Annons:
Etikettköksutrustning
Läst 2240 ggr
Stephanie
11/7/09, 6:38 PM

Hur många lergrytor?

Hur många olika lergrytor bör man ha till olika maträtter? Som jag har förstått det bör man till exempel ha en separat till fisk. Bör man ha en separat till exempelvis kyckling också?

Någon som vet? Tungan ute Tack på förhand!

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Annons:
Loucar
11/7/09, 7:06 PM
#1

Själv har jag bara lagat kött och kyckling i mina. Jag har också läst att man bör ha separata grytor för smakens skull men jag har aldrig känt att den tagit smak varken av köttet eller kyckligen. Jag har ju bakat bröd i min också det får jag ju inte glömma.

Jag tror att om man diskar ur den nogrannt direkt efter användning så är det ingen fara. Fisk däremot känns som att det skulle vara befogat med egen gryta. Skrattande

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

Stephanie
11/7/09, 7:15 PM
#2

Ja, just det ja, en för bröd glömde jag. Jag får väl hålla mig till den vi har än så länge. Fisk lär det ändå inte bli.Tungan ute

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Denna kommentar har tagits bort.
MonisN
11/8/09, 1:52 AM
#4

Jag har aldrig gjort fisk i lergryta, och den jag har gör jag bara kött och kyckling i. Fast det var längesen den användes nu.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


DesK
11/8/09, 9:45 AM
#5

Jag använder min lergryta till kött, kyckling och bröd. Det funkar utmärkt fisk däremot ska man nog ha en egen till. Nu har jag bara en stor lergryta, men jag har funderat på att skaffa en mindre också.  Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

dolfen
11/8/09, 5:55 PM
#6

#2

Om du inte gillar fisk, skulle du kanske testa "fiskgrytan" som jag skrivit i någon tråd. Dock tillagar jag den inte i lergryta.

Puttar upp tråden om jag hittar den.

Annons:
Stephanie
11/8/09, 5:58 PM
#7

#6 Det skulle vara intressant Glad Vi är dåliga på att äta fisk här hemma.

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

idalotta
11/9/09, 9:20 PM
#8

jag gör allt i samma. Skrattande

Ida

Medarbetare på Florist

Tarzan88
11/12/09, 12:13 PM
#9

Man ska ha fisk till fisk och kött till kött, kyckling till kyckling och så vidare därför att de handlar om lukten som fastnar i grytan, det är nått med det sen nåt mer om hur lergrytan är gjord för just den typ av kött man har köpt den till, ja jag minns inte riktigt men jag fråga farmor en gång och hon förklarade för mej jättebra och det va ju självklart när man hörde av vilka anledningar, men de går ju att använda samma till allt kött men de blir inte samma resultat.

Har du ingen gammal person du kan fråga? dom brukar va bra på sånt Skrattande

#1 hur blev brödet du bakade i din lergryta?

De finns ju till och med lergryta till banan, vitlök, lök ja alla möjliga saker!

hahaha rätt kul faktiskt!

Loucar
11/12/09, 12:16 PM
#10

#9 Brödet blev jättebra om du kikar in på sajten Matbröd här och tråden Salassos grytbröd så hittar du en bild på det. Glad

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

Tarzan88
11/12/09, 12:24 PM
#11

#10 ska ja göra det! :)

Tycker de så svårt att göra bröd :(Rynkar på näsan

Loucar
11/12/09, 12:26 PM
#12

#11 Då kan du få mycket hjälp och råd på matbröd

Hälsningar

Louise

 

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

 

Upp till toppen
Annons: