Annons:
Etiketterfiskskaldjur
Läst 1947 ggr
Martin
2009-10-25 19:17

Heta räkor

Har surfat runt lite för att hitta ett gammalt favoritrecept, "Heta räkor".

Kommer inte ihåg riktigt vad det var, för det var nog 10 år sedan jag gjorde det.

Men man fräste på hackad vitlök, chilli och lite annat i ett stekjärn, och sedan på med creme fraiche eller liknande. Sist på med räkor, och serverat med bröd till.

Någon som har ett liknande recept liggande någonstans?

Eller så får jag helt enkelt improvisera lite Glad

mvh Martin

Annons:
DesK
2009-10-25 19:31
#1

Marrnyman din grundidé låter jättegod, så det är bara att köra på! Tungan ute Tänk bara på att räkorna inte får steka med så länge, då blir de sega och mindre kuliga.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Loucar
2009-10-25 19:37
#2

Marny ifall du vill prova nåt nytt och enkelt tar du och pressar lite vitlök, finhackar chili och lite sambal oelek i olja och sen i med en förpackning oskalade frysta räkor (funkar säkert med färska också) och rör runt tills det blir varmt och häll upp allt i en skål även spadet som bildas. En baguett till och det är smaskigt att doppa denna i spadet som blir när man fräser räkorna. Gott vin till är ett portugisiskt vitt vin.

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

Martin
2009-10-25 22:04
#3

Räkornas värmetid har jag koll på (efter att gjort missen en gång så gör man inte om det, med "havets guld"). Glad (Ja, vet att det inte är räkorna som kallas det, men för mig är det nästan så).

Min tanke var mer lite om det var creme fraiche eller annat man hällde ner i oljan med det frästa där, om det inte skär sig eller om det blandar sig bra.'

Loucar - din variant lät också god! Det är ungefär samma sak fast en med lite mer krämighet och den andra med lite mindre krämighet kan jag tänka. Funderar på att kanske göra det som förrättsvariant istället för huvudrättsvariant.

Då det är jobb tidigt dagen efter så får det nog bli en cider från Ica istället för vitt vin - men tack för vintipset!

mvh Martin

Loucar
2009-10-25 22:09
#4

Marny jag tror att jag sett ett sådant recept som du efterfrågar tror det var Hera som skrivit det kolla med henne eller så kanske hon ser detta och drar sig till minnes. Jag har sökt men inte lyckats hitta det igen kan ju ligga bland dagens middagstips och de är ju rätt många.

Hoppas det blir lyckat du får göra det med vin en annan gång när du är ledig perfekt att sitta och pilla med en fredag- eller lördagskväll.

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

Hoppfull
2009-10-26 15:06
#5

Vi kör ofta så och käkar direkt ur pannan som en förrätt. Med olja, hackad chili och vitlök som får fräsa och sen i med räkorna på rätt hög värme en kortis. Vansinnigt gott!

Creme fraiche kan du slänga i och sedan bara röra i räkor när det blivit varmt om du vill ha det som en pastasås till exempel.

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Loucar
2009-10-26 16:35
#6

När jag gör detta låter jag skalen vara kvar tror inte det blir så gott med creme fraiche då. Flört

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

Annons:
Upp till toppen
Annons: