Tillsätt det hackade kryddgröna till grädden och låt såsen bli varm, smaka av till angenäm styrka och smak.

Servera med gammaldags pressgurka och kokt potatis.

Detta är en snabbvariant av den förr så vanliga vårkycklingen.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Loucar
10/15/09, 1:00 AM
#5

Låter inte heller helt fel, kyckling och broccoli är en bra kombination.Tungan ute

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

Upp till toppen
Annons: