Annons:
Etikettmatprat
Läst 33050 ggr
[Norum]
2009-10-18 14:02

Frysa persilja

Jag har precis tagit in årets sista skörd av persilja och ska frysa den. Jag brukar skölja den och sen frysa den som den är. Är det nån som gör på ett annat sätt och den fortfarande ser fräsch ut när ni tar fram den?

Annons:
Loucar
2009-10-18 14:43
#1

Jag brukar göra som du men hacka den innan jag fryser den. Jag använder ju persiljan mest i såser, grytor eller omeletter så mitt knep är väl att ha på den precis innan servering för att den ska se fräsch ut.

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

[Norum]
2009-10-18 15:12
#2

Då gör vi lika då, fast jag hackar den inte. Men det kanske blir bäst om man gör så?

DesK
2009-10-18 15:37
#3

Jag frysen persiljan som den är, men ser till att den är riktigt torr innan jag lägger den i påsar. Då är det lätt att ta fram så mycket man vill ha åt gången  Glad Ibland gör jag pesto med persilja, det blir också gott.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Loucar
2009-10-18 15:45
#4

Finns nog inget rätt eller fel när det gäller att hacka först eller inte att jag gör så är för att det går snabbt att bara ta fram ur frysen och strö på.

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

dolfen
2009-10-18 17:23
#5

#0 - Kanske passa på att göra persilade!?

Loucar
2009-10-18 17:34
#6

Inlagd gurka till älgsteken kanske kan vara nåt också då går det åt en del persilja.

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

Annons:
MonisN
2009-10-18 18:13
#7

På den tiden mina föräldrar hade trädgård, fick jag alltid mycket persilja. Jag hackade den i matberedaren och frös in i plastlådor. Perfekt att kunna ta så mycket man behöver utan att hacka den när man ska ha denTungan ute Nu får jag köpa färdighackad från frysdiskenGråter

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


[Norum]
2009-10-18 19:36
#8

#7 Persilja kan du ju odla i en hink/kruka/bytta eller vad du vill använda på en balkong..

Ska hacka denna omgång och se om det blir nån skillnad.

MonisN
2009-10-18 20:01
#9

#8 Jo, jag vet! Jag har också trädgård, men det blir liksom aldrig av för allt jag sätter dörGråter Barrväxter verkar vara det enda som vill sig hos migObestämd

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Maria
2009-10-18 20:25
#10

#9 I år så hade jag persiljan i en gammal trälåda. Helt perfekt.

Jag brukar faktiskt köpa småplantor i en rektangulär låda som man bryter isär i lämpliga plantor.

Allra godast är bladpersilja tycker jag för det är mycket mer smak i den.

Jag hackar den också innan jag fryser. Det är ren lathet, för då är jobbet så att säga redan gjort när man sedan tar fram den.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Loucar
2009-10-18 20:30
#11

Håller med bumbleboo om bladpersiljan första gången jag provade hade jag lite svårt för smaken men det var bara ovana.

Nu föredrar jag den före den krusiga som vi är vana vid från trädgårdslandet.

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

MonisN
2009-10-18 20:32
#12

#10 Egentligen är det nog ren lathet och glömska att jag aldrig planterar den i krukor. Vi är ofta bortresta flera veckor på semestern, så det är problem med vattningen också. Men nästa år kanske jag gör detSkrattande

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


salasso
2009-10-19 10:42
#13

Jag köper persilja på hösten i stora knippen och då den bara kostar omkring 40 kronor kilot, motsvarande kilopris på vintern i plastaskar hamnar på  långt mer än 250 kronor/kilot.

Klipper sedan bort de största och grövsta stjälkarna och spar dem separat, knackar sönder dem med knivskaftet och använder stjälkarna som när man "knackat" sönder dem, får en otrolig persiljesmak och använder dem som smaksättare till grytor.

Klipper sen ner persiljan i plastburkar (ganska löst), det vill säga inte packar den. sen är det bara att skrapa ur den när man behöver.

Jag gör likadant med dill, och där spar jag stjälkarna separat i en blastbytta och har när jag kokar potatis eller fisk.

Ungefär samma `höstpriser´ på dill som persilja

                                                       Vänlig Hälsning

                                                            Sören Skrattande

                                      medarbetare i Matbröd

Annons:
Upp till toppen
Annons: